Miah Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Jeg flyttet for en stund inn til min bror i en leilighet mamma eier, men hvor hun ikke er så mye ettersom hun jobber i en annen by. Broren min har bodd her et par år, jeg flyttet hit for under 2 måneder siden på grunn av skole. Begge går på universitet og jobber litt utenom. Vi bor her gratis, kjøper vår egen mat når mamma ikke er hjemme. Problemet er at hans nivå av renslighet er langt under mitt nivå. Ikke som med at han ikke dusjer, men han vasker aldri aldri leiligheten. Istedenfor å sette ting direkte inn i den tomme oppvaskemaskinen, lar han det stå på benken RETT OVER eller setter det i vasken. Noen ganger tar han det ikke engang inn på kjøkkenet, bare lar det ligge i stuen. Når oppvaskemaskinen er ferdig tar det også år og dag før han tar ut, så det er jeg som tar utav de fleste gangene. Brukte håndduker lar han ligge midt på baderomsgulvet. Siden jeg flyttet inn har han heller aldri hverken satt på eller tatt utav en vaskemaskin/tørketrommel. Når klærne hans er ferdig må jeg ta de med inn på rommet hans, ellers blir de liggende på badet i all evighet. Han har da blitt sur på meg fordi jeg "kan ikke bare ligge klærne på rommet hans". Jeg bretter de ikke, det er søren ikke mitt ansvar, men får de bare vekk fra badet som er lite nok fra før. Han har aldri vasket badet, aldri tørket støv, aldri tørket av speilet. I det siste har han heller ikke vasket UT AV DOEN om han har brukt den! Han lar også småting ligge overalt. Om han har vært på butikken kan han la posen ligge igjen på gulvet på kjøkkenet, uansett om vi har en egen skuff på kjøkkenet til poser. Bruker han f.eks. opp servelatpakken kaster han ikke den tomme pakken i bosset, men lar den ligge på benken. Han har aldri en eneste gang tørket over kjøkkenbenken mens jeg har bodd her. Bruker han opp en melk ligger han gjerne den tomme melkekartongen på kjøkkenbenken, men å ligge den i bosset gjør han ikke! Han har heller ikke støvsugd eller vasket gulvet, uansett om vi på sett og vis ble enig om at vi må da bytte på det (som da er logisk?!), og siden det er nok å støvsuge en gang i uken ble det at vi skulle vaske annenhver uke. Det har IKKE skjedd, han har ikke gjort NOE. Har alltid en unnskyldning. Han henger ofte jakken sin på stolen på kjøkkenet, istedenfor å henge de i gangen, med unnskyldningen om at "jeg har bodd her lenger enn deg, du kan ikke bestemme hvordan det skal være." Jeg er da ikke nazi, men er det ikke normalt at jakker skal i GANGEN og ikke henge på stolen på kjøkkenet hvor vi faktisk spiser middag? Han setter heller aldri skoene sine på plass på en organisert og ok måte, de lar han bare stå overalt i gangen. Akkurat nå ligger det faktisk to ullsokker midt på kjøkkengolvet! Han har vasket sitt eget rom en eneste gang, og støvsugeren han brukte når han gjorde dette står fortsatt UTENFOR døren hans, fordi den var det vist alt for vanskelig å ta på plass igjen. Jeg har måttet fikse hele leiligheten et par ganger, rett og slett fordi jeg skulle ha besøk av noen venner og leiligheten KAN jo ikke se helt bombet, rotete og skitten ut. Jeg føler ikke det er jeg som skal mase på han og si at han må gjøre det og det, men problemet er at han aldri tar initiativ til å vaske selv. Han sier selv at sokkene hans blir så fort skitne, og at vi kanskje bør vaske gulvet, men han gjør det ikke selv. Sier jeg noe om at han må vaske sier han enten at han har bodd der lenger enn meg, og at jeg ikke kan velge når han må vaske, eller at han er opptatt med skolearbeid og må skrive en oppgave. Jeg jobber også, jeg går også på skolen, men JEG vasker også. Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre, har tenkt på alt fra å ikke engang vaske klærne hans om de ligger skitne på badet (= kun vaske egne ting), droppe å ta den ekstra tallerknen som er hans når jeg skal sette ting inn i oppvaskemaskinen. Så langt har jeg tatt husholdningssaften som jeg har kjøpt selv til fange på rommet mitt, er pisslei av ALT akkurat nå! Endret 7. oktober 2012 av Miah
Bernardette Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg hadde ikke vasket klærne hans, og når hans klær tar opp mer enn halvparten av skittentøyskurven ville jeg lempet resten inn på rommet hans. Jeg hadde heller ikke vasket opp etter ham, men satt de skitne tallerknene, sammen med den tomme melkekartogen og servelatpakken inn på rommet hans. Jakka hadde jeg tatt pent av kjøkkenstolen og slengt den inn på senga hans. Skoene som ikke står skikkelig i gangen; det samme. Og slik ville jeg fortsatt så lenge det var nødvendig. 9
Miah Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg satte faktisk skitne tallerkner og kopper han hadde lagt i stuen inn på rommet hans, han svarte med å legge rene stekepanner i sengen min. "Du kan ikkje bare LIGGE det på rommet mitt!!", sa han. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Da svarte vel du "Jo, så lenge du ikke rydder opp etter deg, kommer jeg til å gjøre det" ? Anonym poster: 2d1dafd1ead06f21d44ff861a080b5f1 6
kaprifolen Skrevet 7. oktober 2012 #5 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Alt som blir skjødesløst slengt fra seg i fellesarealer, blir plassert i vedkommendes seng. Dette inkluderer ullsokker, sko, skittentøy, våte håndklær, oppvask, tomme melkekartonger og yttertøy. Edit: hihi, ser at vi er flere med samme tankegang! Endret 7. oktober 2012 av kaprifolen 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Dersom du ikke får lov til å legge det på rommet hans, så hiv det i søpla! Anonym poster: da7cdd02e5a927a9c748de7680189111
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Hva synes moren din om dette griseriet og at han sier at han kan gjøre som han vil fordi han har bodd der lengst??? Anonym poster: 16b94b6ab15bc4cb3b04bfb040242196 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Stakkars fyr, kan ikke tenke meg hvor mye kjerringmas han blir utsatt for. Anonym poster: cad10ac41919e188a6dfeb3d00295126 1
Miah Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2012 Hva synes moren din om dette griseriet og at han sier at han kan gjøre som han vil fordi han har bodd der lengst??? Anonym poster: 16b94b6ab15bc4cb3b04bfb040242196 Hun vet det godt selv, og hun ser jo at leiligheten ser bedre ut nå når hun kommer hjem, enn den gjorde før da hun kom hjem når kun broren min bodde her. Hun har sagt det til han, men det hjelper ikke. Når hun kommer hjem har hun også så mye tid at hun tusler rundt her, rydder, vasker, fikser. Men det er ikke riktig, er jo vårt rot. 1
Gjest Eurodice Skrevet 7. oktober 2012 #10 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg kan si hva jeg ville ha gjort i en slik situasjon. Jeg ville snarest funnet et annet sted å bo og latt broren sose i sitt eget rot. Han kommer til å bli evig ungkar, kan du si ham. Ingen jente vil ha en slik latsabb og "møkkamann" (mener rydding, vasking osv.). 4
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #11 Skrevet 7. oktober 2012 1. Vurder om det er verdt å bo i rotet hans for å bo gratis, eller om du vil betale for deg et sted hvor det er mer orden. Hvis du blir boende: Hold det så ryddig og rent at du kan leve der, men slik at han får minst mulig nytte av at du rydder. Hvis hans møkkete klær er i veien for deg, kast dem i søppelsekk på badet, så får han sette på en vaskemaskin hvis han vil ha klær. Hvis han ikke tar ut sitt tøy fra maskinen, tar du det i en ny pose og setter det på badet så du får brukt maskinen. Ikke heng det opp, tromle det eller legg det på rommet hans. La hans servise bli stående på kjøkkenet, og om det blir for ille, bærer du det inn på rommet hans i en pose. Hvis han fortsatt ikke gjør noe, vask bare ditt eget, og ta det rene inn på ditt rom. Så får han vaske eller kjøpe engangs.
Gjest Memories Skrevet 7. oktober 2012 #12 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Jeg hadde ikke vasket klærne hans, og når hans klær tar opp mer enn halvparten av skittentøyskurven ville jeg lempet resten inn på rommet hans. Jeg hadde heller ikke vasket opp etter ham, men satt de skitne tallerknene, sammen med den tomme melkekartogen og servelatpakken inn på rommet hans. Jakka hadde jeg tatt pent av kjøkkenstolen og slengt den inn på senga hans. Skoene som ikke står skikkelig i gangen; det samme. Og slik ville jeg fortsatt så lenge det var nødvendig. Ganske ok måte det, men super irriterende for den som blir utsatt for det. Til ts; legg det i senga hans. Det gjorde mamma med meg, da må man jo ta det relativt kjapt. Forøvrig ville jeg sett etter en annen boplass, hadde ikke orket å bo sammen med noen som ikke gjør noe som helst. Endret 7. oktober 2012 av Memories
lillevill Skrevet 7. oktober 2012 #13 Skrevet 7. oktober 2012 Ikke vask tøyet hans, la det ligge. Hva med å kjøpe en kurv el noe og slenge rotet hans i den?
Gjest Huldre Skrevet 7. oktober 2012 #14 Skrevet 7. oktober 2012 Ikke vask klærne hans, skaff din egen skittentøyskurv du har på ditt tom. Ignorere den fulle kurven på badet, her legger du også alt av klær han slenger fra seg. Sett en kurv på kjøkkenet, her legger du hans kjøkkenrot. Vurder ulike kurver/poser til oppbevaring av hans rot i de ulike rommene. Fortsett med å legge fra deg hans reine tørre klær på rommet hans. Våte klær lar du ligge i en kurv om han ikke tømmer vaskemaskiner etter seg. Vurder å kidnappe det du trenger av kjøkkenutstyr, ta det med når du skal lage mat, evt engangservice. Når de ulike kurvene er fulle, sett de inn på rommet hans!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #15 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg hadde nok til slutt blitt så sint at jeg hadde vasket doen med yndlingsgenseren hans, om jeg hadde vært nødt til å bo med en bror som var sånn. Anonym poster: 857453930e8e0842dd9b4ff25f0f5b0d 1
Gjest Blue Jeans Skrevet 7. oktober 2012 #16 Skrevet 7. oktober 2012 Høres ikke morsomt ut ts. Kan jeg spørre om hvor gamle dere er? 1
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #17 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg hadde nok til slutt blitt så sint at jeg hadde vasket doen med yndlingsgenseren hans, om jeg hadde vært nødt til å bo med en bror som var sånn. Anonym poster: 857453930e8e0842dd9b4ff25f0f5b0d Hun er ikke nødt, men hun gjør det foreløpig fordi det er gratis å bo der. Hvis hun ikke er fornøyd, kan hun når som helst flytte. Når hun bor gratis i morens leilighet, har hun ingen rett til å avgjøre hva slags standard og hygiene den andre gratisboeren skal holde.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #18 Skrevet 7. oktober 2012 Hun er ikke nødt, men hun gjør det foreløpig fordi det er gratis å bo der. Hvis hun ikke er fornøyd, kan hun når som helst flytte. Når hun bor gratis i morens leilighet, har hun ingen rett til å avgjøre hva slags standard og hygiene den andre gratisboeren skal holde. Vel, når man bor sammen med andre, så må man ta hensyn. Det er heller ikke greit at broren forpester fellesarealer. Når det er sagt, tviler jeg på at moren til TS synes at det er greit at sønnen ødelegger leiligheten hennes. Anonym poster: 16b94b6ab15bc4cb3b04bfb040242196 2
ViljaH Skrevet 7. oktober 2012 #19 Skrevet 7. oktober 2012 Be moren din lage et skriv til minimum av vedlikehold hun forventer av sine gratisboende barn. Heng det opp på kjøkkenet. Hvis han fortsatt ikke vil samarbeide, så få moren din med på å kreve husleie av ham, som blir brukt på vaskehjelp når det er hans tur. Som eier har din mor full rett til å sette krav til voksne barn som bor gratis, hun er slapp her. 2
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #20 Skrevet 7. oktober 2012 Vel, når man bor sammen med andre, så må man ta hensyn. Det er heller ikke greit at broren forpester fellesarealer. Når det er sagt, tviler jeg på at moren til TS synes at det er greit at sønnen ødelegger leiligheten hennes. Anonym poster: 16b94b6ab15bc4cb3b04bfb040242196 Trådstarter har ikke noe krav i denne boligen, heller ikke broren, så det er opp til moren å akseptere forholdene eller ta affære. At broren oppfører seg som en dust kan vi alle være enige i, men trådstarter er ikke en myndighetsperson for broren, og hverken eier eller betaler leie for leiligheten hun benytter. Hun har faktisk derfor ikke en sak, hvis ikke broren hører på fornuft, eller lar seg provosere til å rydde og vaske etter seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå