Gå til innhold

Merkelige matkombinasjoner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du prøvd å kombinere forskjellige matvarer med stor suksess?

Jeg har ihvertfall funnet en slager på søtsaks-fronten som jeg syns er absolutt himmelsk.

Banan og ballerinakjeks!

Modne bananer er ikke noe jeg spiser for seg selv, foretrekker de grønne solo. Men kombinasjonen av modne bananer og ballerina-kjeks er fortreffelig, når jeg spiser disse to samlet er det for meg en utrolig tilfredsstillende kulinarisk opplevelse.

Samme med modne bananer og smeltet sjokolade, absolutt herlig, litt for fondue-aktig til at jeg har funnet på, men allikevel, absolutt fantastisk.

Salte og søte smaker er generelt fine å blande(miljøskadet av smash), biff og sjokolade, tørrfisk og sjokolade, saltsild med lakris snøre surret rundt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stek "overmodne" delte bananer i pannen. Da blir de glassaktige og utrolig søte. Ha over sjokolade og litt Häagen-Dazs Cookie dough Chip.

Skrevet

Ting jeg liker, som jeg alltid har spist, men som andre ofte anser som rart er (tror det er ting som er vanlig i en del av landet, men ikke over alt):

Banan og majones (pålegg)

Sjokoladepålegg og salami (pålegg)

Purre, skinke og majones (nam!)

Pannekaker m/sukker og ertesuppe

Brunost med sirup

Kjøttdeigfylte pannekaker (gratineres i ovn)

Ikke veldig sært akkurat, men mange har ikke smakt disse variantene.

Liker forresten godt banan og ballerina selv:)

Skrevet

pålegg:

banan og nugatti

peanøttsmør,sjokoladepålegg (noen ganger med bringebærsyltetøy.)

Skrevet (endret)

Jeg er veldig svak for kombinasjonen sjokolade og lakris, som mange tydeligvis synes er litt sært. På Island er det forsåvidt veldig vanlig, har jeg inntrykk av :) Med andre ord er Draumur, Djúpur, Hitt og Thristur sjokoladefavoritter hos meg =)

Jeg er også miljøskadd av smash, og liker sjokolade sammen med feks potetgull.

Fikk servert skrei med vaniljesaus en gang på restaurant (ikke den typen vaniljesaus man har på gelé, altså) og det var aldeles nydelig! Liker også godt viltkjøtt med bitter sjokoladesaus. Putter ananas og oliven på omtrent alt, så jeg er ikke alltid like populær som feks pizzabaker.

Har sett flere grine på nesa av at jeg har kaviar på gulosten og majones på makrell i tomat, men det er ting jeg har vokst opp med, så for meg er det helt vanlig.

Forsøk som slo feil:

På folkehøgskole gikk det sport i sære påleggskombinasjoner, jeg kan trygt melde om at leverpostei/rekesalat, leverpostei/bringebærsyltetøy og rekesalat/honning var mildt sagt meget uheldig for mine smaksløker.

Glemmer heller aldri en brødskive jeg laget til eksen min, jeg ble så lei av at han alltid svarte "alt" da jeg spurte hva han ville ha på skiva hvis jeg skulle lage kveldsmat, så jeg tok ham på ordet. Han fikk litt av ALT pålegget vi hadde i kjøleskapet, og det var mye der som ikke akkurat hører sammen (hint: rømmesild var involvert). Hører med til historien at han spiste opp hele skiva med godt mot og selv om han påsto at det ikke smakte så ille, begynte han faktisk å gi meg mer konkrete svar etter den episoden ;)

Edit: glemte laks og jordbær - det er helt konge! :)

Endret av Mermaid Blues
  • Liker 2
Skrevet

Hvitost og nugatti på grovbrød med sirup! Uslåelig <3

Skrevet

Spekesild, Rømme, rå løk, melne poteter, og hummus. Det mest husmannskostlige en kan oppdrive i Norge, i kombinasjon med arabisk...

Grasat godt!

Skrevet

Stekt egg, tomatbønner med smeltet ost og påmmfri! Namnam!

Og kokt egg på brødskive med hvitost, skive med hvitost og peanøttsmør.

Fiskekaker med mais (med smør oppå), påmmfri, brunsaus og makaronistuing er også en rett jeg har fått reaksjoner på:)

Anonym poster: 92a636f2f83d7df99a44dfd3966b22ea

Skrevet

Sweet chili sauce på brødskiva sammen med salami ❤ yumm

Anonym poster: 0314ce0b7b738b960bf33f87d918c0ef

Gjest Solsmil
Skrevet

brød med smeltet brunost og rosiner er sykt godt!

Skrevet

Det her spiser jeg veldig sjeldent da,men rømmegrøt og sik er faktisk veldig godt sammen.Å kombinere rømmegrøt og fisk er uvant,men det er vanlig i Engerdal.

Jeg er ellers enig i at søtt og salt fint lar seg kombinere,blant annet er jo peanøtter og nonstop veldig godt på is.

Gjest Altfor godt
Skrevet

Eg eter kvitost med paprika på, og det veit eg ingen andre som gjer.

• Liker 3
Skrevet

Eg eter kvitost med paprika på, og det veit eg ingen andre som gjer.

:fnise:

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Ein advokat eg var fullmektig for på nittitalet hadde stor glede av brødskiver med jordbærsyltetøy og tomatsild på. Det er vel det raraste eg kjenner til. Mine eigne matvanar er ikkje så rare, men eg elskar komboen av søtt og salt, så peanøtter på is er ein favoritt, det same er roquefort eller brie med nektarinsyltetøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...