AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #21 Skrevet 8. oktober 2012 Hvorfor skal ikke han få lov til å leke med dukker? Mener du det er rart at jenter leker med biler også? Jeg finner ikke en eneste grunn til at gutter ikke skal få lov til å leke med dukker. Denne tråden minte meg om en bekjent av foreldrene mine. Han likte ikke at sønnen hans lekte med dukker og uttalte i et bursdagsselskap at "nå er det vel ikke lenge til han (sønnen) tar på seg bh og kjole." Anonym poster: 8ebdc4ccadfb7d0edd9b9a0191ca934f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #22 Skrevet 8. oktober 2012 Men hvorfor er det greit at en jente går som Spiderman da? Det er lek og rollespill, ikke slik at gutten kommer til å ville gå med prinsessekjole hver dag om han får være prinsesse på karneval. (Okei, noen vil kanskje krangle om det, men de fleste får verken gå i piratkostyme eller som Spiderman hver dag uansett.) Anonym poster: c1edd2ec5088894baf9cbb6f59edd111
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #23 Skrevet 8. oktober 2012 Men hvorfor er det greit at en jente går som Spiderman da? Det er lek og rollespill, ikke slik at gutten kommer til å ville gå med prinsessekjole hver dag om han får være prinsesse på karneval. (Okei, noen vil kanskje krangle om det, men de fleste får verken gå i piratkostyme eller som Spiderman hver dag uansett.) Anonym poster: c1edd2ec5088894baf9cbb6f59edd111 Sånn er det bare faktisk. Det har lenge vært akseptert at jenter kler seg i gutteklær. Anonym poster: fea78da12e5c0b3a1276a208cb7862f1
Susan Sto Helit Skrevet 9. oktober 2012 #24 Skrevet 9. oktober 2012 Det har vel også noe med at foreldre gjerne vil lære barna sine aksepterte normer i samfunnet også.. Jeg ville ikke latt gutten min ha på prinsessekostyme i barnehagen for så å bli ledd av... Anonym poster: fea78da12e5c0b3a1276a208cb7862f1 Hvis en gutt i kjole blir ledd av i barnehagen, så er det noen voksne i barnehagen som har dårlige holdninger. De fleste barn går gjennom faser der de utforsker seg selv og omverdnen. For noen gutter betyr det en fase der de kler seg i kjole/skjørt. De ansatte i barnehagen bør derfor være flinke til å forklare de andre barna at det ikke er noe galt i dette, dersom barna skulle finne på å reagere. (Noe jeg egentlig tror de færreste barn gjør.) I vår barnehage hadde de diverse utkledningstøy tilgjengelig for barna. Både supermann-klær og prinsessekjoler. Og det ble ikke lagt føringer på hvem som kunne bruke hva. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2012 #25 Skrevet 9. oktober 2012 Sånn er det bare faktisk. Det har lenge vært akseptert at jenter kler seg i gutteklær. Anonym poster: fea78da12e5c0b3a1276a208cb7862f1 Det må bli slutt på begreper som gutteklær og jenteklær, gutteleker og jenteleker. Jenter og gutter må bruke samme type klær og leke med de samme lekene. Det er ille at samfunnet fortsatt (i stor grad styrt av leketøysprodusentene og reklameindustrien) aksepterer at gutter og jenter skal ha forskjellige interesser og forkjærlighet for hver sine typer leker. Dersom det hadde blitt innført forbud mot at leketøysbutikkene og klesbutikkene delte inn leker og klær i gutte- og jente avdelinger, kunne vi kommet et langt skritt på vei mot et samfunn der kjønnene er likestilte.
