14062003 Skrevet 26. februar 2004 #1 Skrevet 26. februar 2004 ... og det av lever. Men jeg har ikke noe i mot leverlukt så for meg går det greit. Bra gubben er bortreist, ellers hadde vi vært skilt nå... Dette var kjempeenkelt - og kjempekoselig siden naboen og jeg gjorde jobben sammen i går. 1) Kjøpe okselever til 30kr kiloen (kjøpte drøyt 4 kg, tømte butikken) 2) Tine okseleveren over natta i romstemperatur 3) Sette okseleveren kaldt mens vi var på jobb 4) Skylle og skjære opp okseleveren i skiver (bare skiver!) 5) Koke okseleveren i en svær kjele en halvtimes tid 6) Skjære okseleveren i småbiter (og skravle masse...) 7) Fordele okseleveren ut over 4 stekebrett og slenge i ovnen på varmluft ca. 50 grader i, tja, 12 timer. Naboen har 2 brett og jeg har 2 brett her. 4 brett i én ovn er nok litt mye... Husk å lufte mens okseleveren tørker! Og lukk alle dører til kjøkkenet om du kan det. Bikkjene har vært merkverdig på alerten siden i går kveld!
14062003 Skrevet 2. mars 2004 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2004 Det går helt fint nå! Gubben, som har protestert på levertørking før, sa at de brukte sauelever fordi det var billigere. Sauelever koster visst 5kr/kg mens okseleveren jeg kjøpte kosta 30kr/kg. Jeg lukket dørene til kjøkkenet og når leveren var ferdig tørket luftet jeg godt i hele huset. Digg med frisk luft nå med pent vær uansett! Gubben kom hjem dagen etterpå og lukta ingenting! Virkelig noe jeg vil anbefale! Bitene er i mye bedre størrelse og smuler mindre enn de man kjøper. For ikke å snakke om prisen da!
cappocino Skrevet 2. mars 2004 #5 Skrevet 2. mars 2004 HVordan oppbevarer du leveren nå? Hvor mye gir du dyret? Og hvor lenge varer 4 kg? Nå spør jeg sikkert veldig spesifikt men gi meg ca tid
14062003 Skrevet 2. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2004 Jeg vet ikke hvor lenge det varer. Det spørs jo hvor mye jeg bruker. Har aldri tørket lever selv før... Mener naboen snakket om at 4-5kg varte i ett års tid, jeg. De har en hund, jeg har to, så her går det nok litt fortere unna... Jeg oppbevarer det i fryseren for at de ikke skal mugne. De blir ikke så tørre som kjøpelever og kan visst mugne etter en tid. Tar ut en neve i ny og ne. Bitene vi laget er mye mindre enn de firkantene som kjøpes. Og ikke så smulete, på langt nær.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå