Gå til innhold

Føler jeg faller sammen.. vil utvikle meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor jeg starter... Jeg føler ingen kan gi meg ordentlige svar og jeg vet ikke hvor eller hva jeg skal gjøre!!!

Er en fortapt sjel som blir 24 til neste år..

Har kun 2 år vgs - matte. Matematikk var alltid mitt problem, og etter spesial undervisningen etter ung.skolen tok slutt, falt jeg helt ut og dermed er dette ett stryk fag... Har jobber siden jeg var 19, med ett opphold på 0,5 år. Da jeg gikk Nav kurs..

Nå er jeg så lei av jobben min ( igjennom 2 år) og jeg orker snart ikke å leve mer, fordi jeg ikke ser noe fremtid for meg. Har veldig lyst til å ta studiekompetansen, slik at jeg har mulighetr for å kunne studere snart. Men har ikke fått noen klare svar på hvordan jeg skal gjøre dette. Var hos en rådgivere tidligere i år, og jeg mangler 4 fag.

Hvordan ta de opp? Hva er lurest. Er avhengi av jobb, så fulltid skole kan jeg ikke ta... Ellers kunne jeg ha flyttet hjem igjen, men jeg har ingen famile lenger..

Finnes det noen som virkelig kan hjelpe? Annet enn voksenopplæringen? Følte ikke jeg fikk noen gode svar. ...

Håper virkelig noen kan komme med noe lurt til meg..

Hilsen deppa!

Anonym poster: 52126dd429eb0cbef1ea4bdfff4e9acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 fag er LITE! Dette kan du begynne å lese deg opp på allerede nå(få tak i bøkene du trenger), og melde deg opp til privatisteksamen i januar 2013. Da tar du eksamenene i mai(april/juni en sjelden gang) 2013, og du er ferdig! Det kan du klare kjempelett, helt sikkert! :) Ingen grunn til å deppe :)

Anonym poster: 1d5ed6cc5ab817f9331b7937f2987c91

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan ta studiekompetanse! Det er mange som begynner på den senere enn deg!

Hvis jeg var deg hadde jeg kontaktet den nærmeste høyskolen med lærerutdannelse og spurt en som utdanner seg til mattelærer for vgs om å være privatlærer. Lærerstudentene sitter på et helt arsenal av læremetoder, så en av dem må jo passe deg!

Jeg synes du er kjempetøff som vil ta tak i dette!

Anonym poster: c2971e4afc21c5b04a83f92b790d515a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 24 år faller du kanskje inn under 23/5 reglen som sier at du må være over 23 år og ha tatt 5 år med enten skole/jobb til sammen.

Og da trenger du bare engelsk, norsk, historie, matte,naturfag og samfunnsfag.

Anonym poster: dad332b6de329353305f3ffd2e419cd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte 25 det året jeg endelig fikk studiekompetanse, så det er ikke for sent! ;)

Anonym poster: 88916620a7ee30d602c4b6f18d521f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg slet også veldig med matte på ungdomsskolen, men da jeg begynte på vgs så ble det mye bedre. Jeg begynte på en privatskole og alle lærerene der var veldig flinke, i mattetimene hadde vi to lærere og det var bare 20 elever i hver matteklasse. Fra ungdomsskolen fikk jeg bare 3'ere i matte, mens på vidergående fikk jeg aldri lavere enn 4'ere, fikk mest 5'ere. Så selv om du fikk strykkarakterer på vgs, tror jeg du også har mulighet til å få en bedre karakter. Å kontakte nærmeste høyskole/universitet for å spørre om det er en der som kan tenke seg å være privatlærer, som en over meg foreslo, tror jeg er en god ide, og kanskje det beste alternativet. Da får du mulighet til å ha en lærer for helt deg selv, som ikke har andre elever å ta hensyn til, og det er sikkert mange studenter som hadde vært glad for en liten ekstrajobb som også gir litt relevant arbeidserfaring.

Ellers så finnes det mange kurs du kan ta, både nettkurs og mange privatistskoler har tilbud om kurs i enkeltfag, slik at man kan melde seg på de fagene man mangler, men dette koster veldig mye. Siden du sliter med matte så anbefaler jeg i hvertfall at melder deg på kurs/skaffer privatlærer fremfor å melde deg på nettbaserte kurs.

Et annet alternativ er å kontakte voksenopplæringen, man må i utgangspunktet være 25 år, men noen ganger har de ledige plasser og da kan de under 25 slippe inn. Da får du vanlig klasseromsundervisning på en vgs skole i nærheten på kveldstid (tror jeg).

Når du ikke går på vanlig vgs, så må du melde deg opp til privatisteksamen på privatistweb.no, husk for all del å sjekke fagkodene før du betaler og godkjenner, slik at du ikke får en veldig ubehagelig overraskelse når du sitter på eksamen og plutselig får oppgaver du aldri har sett før.. Har hørt et par av de historiene.

Anonym poster: 98a4c18a41b9de89bfaadffd698ac6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 fag er LITE! Dette kan du begynne å lese deg opp på allerede nå(få tak i bøkene du trenger), og melde deg opp til privatisteksamen i januar 2013. Da tar du eksamenene i mai(april/juni en sjelden gang) 2013, og du er ferdig! Det kan du klare kjempelett, helt sikkert! :) Ingen grunn til å deppe :)

Anonym poster: 1d5ed6cc5ab817f9331b7937f2987c91

Okei så jeg melder meg opp i januar, men eksamene er ikke før våren?

Hvordan vet jeg hva jeg skal kunne? Hvordan vet jeg at jeg har riktige bøker?

Føler meg så lite smart og lost :fnise:

Anonym poster: b212a26717674a68fc9fc5dd2fccd60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei så jeg melder meg opp i januar, men eksamene er ikke før våren?

Hvordan vet jeg hva jeg skal kunne? Hvordan vet jeg at jeg har riktige bøker?

Føler meg så lite smart og lost :fnise:

Anonym poster: b212a26717674a68fc9fc5dd2fccd60d

Du er ikke noe mindre smart/lost enn noen annen! Naturlig å lure på dette om man ikke har vært borti det før! :) Du må vel melde deg opp ved en spesifikk videregående skole, så du kan ringe den skolen du velger og spørre hvilke bøker som trengs(så kan du spørre de på skolebiblioteket om de er villige til å låne deg bøkene gratis(om de har ledige bøker, da). Det fikk hvert fall jeg, hvilket er bra, for bøker er MILDT sagt dyrt!!).

Du må lære deg pensum. Altså alle bøkene utenat. Det kan høres ille ut, men 4-5 fag er ikke uoverkommelig. Selv jeg klarte det. Spesielt om du begynner nå! Det er oppmelding til privatisteksamener to ganger i året. Jeg skal ha noen eksamener til jul, og da var fristen for oppmelding i midten av september. Neste gang er i januar (sjekk ut www.privatistweb.no, og lag deg bruker), og da går du opp om våren. Da kan du også søke deg til høyere utdannelse i mars/april(vet ikke helt når fristen er), sett at du står på alle eksamener i mai! :) Med andre ord kan du i praksis starte å studere allerede neste høst!!!

Ellers er det sikkert noe som heter voksenopplæring++, men det vet jeg ikke så mye om! :)

Anonym poster: 1d5ed6cc5ab817f9331b7937f2987c91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke noe mindre smart/lost enn noen annen! Naturlig å lure på dette om man ikke har vært borti det før! :) Du må vel melde deg opp ved en spesifikk videregående skole, så du kan ringe den skolen du velger og spørre hvilke bøker som trengs(så kan du spørre de på skolebiblioteket om de er villige til å låne deg bøkene gratis(om de har ledige bøker, da). Det fikk hvert fall jeg, hvilket er bra, for bøker er MILDT sagt dyrt!!).

Du må lære deg pensum. Altså alle bøkene utenat. Det kan høres ille ut, men 4-5 fag er ikke uoverkommelig. Selv jeg klarte det. Spesielt om du begynner nå! Det er oppmelding til privatisteksamener to ganger i året. Jeg skal ha noen eksamener til jul, og da var fristen for oppmelding i midten av september. Neste gang er i januar (sjekk ut www.privatistweb.no, og lag deg bruker), og da går du opp om våren. Da kan du også søke deg til høyere utdannelse i mars/april(vet ikke helt når fristen er), sett at du står på alle eksamener i mai! :) Med andre ord kan du i praksis starte å studere allerede neste høst!!!

Ellers er det sikkert noe som heter voksenopplæring++, men det vet jeg ikke så mye om! :)

Anonym poster: 1d5ed6cc5ab817f9331b7937f2987c91

Så jeg må altså kontakte en skole først og avtale med dem, at jeg skal ta eksamen etc..?

Også kan jeg melde meg opp på web? Men hvordan vet de på privaist web, hvilken skole jeg skal ta eksamen hos? Uff det høres såå styr ut, i tillegg er jeg i full jobb...

Anonym poster: b212a26717674a68fc9fc5dd2fccd60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må altså kontakte en skole først og avtale med dem, at jeg skal ta eksamen etc..?

Også kan jeg melde meg opp på web? Men hvordan vet de på privaist web, hvilken skole jeg skal ta eksamen hos? Uff det høres såå styr ut, i tillegg er jeg i full jobb...

Anonym poster: b212a26717674a68fc9fc5dd2fccd60d

Det er ikke styr. Som sagt, hvis du begynner å lese nå, trenger du ikke lese mye om dagen/i uken frem til eksamenene. Bare pass på at du kan pensum. Hvis du virkelig vil dette, er det ikke noe problem! :) Du må ikke avtale med noen skole at du skal gå opp som privatist, men du bør hvert fall få litt informasjon om det. Du kan kontakte Privatistkontoret/Eksamenskontoret i fylket ditt, så kan de gi deg den informasjonen du trenger. Da kan de sikkert finne ut hvilken skole du kan gå opp på og. I tillegg kan du finne ut konkret hvilke fag du trenger. Det er på selve privatistweb du melder deg opp.

Anonym poster: 1d5ed6cc5ab817f9331b7937f2987c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav har et kurs som heter ung og på vei. hva med å søke seg inn på det?

Anonym poster: 9d892291ec2937ec4844f9efbc17df61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...