Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2012 #1 Skrevet 6. oktober 2012 Hei! Vet at dette spørsmålet kan oppfattes som en smule rasistisk, så la meg først understreke at det ikke er ment sånn. Lurer rett og slett på om det finnes noen oversikt over andel innvandrere for Oslo-skolene? Mannen og jeg er innflyttere, og på husjakt. Vi ønsker å styre unna skolene med over 50% med innvandrerbakgrunn, fordi vi tror at dette kan gå ut over kvaliteten på undervisningen. Har søkt litt rundt på nettet, men vanskelig å finne info...
Gjest Bæsj Skrevet 6. oktober 2012 #2 Skrevet 6. oktober 2012 Oversikt ligger hos utdanningsetaten. Gidder ikke lete frem nå, men det ligger et pdf. dokument der med antall elever med minoritetsspråkelig bakgrunn ved hver enkelt skole. Eller dvs, det står hvor mange som startet i 1.klasse som har minioritetsbakgrunn. Jeg ville heller vært opptatt av resultatene på de nasjonale prøvene og andre skoleresultater enn hvor mange innvandrere det var ved skolen. Den oversikten ligger på utdanningsdirektoratet. Mange skoler har veldig gode resultater og det er ikke umulig at en med 50% innvandrere har gode resultater og er en god skole. Så får en se hva en har råd til. I område med veldig få innvandrerere ved skolen er eiendomsprisene i Oslo skyhøye. Det har ofte med at disse områdene har ikke blokker og da må en kjøpe småhus og ikke alle har råd til å bla opp de 4+ millionene noe slikt koster fra det minste til de 10+ eneboligene koster.
xXAmorXx Skrevet 6. oktober 2012 #3 Skrevet 6. oktober 2012 Ville vært mere opptatt av resultater fra nasjonale prøver på skolen enn hvor mange % innvandrere det er der. Selv om de er innvandrere betyr det ikke at de er dårligere. 3
Gjest gjest Skrevet 6. oktober 2012 #4 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg synes det er helt relevant å ville vite hvor stor andel av innvandrere det er på en skole før man sender barna sine dit. Resultatene fra nasjonale prøver er ofte ikke helt representative siden innvandrere med dårlig norsk blir unntatt fra prøvene.
Gjest TS Skrevet 7. oktober 2012 #5 Skrevet 7. oktober 2012 Takk for hjelp, har funnet oversikten nå. Jeg har selvsagt ikke noe vitenskapelig belegg for å si at "innvandrerskoler" er dårligere, men baserer dette på andre erfaringer og de som mine venner og bekjente har gjort seg. Etter min mening er det naturlig at mange elever som sliter med norsken, tar ressurser bort fra de andre elevene. For ikke å snakke om at man mangler felles kulturelle preferanser, noe som tar tid bort fra undervisning (kommer ikke på så mange eksempler, men f.eks utrykk som "han var en ordentlig Espen Askeladd", "fra Nordkapp til Lindesnes".. osv"). Jeg vet også at det kan være vanskelig å få folk til å stille opp på dugnader og lignende. Så alt i alt er det vårt valg basert på hva vi tror er best for våre barn, og sånn er det med den saken.
Binta Ba Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Husk også på at barn som vokser opp i Norge med f.eks norsk mor/utenlandsk far eller norsk far/utenlandsk mor også går under betegnelsen i deres beregninger på dette. Mine barn havner under "ikke norsk". 2
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Mine barn havner også under "Ikke norsk", til tross for at de er født på Aker sykehus med norsk mor alle sammen, og eldstemann nettopp fikk full pott på nasjonal prøve i norsk for åttende trinn (noe som visstnok nesten aldri skjer.) Skolen de går på har omtrent 60% innvandrerelever, og gode resultater Jeg ville verken sett på nasjonale prøver eller 50%, men kanskje blitt skeptisk hvis andelen var nærmere 80-90%, (og like skeptisk hvis andelen var under 10) og da først og fremst av sosiale hensyn. 50% er da ikke noe farlig. Og så ville jeg tenkt på at det faktisk er vi foreldre som er de viktigste suksessfaktorene i barnas liv. Jeg gikk på Katta da jeg var yngre, og det var flust av innvandrerelever fra Rommen, Ammerud og Gran skoler
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Mine barn havner også under "Ikke norsk", til tross for at de er født på Aker sykehus med norsk mor alle sammen, og eldstemann nettopp fikk full pott på nasjonal prøve i norsk for åttende trinn (noe som visstnok nesten aldri skjer.) Skolen de går på har omtrent 60% innvandrerelever, og gode resultater Jeg ville verken sett på nasjonale prøver eller 50%, men kanskje blitt skeptisk hvis andelen var nærmere 80-90%, (og like skeptisk hvis andelen var under 10) og da først og fremst av sosiale hensyn. 50% er da ikke noe farlig. Og så ville jeg tenkt på at det faktisk er vi foreldre som er de viktigste suksessfaktorene i barnas liv. Jeg gikk på Katta da jeg var yngre, og det var flust av innvandrerelever fra Rommen, Ammerud og Gran skoler Det holder ikke å ha utenlandsk far. Statistikken baserer seg på hvem som har/ikke har norsk som morsmål. Så er barna dine født av deg som norsk i Norge, og oppvokst her havner de under "norsk"-kategorien. Statistikken heter "Antall elever fra språklige minoriteter i grunnskolen".
Gjest chiki Skrevet 7. oktober 2012 #9 Skrevet 7. oktober 2012 Synes hun har gode argumenter jeg for hvorfor hun vil vite dette, som f.eks. dette med dugnader. Jenta mi går i en barnehage hvor de i fjor hadde barn fra 12 ulike land, og det er ingen av de barna som er invandrere som hadde foreldre som stilte på dugnader!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 Vår datter gikk på skole i groruddalen, og hadde kun en norsk til i klassen. Innvandreelevene krevde mesteparten av oppmerksomheten fra lærerne pga språkvansker, konflikter etc. Vår datter mistet verdifull undervisning. Når hun hadde bursdag kom ingen i klassen til henne. Invaderforeldrene var tydeligvis ikke komfortable med norsk barnebursdag. Vi prøvde flere år! Flere og flere av hennes norske venner i andre klasser ble sendt til andre skoler av sine foreldre pga situasjonen ved skolen. Til slutt så vi oss nødt til å gjøre det samme. Dette handler ikke om rasisme, vi har flere innvandervenner. Dette handler om at man vil at barnet sitt skal vokse opp og lære hovedsaklig norsk språk og kultur. De har selvfølgelig godt av å få innblikk og bli vant til andre kulturer. Men når andelen norske i klassen er under 10% så er det noe som er galt med politikken. Anonym poster: 02be5672a376988cdd700a48ffbb64af 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #11 Skrevet 9. oktober 2012 Krysser av på anonym, da jeg jobbet som lærer ved en ungdomsskole i Oslo for noen år siden. Skolen har en svært høy andel flerkulturelle. Jeg hadde noen sylskarpe flerkulturelle elever, og noen som såvidt kunne norsk. Det blir naivt å tro at de som kan ti norske ord ikke påvirker undervisningen i en negativ retning. Det var flere foreldre som aldri dukket opp på foreldremøter eller konferansetimer, noen gutter som går rundt og kaller de norske jentene for horer og lignende. I min klasse var det vel rundt fem elever som var etnisk norske. I løpet av ungdomsskolen flyttet to av dem. Jeg ville aldri vurdert å sende mine barn til den skolen, til tross for at sønnen min sin beste venn er marrokansk. Jeg har ikke noe i mot flerkulturelle, tvert i mot - men jeg er sterkt imot ghettofisering. Det er trist når det blir slik som det er i dag og det virker ikke som om noen av politikerne tør å røre problemstillingen. Til og med SV-topper busser sine egne unger. http://www.osloby.no...en-5117425.html Anonym poster: cb0b89985f81025ad657fa8a90b2574e 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #12 Skrevet 9. oktober 2012 Hei! Vet at dette spørsmålet kan oppfattes som en smule rasistisk, så la meg først understreke at det ikke er ment sånn. Lurer rett og slett på om det finnes noen oversikt over andel innvandrere for Oslo-skolene? Mannen og jeg er innflyttere, og på husjakt. Vi ønsker å styre unna skolene med over 50% med innvandrerbakgrunn, fordi vi tror at dette kan gå ut over kvaliteten på undervisningen. Har søkt litt rundt på nettet, men vanskelig å finne info... VET du at dette er tilfellet før du uttaler deg? Jeg har selv jobbet tre år i Osloskolen, og det var på en skole med 60% med tospråklige elever. Det vil si elever som har gjerne 2.generasjonsinnvandrere som foresatte. De snakket like godt norsk som de etnisk norske barna, ofte var de faglig sterkere, og hadde mye bedre begrepsforståelse også. Skolen kom utrolig godt ut på testresultater, både faglig og sosialt. Jeg mener barn har kjempegodt av å gå på skole med barn med ulik bakgrunn. Jeg kan ærlig talt ikke se "problemet"! Anonym poster: 72376e4c6659e63e3c256a46398a1700 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #13 Skrevet 9. oktober 2012 Mine barn havner også under "Ikke norsk", til tross for at de er født på Aker sykehus med norsk mor alle sammen, og eldstemann nettopp fikk full pott på nasjonal prøve i norsk for åttende trinn (noe som visstnok nesten aldri skjer.) Skolen de går på har omtrent 60% innvandrerelever, og gode resultater Så merkelig da, siden man ikke får vite resultatet på den enkelte elev ved nasjonale prøver. Anonym poster: 1f8ef5268e41a3562f1afbba8b421266 4
Gjest GetOverIt Skrevet 9. oktober 2012 #14 Skrevet 9. oktober 2012 Så merkelig da, siden man ikke får vite resultatet på den enkelte elev ved nasjonale prøver. Anonym poster: 1f8ef5268e41a3562f1afbba8b421266 Jo, det får man.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2013 #15 Skrevet 26. januar 2013 VET du at dette er tilfellet før du uttaler deg? Jeg har selv jobbet tre år i Osloskolen, og det var på en skole med 60% med tospråklige elever. Det vil si elever som har gjerne 2.generasjonsinnvandrere som foresatte. De snakket like godt norsk som de etnisk norske barna, ofte var de faglig sterkere, og hadde mye bedre begrepsforståelse også. Skolen kom utrolig godt ut på testresultater, både faglig og sosialt. Jeg mener barn har kjempegodt av å gå på skole med barn med ulik bakgrunn. Jeg kan ærlig talt ikke se "problemet"! Anonym poster: 72376e4c6659e63e3c256a46398a1700 Denne tråden er noen måneder, men må svare på denne. TS skriver jo at hun ikke vet, men tror at dette er tilfellet. Når det gjelder ens egne barn, så skal det litt til for å eksperimentere med skolegangen, slik at man kan si at man VET. Ser ikke at hun skriver at hun vil ha barna i skole uten innvandrere, men at hun ønsker at de norske ikke skal være i minoritet. Synes ikke at det er et valg man skal være nødt til å forsvare.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #16 Skrevet 26. januar 2013 Resultatene fra nasjonale prøver er ofte ikke helt representative siden innvandrere med dårlig norsk blir unntatt fra prøvene. Som det kom fram i A-magasinet forrige uke, lar blant annet Gran skole på Furuset innvandrerbarn i mottaksklasser få slippe nasjonale prøver. Og det er vel egentlig like greit? Hvor mye norsk er det mulig å lære på noen måneder? Anonym poster: 46b70011c58f74cbea2c7311d04859e8 3
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2013 #17 Skrevet 26. januar 2013 Jeg ville self. ikke bodd i ett støk med invandrere det støter mine norske gener og dei tradsisjoner jeg ønsker at mine barn skal arve. Jeg mener det er galt å tillate at noen skoler har mer enn 30 % invanderere og jeg mener morsmål undervisning bør avskaffes. det eneste språket som bør relatere til morsmålundervisning er samisk. ja kall meg gjerne rasistisk for slike utalelser er jo blitt forbudt i norge. det er forøvrig ikke forbudt å si at normenn er vanto og hykleriske.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #18 Skrevet 26. januar 2013 Jeg ville self. ikke bodd i ett støk med invandrere det støter mine norske gener og dei tradsisjoner jeg ønsker at mine barn skal arve. Jeg mener det er galt å tillate at noen skoler har mer enn 30 % invanderere og jeg mener morsmål undervisning bør avskaffes. det eneste språket som bør relatere til morsmålundervisning er samisk. ja kall meg gjerne rasistisk for slike utalelser er jo blitt forbudt i norge. det er forøvrig ikke forbudt å si at normenn er vanto og hykleriske. Hvis du er så opptatt av det etnisk norske, hva med å lære seg norsk rettskriving? Her var det MANGE skrivefeil!! Mange av de fremmedkulturelle foreldrene i mitt barns klasse, på en blandet skole med 40% barn med annen etnisk bakgrunn, skriver bedre norsk enn deg. Siden du er så opptatt av språk... Anonym poster: 1b46d8f3d39d2621fbe3a319bbc62e80 6
Medlem Skrevet 26. januar 2013 #19 Skrevet 26. januar 2013 Javisst! Se oversikt her: Elever med et annet morsmål enn norsk og samisk i grunnskolen i Oslo - skoleåret 2012/2013 Denne artikkelen er også nyttig: Minoriteter i flertall ved 54 Oslo-skoler 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #20 Skrevet 27. januar 2013 Jeg ville self. ikke bodd i ett støk med invandrere det støter mine norske gener og dei tradsisjoner jeg ønsker at mine barn skal arve. Jeg mener det er galt å tillate at noen skoler har mer enn 30 % invanderere og jeg mener morsmål undervisning bør avskaffes. det eneste språket som bør relatere til morsmålundervisning er samisk. ja kall meg gjerne rasistisk for slike utalelser er jo blitt forbudt i norge. det er forøvrig ikke forbudt å si at normenn er vanto og hykleriske. Synes 30% er altfor mye, la oss heller si ca. 2%, eller aller helst opprette egne skoler for de, der lærerne også er innvandrere. Da kan de styre akkurat som de vil uten bekostning av norske barn. Når skolen blir frivillig, ser jeg ingen grunn til at innvandrerne ikke skal gå på VGS og høyere utdanning ved vanlige norske skoler. Men dette er ikke AP/SV-tankegang, dessverre og blir aldri å skje. Anonym poster: 32c417e736d6d60475b0557f932f7522 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå