Gjest Embla s Skrevet 25. februar 2004 #1 Del Skrevet 25. februar 2004 Sjekker dere føflekkene deres? Jeg har et småhysterisk forhold til føflekker og kreft og har operert bort 4 føflekker uten at det var noen i veien med de (viste det seg etterpå). Er dette vanlig, ber dere legen sjekke, ev operere bort føflekker dere ikke liker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robban43 Skrevet 25. februar 2004 #2 Del Skrevet 25. februar 2004 Har selv hatt en føflekk fra jeg var født. Denne var det legene kaller progressiv dvs vokste i takt med meg. Den ble fjernet når jeg var ca 15 år. Har i ettertid sett litt på problematikken og tar det helt med ro. så lenge de ikke vokser er risikoen for kreft nesten null. Har jevnlig kontrollert andre små føflekker uten at det er påvist noe galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. februar 2004 #3 Del Skrevet 25. februar 2004 Har en føflekk som jeg aldri har "likt". Ba legen om å sjekke den - han sier den ser helt fin ut, men er litt mørk, så den må følges med. Hvis jeg ville kunne han fjerne den, så om et par uker skal den vekk De andre føflekkene mine har jeg et greiere forhold til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 25. februar 2004 #4 Del Skrevet 25. februar 2004 Følger nøye med. Ber sambo følge med og. ( er ikke lett å se ryggen sin... ) Fikk litt panikk da jeg plutselig engang så en på hoften / "skinken" som var mørk, og litt stor, ujevn i kantene, og den var forhøyet. Jeg bestilte sporenstreks time hos hudspesialist, og hun fjernet den med en gang og sendte den til analyse. Var heldigvis ikke noe galt. Hun mente det var en "potensiell kreft-føflekk" ( hva nå det enn skulle bety ) Siden jeg er svært lys i huden og har rødblondt hår, og min mor har hatt føflekkreft, så er jeg i faresonen. Synes det er greit å få sjekket ofte. Har heldigvis ikke sett flere, men om det dukker opp en sånn plutselig. Eller ser forandringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 25. februar 2004 #5 Del Skrevet 25. februar 2004 Uff, jeg får dårlig samvittighet når dette bringes opp- fordi det absolutt er noen fløflekker jeg skulle ha fjernet. :oops: Jeg er obs, men litt for sløv :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 25. februar 2004 #6 Del Skrevet 25. februar 2004 Men hvilke føflekker er det som er farlige? Hva er faresignalene? *gransker alle føflekkene mine før legetime i morgen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rio Skrevet 26. februar 2004 #7 Del Skrevet 26. februar 2004 hei, ta en titt her http://www.kreft.no//articles/artid801723.html jeg har selv vært der, litt småhysterisk. jeg har tatt sol ganske regelmessig i noen år og jeg merka at en føflekk på leggen vokste litt. leggen er forresten et vanlig sted for kvinner å ha ondartede føflekker på. men etter at jeg fikk fjerna den tenker jeg ikke så mye på andre føflekker. fikk derimot erfare dritten med å ha en føflekk midt på skinnleggen, stinga gikk nemlig opp igjen etter kort tid pga den stramme huda. legen kunne ikke gjøre noe, så nå har jeg et mørk rosa digert arr på leggen. ja lite pent!! det er vel bedre å få fjerna føflekkene enn å bekymre seg gul og grønn mener jeg da, og da er man i allefall på den sikre siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 26. februar 2004 #8 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg har også litt hysterisk forhold til dette og har fjernet flere. Kanskje fordi moren min har hatt kreft? Eller fordi jeg fikk så mye føflekker første gang jeg gikk gravid at jeg synes det er vanskelig å holde oversikten om det er noen som vokser, endrer form osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #9 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg har også mange jeg skulle tatt bort.... :oops: Men har sååååå legeskrekk.... ser for meg at bedøvelsen ikke virker etc.... ser også for meg at det er vondt å sy, samt fjerne stingene :oops: Noen som kan si hvordan det var å fjerne dem... ikke bar "det var ikke ille"...... den har jeg hørt før..... Har også ganske mange.... jeg vil jo sikkert bli seende ut som et lappeteppe på ryggen da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 26. februar 2004 #10 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg er litt engstelig (veldig engstelig faktisk!) når bedøvelsen er satt og jeg venter på at de skal skjære eller, som de gjorde en gang, tok de vekk med en skarpt merkelig instrument (nei, det var ikke en kniv :-)). Men det er virkelig helt greit - ikke noe problem. Det var det du ikke ville høre, men det var iallefall slik det var. Bedøvlsen kjenner du et lite stikk av (du har sikkert fått sprøyte/bedøvelse før) Du kjenner ingenting når de fjerner den Du kjenner ikke de syr Det kan stramme litt i såret etterpå på større føflekker Jeg kan ikke huske at det å fjerne stingene etterpå var noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 26. februar 2004 #11 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg har, som sagt, fjernet fire (?) føflekker tidligere. Fikk bedøvelse og kjente ingen ting. Tror ikke jeg måtte fjerne sting heller. Det hele var utrolig udramatisk. Legen min så på tre føflekker i dag. En av de syntes han virket litt ekkel, de to andre kan fjernes hvis jeg vil. Legen ga meg nr til en "føflekk klinikk" som har div alternativer til skjæring (som gir små arr): frysing og laser. Hos en slik spesialist har de også utstyr til å finne ut om det er en ond føflekk, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #12 Del Skrevet 26. februar 2004 "Føflekk-klinikk"? har jeg aldri hørt om før..... hvor da?? Priser vs hos fastlegen? Kan legen fjerne mange føflekker på en gang?? kan en gå på jobb samme dag eller dagen etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 26. februar 2004 #13 Del Skrevet 26. februar 2004 Man kan gå på jobb samme dag. Føflekk-klinikk er sikkert en hudlege/spesialist. Du får henvisning fra legen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 26. februar 2004 #14 Del Skrevet 26. februar 2004 Dette er de viktigste risikofaktorene: 1. Overdreven soling. 2. Enkeltepisoder med kraftig forbrenning, spesielt i ung alder. 3. Lys hudtype som blir lett brent i solen. 4. Føflekker med uregelmessig form eller farge. 5. At du har over 50–100 brune føflekker. 6. At noen i familien har hatt føflekkreft. 7. Medfødte brune føflekker. :o Jeg har alle risikofaktorene bortsett fra nr. 1 og 6. Det er veldig vanskelig å holde øye med alle føflekkene når man har mange og har hatt dem hele livet. Jeg kan liksom ikke helt se meg selv sitte på legekontoret og si: Kan du se nærmere på en sånn ca. 50 føflekker for meg? Hm, kanskje jeg burde det likevel...Hvordan holder dere med mange føflekker oversikten over dem alle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #15 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg ser bare på de største, men siden de fleste er ikke dette så lett, blir litt vanskelig gjennom speielen. prøver også å kjenne på dem, om overflaten endrer seg. Men som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke vist dem til legen, har utrolig legeskrekk, og så skrekk for å ikke få nok bedøvelse..... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva i.i. Skrevet 26. februar 2004 #16 Del Skrevet 26. februar 2004 Mht å holde oversikten, så er det relativt "enkelt" for meg, siden jeg må smøre inn kroppen nøysomelig hver gang jeg har dusjet. Har ekstremt tørr hud og psoriasis. Er liksom blitt vant til å følge med. De plassene jeg ikke så enkelt ser selv ( i nakken, på ryggen etc. ) så ser sambo for meg. Jeg er ganske obs siden mamma hadde en ond en Da jeg fjernet den jeg tidligere fortalte om, så kjente jeg absolutt ingenting ( annet enn det lille bedøvelsesstikket da ) og såret ble faktisk ikke sydd ( var så lite at det var på grensa, så legen valgte å ikke sy - fikk duodermbrikke på og smurte siden inn såret med Brulidine creme ) Var litt vondt i ny og ne når jeg strakk huden ( i gyntimer etc, men jeg slapp fri for de "værste" aktivitetene ) Men smerten gikk fort over Jeg tror leger kan fjerne flere på en gang,- hvor mange vet jeg ikke, men tipper de kan ta noen i slengen Tenker du kan på jobb dagen etter, kommer vel an på hva slags jobb man har (?) Men det kan du ringe og spørre legen om De vet tross alt best! Til gjest som gruer seg og har legeskrekk : Hva med å ta en telefon dit og "bombardere" dem med litt spørsmål ? Jeg synes det er greit å vite litt om det som skjer før jeg skal gjøre noe slikt hos lege, og jeg tror bare de er glad for å kunne gi info Jeg tror personlig ikke du har noe å grue deg for,- det er fort gjort og de er utrolig proffe på sånt : - ) Det går også an å si at du har legeskrekk og er nervøs,- da kan de jo prøve å forklare og berolige og ta litt ekstra hensyn ? Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #17 Del Skrevet 26. februar 2004 Tusen takk for beroligende ord. Skal se nå om jeg får ut fingern å får bestilt meg en time, trenger noen som pusher på :-) Bør kanskje få sambo til å tvinge meg Burde i hvertfall gjort noe. Hva om det viser seg at de er ondartet da?? Skrekk og gru...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2004 #18 Del Skrevet 27. februar 2004 Huff... disse føflekkene er irriterende..... urettferdig at noen plages med mange..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerbrud04 Skrevet 2. mars 2004 #19 Del Skrevet 2. mars 2004 jeg har tidligere fjernet 2 ganske store føflekker på ryggen. Det var en ubehagelig plass å ha sting, pga. at huden er stram, og man bøyer jo ryggen ganske mye. Kan svi litt når stingene blir fjernet, men det er ikke vondt. Jeg fikk ganske stygge arr av dette, og da jeg ville fjerne noen flere, valgte jeg å fryse de vekk. Får ikke noe arr i hele tatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2004 #20 Del Skrevet 2. mars 2004 Hvordan er det å fryse da? smertefult? får man bedøvelse på lik linje som når man fjerner kirurgisk? Kan man ta store føflekker ved å fryse dem? gjør allmennleger det, eller må man til spesialist? Ble mange spm det her, men håper noen vil svare...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå