Gå til innhold

Krympe en ullgenser


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Strikkedama

Hjelp! Jeg har strikket en kjempefin ullgenser til mannen min, med masse mønster og stæsj. Problemet er bare det at den er altfor stor til ham! Nå lurer jeg på om det er mulig å krympe den ved å vaske den ved litt høy temperatur. Noen som har erfaring med dette? Den er strikket i Heilo 100% ull fra Dale.

Håper noen har gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vasker den i maskin på for høy temperatur, risikerer du at du kan gi den til en fireåring.

Du bør heller tove den forsiktig. Lag deg et godt lunkent grønnsåpevann, legg genseren flatt og begynn å gni. Forsiktig og ikke lenge av gangen på hvert sted. Gni deg over genseren til den virker passe.

Eller: venn deg til at genseren er stor - det er jo kjempefint og deilig med for stor genser!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - det var jeg som startet tråden. Jeg sa også at "det er jo tross alt bedre at den er for stor enn for liten", men mannen min mener at den mister en del av sine varmende egenskaper når den er så stor. Og det har han jo forsåvidt rett i. Jeg har aldri tovet på denne måten før, men jeg regner med at jeg fukter en klut i grønnsåpevann og gnir med på tørr genser (jeg skal vel ikke legge hele genseren i vann)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa_

I dette tilfellet vil jeg anbefale å tove genseren alene i vaskemaskinen på ullprogram og med litt milo.

Når du bruker milo får du et mykere resultat enn ved bruk av grønnsåpe.

Ellers kan du gjøre det på gamlemåten med vaskebrett, dypp hele genseren i lunket milovann og gni forsiktig på vaskebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 40 grader. Ellers kan du riskikere at den krymper for mye.

Ville nok begynt med bare 30 grader og heller tatt den i maskinen en gang ekstra.

Husk at genseren kan strekkes litt når den kommer ut av maskinen hvis det blir for mye toving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...