Gå til innhold

gutter og dukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

min sønn 6 år bor i fosterhjem..var med han i lekebutikk og han ønsket seg bratzdukker..Han fikk noen av fostersøster og derfor vil han ha flere.

er det normalt at gutter liker dukker...fosterfar sa nei ingen dukker.jeg synes det er litt rart da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Mange små gutter liker å leke med dukker. Hva i all verden er galt med det?

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor skulle ikke gutter få leke med dukker? Mine gutter på 1 og 3 har en dukke som de triller rundt i dukkevogna. Ja de har tilogmed dukkevogn ;)

Jeg syns det er tull at gutter ikke skal få leke med "jenteleker" og omvendt. Grensa går kanskje hvis en gutt vil ha prinsessekostyme f.eks.

Anonym poster: fea78da12e5c0b3a1276a208cb7862f1

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke unormalt at gutter leker med dukker. Hvis din sønn vil ha dukker, så kjøper du dukker til han. Fosterfar tar vel ikke fra han dukken? Må du ha fosterfars tillatelse? Mine gutter har lekt med dukker og de er da helt normale.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ofte gutter leke med dukker. Ingenting galt i det :rodmer:

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er merkelig at dette fortsatt skal være et spørsmål, her i Norge, i 2012.

Barn liker det de liker, enten de får leke med det eller ikke. Å nekte dem leker vil bare skape en større hunger etter det de ikke får.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skulle ikke gutter få leke med dukker? Mine gutter på 1 og 3 har en dukke som de triller rundt i dukkevogna. Ja de har tilogmed dukkevogn ;)

Jeg syns det er tull at gutter ikke skal få leke med "jenteleker" og omvendt. Grensa går kanskje hvis en gutt vil ha prinsessekostyme f.eks.

Hvorfor?

Anonym poster: bc51987acbfb0e47de8de6fd3f97e0df

• Liker 7
Skrevet

Det er helt normalt. Som f.eks. da jeg var lita lekte jeg med dinosaurer og biler.. Hvorfor skulle ikke han få lov til å leke med dukker? Er fosterfar redd for at sønnen skal bli "feminin"? Isåfall er det bare tull..

Skrevet

Hvorfor?

Anonym poster: bc51987acbfb0e47de8de6fd3f97e0df

Fordi prinsesser er jenter. Muligens det hadde vært greit hjemme, men jeg hadde ikke tatt med en gutt i prinsessekjole på butikken ;)

Skrevet

Men t.d Spiderman er jo gut - ville du ikkje latt dottera di kle seg ut som spiderman? Eller konge, ridder eller viking? Gutane mine får heldigvis lov til å kle seg ut som alt frå balettdansarar og prinsesser til brannmann og batman.

Og sjølvsagt kan gutar leike med dokker, fattar ikkje at det kan vera ei problemstilling ein gong.

• Liker 4
Skrevet

Men t.d Spiderman er jo gut - ville du ikkje latt dottera di kle seg ut som spiderman? Eller konge, ridder eller viking? Gutane mine får heldigvis lov til å kle seg ut som alt frå balettdansarar og prinsesser til brannmann og batman.

Og sjølvsagt kan gutar leike med dokker, fattar ikkje at det kan vera ei problemstilling ein gong.

Hvis det er så akseptert at gutter skal kunne gå i kjole syns jeg det er rart at jeg aldri har sett det..

Skrevet

Hvis det er så akseptert at gutter skal kunne gå i kjole syns jeg det er rart at jeg aldri har sett det..

Nei, det er ikkje akseptert, kor har eg skreve det? Det var det å leike med dokker eg skreiv burde vera noko sjølvsagt.

Skrevet

Nei, det er ikkje akseptert, kor har eg skreve det? Det var det å leike med dokker eg skreiv burde vera noko sjølvsagt.

Du sa jo at guttene dine fikk kle seg ut som balettdanser og prinsesser. For meg innebærer det kjole/skjørt.

Skrevet

Du sa jo at guttene dine fikk kle seg ut som balettdanser og prinsesser. For meg innebærer det kjole/skjørt.

Ja, det gjer dei. Men ungane mine går i normale klede ute. Det gjeld uansett om det er spidermanndrakt eller prinsessekjole.

Gjest Red Queen
Skrevet (endret)

Er det ikke bare fint at barn får muligheten til å utforske og more seg over alle de forskjellige sidene ved den utviklende personligheten sin?

Er det uansett grunnlag for full krisestatus om en gutt utvikler en fascinasjon for mote eller ei jente blir ingeniør for eksempel?

Nei, jer tror jeg at foreldre skal ta det helt med ro :-)

Endret av Red Queen
Skrevet

Jeg mener at gutter burde kunne leke med dukker, og jenter burde kunne leke med biler. Gutter burde også kunne gå i rosa klær uten at hele samfunnet synes det er rart. Dette har jo i bunn og grunn med likestilling av kjønn og roller å gjøre.

Litt off topic kanskje: Min bror brukte min dukkevogn veldig mye da vi var barn. Han har ikke blitt noe som helst femi.

Anonym poster: ef642a663d073d87f0e2ad3e37a393aa

• Liker 1
Skrevet

Fordi oftest gjør de dette hjemme hos seg selv, eller i barnehagen. Ute blandt folk er det fort litt andre grenser for hva de får gjøre.

(Mine gutter får ikke gå ut utkledd med mindre de skal i utkledningsselskap eller noe annet der utkledning er mer naturlig.)

Synes det er helt greit at gutter lærer å leke med dukker. Mine har hatt tilgang på både dukke og dukkevogn som har blitt brukt mye i perioder.

Og min lillebror hadde Barbie-kopi da jeg lekte med barbiedukker.

Ser ikke ut til at det har påvirket deres kjønnsidentitet på noen måte.

Skrevet

Fordi oftest gjør de dette hjemme hos seg selv, eller i barnehagen. Ute blandt folk er det fort litt andre grenser for hva de får gjøre.

(Mine gutter får ikke gå ut utkledd med mindre de skal i utkledningsselskap eller noe annet der utkledning er mer naturlig.)

Synes det er helt greit at gutter lærer å leke med dukker. Mine har hatt tilgang på både dukke og dukkevogn som har blitt brukt mye i perioder.

Og min lillebror hadde Barbie-kopi da jeg lekte med barbiedukker.

Ser ikke ut til at det har påvirket deres kjønnsidentitet på noen måte.

Jeg har fortsatt aldri sett en gutt i prinsessekjole verken i barnehage eller andre karneval. Men det er kanskje vanlig.

Skrevet

Jeg har fortsatt aldri sett en gutt i prinsessekjole verken i barnehage eller andre karneval. Men det er kanskje vanlig.

Det er nettopp på grunn av holdninger som bl.a vises i denne tråden. At gutter ikke skal være prinsesser når de kler seg ut. Om en gutt ymter frempå om at han vil være prinsesse på karneval, så kan du banne på at foreldrene er der med en gang og leder gutten inn på noe annet, f.eks pirat eller cowboy.

Jenter kan fint være alt fra Spiderman til riddere og Mikke Mus eller Ole Brum, som er "mannlige" karakterer. Og det blir også applaudert, for selvfølgelig skal jenter få være akkurat det de vil. Hvorfor skulle ikke en gutt få late som han er prinsesse, ballerina eller Minni Mus? Fordi han kan "bli femi / homse"? Blir ikke da jentene "macho / lesber"?

Anonym poster: c1edd2ec5088894baf9cbb6f59edd111

• Liker 2
Skrevet

Det er nettopp på grunn av holdninger som bl.a vises i denne tråden. At gutter ikke skal være prinsesser når de kler seg ut. Om en gutt ymter frempå om at han vil være prinsesse på karneval, så kan du banne på at foreldrene er der med en gang og leder gutten inn på noe annet, f.eks pirat eller cowboy.

Jenter kan fint være alt fra Spiderman til riddere og Mikke Mus eller Ole Brum, som er "mannlige" karakterer. Og det blir også applaudert, for selvfølgelig skal jenter få være akkurat det de vil. Hvorfor skulle ikke en gutt få late som han er prinsesse, ballerina eller Minni Mus? Fordi han kan "bli femi / homse"? Blir ikke da jentene "macho / lesber"?

Anonym poster: c1edd2ec5088894baf9cbb6f59edd111

Det har vel også noe med at foreldre gjerne vil lære barna sine aksepterte normer i samfunnet også.. Jeg ville ikke latt gutten min ha på prinsessekostyme i barnehagen for så å bli ledd av...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...