Gjest BettyBoop Skrevet 9. oktober 2012 #26 Skrevet 9. oktober 2012 min sønn 6 år bor i fosterhjem..var med han i lekebutikk og han ønsket seg bratzdukker..Han fikk noen av fostersøster og derfor vil han ha flere. er det normalt at gutter liker dukker...fosterfar sa nei ingen dukker.jeg synes det er litt rart da. merkelig hvordan folk ennå i 2012 reagerer på at gutter leker med dukker, men jenter som leker med biler det reagerer de ikke på
Gjest BettyBoop Skrevet 9. oktober 2012 #27 Skrevet 9. oktober 2012 Det må bli slutt på begreper som gutteklær og jenteklær, gutteleker og jenteleker. Jenter og gutter må bruke samme type klær og leke med de samme lekene. Det er ille at samfunnet fortsatt (i stor grad styrt av leketøysprodusentene og reklameindustrien) aksepterer at gutter og jenter skal ha forskjellige interesser og forkjærlighet for hver sine typer leker. Dersom det hadde blitt innført forbud mot at leketøysbutikkene og klesbutikkene delte inn leker og klær i gutte- og jente avdelinger, kunne vi kommet et langt skritt på vei mot et samfunn der kjønnene er likestilte. greit med gutte og jenteklær da. Kan ikke begynne å kle opp gutter i kjole akkurat. Men ser ikke problemet i at en gutt kan ha et plagg som er rosa liksom
Anciol Skrevet 9. oktober 2012 #28 Skrevet 9. oktober 2012 jeez, har vi denne debatten ennu? Lar guttungen min på 5 leke med dukker sammen med søsteren sin,ser ikke noe gale i det:) På 80-tallet var vel mer sånn gutte/jente roller. Som liten gikk jeg med kort hår, robust jeans og en t-shirt, og hang opp ned i trær , skjøt med hjemmelaget bue, fisket med pappa, samt brukte PC og spillte Leisure suit larry (Det var rundt 7 års alderen) Folk syntes jeg var litt rar, men det gikk seg til på skolen:) Da gikk jeg ganske jentete kledd:)!
Djungelvrål Skrevet 9. oktober 2012 #29 Skrevet 9. oktober 2012 Alle jenter leker med biler men med en gang en gutt er i nærheten av en dukke er han garantert homo!
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2012 #30 Skrevet 9. oktober 2012 greit med gutte og jenteklær da. Kan ikke begynne å kle opp gutter i kjole akkurat. Men ser ikke problemet i at en gutt kan ha et plagg som er rosa liksom Hvorfor kan ikke gutter gå med kjole? Det er da ingen logisk grunn til at ikke gutter og jenter skal kunne bruke nøyaktig de samme klærne. Dette er bare gammel sedvane og må motkjempes.
Gjest ida Skrevet 9. oktober 2012 #31 Skrevet 9. oktober 2012 Min gutt hadde både dukke og dukkevogn når han var mindre. Hvorfor skulle han ikke det? Idag har menn mer lovbestemt permisjon når de blir foreldre enn kvinnen har så kan ikke skjønne at noen skulle reagere.
Gjest BettyBoop Skrevet 9. oktober 2012 #32 Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Hvorfor kan ikke gutter gå med kjole? Det er da ingen logisk grunn til at ikke gutter og jenter skal kunne bruke nøyaktig de samme klærne. Dette er bare gammel sedvane og må motkjempes. voksne menn går ikke i kjole de heller med mindre de er transvestitter eller transseksuelle. Endret 9. oktober 2012 av BettyBoop
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #33 Skrevet 9. oktober 2012 Merkelig dette. Guttedukker kalles for "actionfigurer" for at de ikke skal forveksles med jentedukker. Er ikke en gutt med omsorg og omtanke noe positivt da? At han utvikler og trener på disse egenskapene i tidlig alder er vel ikke akkurat negativt? Anonym poster: 42e2b64f8d717a1cc2d8541f15aec00c 1
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2012 #34 Skrevet 9. oktober 2012 voksne menn går ikke i kjole de heller med mindre de er transvestitter eller transseksuelle. Det er da bare gamle konvensjoner uten noe som helst logisk fundament.
Gjest BettyBoop Skrevet 10. oktober 2012 #35 Skrevet 10. oktober 2012 Det er da bare gamle konvensjoner uten noe som helst logisk fundament. ja men man må jo ikke se totalt bort fra at menn og kvinner FAKTISK er forskjellige.
fruBeist Skrevet 14. oktober 2012 #36 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg har fortsatt aldri sett en gutt i prinsessekjole verken i barnehage eller andre karneval. Men det er kanskje vanlig. Anonym poster: fea78da12e5c0b3a1276a208cb7862f1 I en barnehage jeg har vert vikar i var det noen prinsessekjoler og parykker i utkledning, samt supermannkostyme og annet "kjønnsbestemt". Både gutter og jenter lekte like godt med alle kostymene. På alle avdelingene jeg har vert innom har gutter lekt med dukker og kjøkken, mens jenter leker med biler og togbane 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå