Gå til innhold

Skolen slutter 13 og SFO stenger 16.30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere som arbeider etter klokken 16 og bruker barnehager som stenger mellom 17 og 18? Hva når skolen begynner? En skoledag for en 1.klassing varer kun 4 timer, så er resten SFO til ca 16.30. Det er kanskje noen sfo som er åpen til 17, men de er i fåtall siden de er kommunale.

Vi som jobber i barnehage ser at foreldre får litt bakoversveis når poden deres starter på skolen, at sfo stenger så tidlig. Hvorfor skal en 1 åring gå 9-10 timer i barnehage, mens skolen bare er 4 timer? Regner ikke med sfo her. INKL sfo så kan de ha 9 timers dag da også, og hva da med lekser etter klokkan 17?? Hvor mye er det igjen av dagen og barna da?

Synes alle barnehager burde stenge 16.30, og får man barn må man tilrettelegge arbeidet sitt og livet sitt slik at barnet passer inn. Slik det er nå er barna status og bare noe man skaffer seg, men plasserer bort, helst oftere og oftere. Altså barnehagene burde fulgt skoleruten og ha stengt slik de har stengt. Er ikke noe ramaskrik da, at skolen er stengt vinterferie, påskeferie, høstferie, juleferie og sommerferie. Det er jo sfo, men igjen stenger de lenge før barnehagen :)

Anonym poster: c9643d374a57362649aac11c6c37e235

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen på et barnehagebarn og et skolebarn er at skolebarnet faktisk (etterhvert) er i stand til å gå hjem selv til tomt hus, noe man vel ikke kan si at et barnehagebarn er. Og man kan ikke bare tilrettelegge arbeidsdagen sin selv. ikke alle har råd til å gå i redusert stilling mens ungene er små heller. Så jeg skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget ditt.

Anonym poster: 49adf0609b9fb8be3b7c23804dc1ee21

• Liker 19
Skrevet

Jeg vil kjempe for barna som går 8-9 timers dager. Det er så utrolig slitsomt for dem at foreldrene aner det ikke en gang. Og skolebarn har lekser etter endt dag som gjerne er klokka 17. BHG-barn har heldigvis ikke lekser. De putter også flere og flere barn inn i bhg og bryr seg ikke så mye om antaller. De skal bare tjene penger. Hvordan den psykiske helsen til denne generesjonen blir skal bli moro å se. Den er allerede veldig skranten der flere og flere blir ung ufør. Vi MÅ finne grunnen og vi MÅ gjøre noe før landet går til grunne. !

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg vil kjempe for barna som går 8-9 timers dager. Det er så utrolig slitsomt for dem at foreldrene aner det ikke en gang. Og skolebarn har lekser etter endt dag som gjerne er klokka 17. BHG-barn har heldigvis ikke lekser. De putter også flere og flere barn inn i bhg og bryr seg ikke så mye om antaller. De skal bare tjene penger. Hvordan den psykiske helsen til denne generesjonen blir skal bli moro å se. Den er allerede veldig skranten der flere og flere blir ung ufør. Vi MÅ finne grunnen og vi MÅ gjøre noe før landet går til grunne. !

Har du barn selv?

• Liker 4
Gjest Memories
Skrevet

Klarer virkelig ikke å ta slike innlegg seriøst. Som AB #2 sier så er det stor forskjell på et barnehagebarn og et skolebarn. Skolebarn er eldre og mer rustet til å klare seg selv alene mens foreldrene er på jobb. Det å tilrettelegge arbeidet sitt er det heller ikke alle som har mulighet til. Dersom alle med barn skulle ha sluttet klokken 16.00 for å rekke å hente barnet sitt i barnehagen/sfo før 16.30 hadde jo ikke ting gått rundt. Det sier seg jo selv.

• Liker 4
Skrevet

Nei sannheten den svir oftest. Hvor mange ganger har ikke fagfolk uttalt stressymptomer hos barn, for høyrt kortisolnivå i blod osv? Ingen som tar dette alvorlig?

• Liker 2
Skrevet

Da må du begynne å kjempe for en politikk som inmebærer lavere avgifter og skatter samt fjerner boligreguleringer. Statens tallknusere forutsetter at alle foreldre skal jobbe 100 % for at de skal få penger nok til alt mulig de foretar seg.

• Liker 7
Skrevet

Stress hos barn kommer vel mer av at foreldre skal realisere seg selv gjennom barna med å sende de på masse fritidsaktiviteter i tillegg til å ha fullt program i alle helger og ferier. Ungene har ingen mulighet til å få slappet av eller bestemt over sin egen tid. Vår generasjon ble sendt hjem som nøkkelbarn fra vi var 7 år, og var gjerne hjemme alene både før og etter skoletid. Var det så mye bedre..?

Anonym poster: 49adf0609b9fb8be3b7c23804dc1ee21

• Liker 8
Skrevet

Ja det var mye bedre, for da var de i roligere omgivelser. For noen uker siden kom der en rapport om støy i barnehager var likt som et fly. Over 80 decibel er skadelig for ørene og kan gi tinnitus.

Ja boligprisene burde vært lavere slik ataleneforsørgere og aleneboere klarer å kjøpe seg egen bolig. Det tar også lengre tid å få solgt egen bolig, spesielt utenfor de største byene.

Vi må begynn en plass, for det er allerede lang kø på bup og psykiatrisk for de meg psykiske lidelser. Landet har ikke råd til at alle faller utenfor og lever på Nav.

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Ja det var mye bedre, for da var de i roligere omgivelser.

OK... :sjenert: Jeg kan ikke huske at det var veldig gøy. Det var skummelt og jeg ble et nervøst lite barn. Skulle mye heller gått på SFO om det hadde vært på min skole.

• Liker 2
Skrevet

OK... :sjenert: Jeg kan ikke huske at det var veldig gøy. Det var skummelt og jeg ble et nervøst lite barn. Skulle mye heller gått på SFO om det hadde vært på min skole.

Vi er forskjellige. Jeg hatet SFO og gråt meg til å få slutte etter jul i 1. klasse. (dagens 2. klasse). Jeg har absolutt ikke tatt skade av dette.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner slike som deg at det ville innebært et helt samfunn som "stengte" klokken 16, TS? At barnehagene ville vært de som hadde åpent senest, kun for at disse andre foreldrene som jobbet til 16 skulle rekke å hente?

Eller, hvem tenkte du at skulle jobbe i butikkene, på kontorene, bibliotekene, utrykningsetatene, sykehusene etc? Kun de barnløse uten ønske om å starte familie? Toskete innlegg.

• Liker 3
Skrevet

Bevares, hadde jeg fått betalt 100% for å jobbe 60% ville jeg vært den første til å melde meg frivillig inn i 9-13-turnusen.

• Liker 6
Skrevet

Slik som før. butikkene stenger 17. Slik at vi ikke trenger å handle hele tiden og nesten døgnet rundt. Da kan de som har småbarn få være sammen med sine før leggetid også. Rart at man klarte seg før i tiden da butikkene faktisk stengte 17. Vi hadde klart oss utmerket med kortere åpningstider og ta storhandelen på lørdagen. Idiotisk at vi kan handle til midnatt.

Trist dere ikke bryr dere mer om ungene deres, og ikke vil innse at noe må gjøres angående nav, uførhet og psykiske lidelser. Blir dere stolt om barnet utvikler dyp depresjon, får biopolar lidelse eller blir rusmisbruker for manglende kontakt, omsorg og kjærlighet i barndommen?

• Liker 1
Skrevet

Bevares, hadde jeg fått betalt 100% for å jobbe 60% ville jeg vært den første til å melde meg frivillig inn i 9-13-turnusen.

Jeg også, men det er en utopi, TS. Samfunnet fungerer dessverre ikke sånn. Jeg tror de fleste foreldre gjør så godt de kan og snur og vender på hver stein for at barna deres skal ha det best mulig (og det har de fleste, vi bor i Norge). Noen foreldre finnes selvsagt, som bryr seg mest om seg selv og sitt, men jeg tror ikke det er så mange.

• Liker 1
Skrevet

Slik som før. butikkene stenger 17. Slik at vi ikke trenger å handle hele tiden og nesten døgnet rundt. Da kan de som har småbarn få være sammen med sine før leggetid også. Rart at man klarte seg før i tiden da butikkene faktisk stengte 17. Vi hadde klart oss utmerket med kortere åpningstider og ta storhandelen på lørdagen. Idiotisk at vi kan handle til midnatt.

Trist dere ikke bryr dere mer om ungene deres, og ikke vil innse at noe må gjøres angående nav, uførhet og psykiske lidelser. Blir dere stolt om barnet utvikler dyp depresjon, får biopolar lidelse eller blir rusmisbruker for manglende kontakt, omsorg og kjærlighet i barndommen?

Kjeder Kjeder du deg i dag?

Anonym poster: bad1cbb98fcc2a6f78a4799affa762a4

• Liker 1
Skrevet

Får et snev av samme inntrykk som når jeg hører gamle i russland mimre tilbake til sovjetdager. Tror du hadde sett annerledes på det om du var forelder den gang.

Før kostet bolig og transport MYE mindre. Folk hadde råd til å være hjemme. Hovedsaklig kvinner ufrivillig selvsagt. Idag må folk jobbe mye mer for å få råd til det samme. "Luksus" har blitt billig, det mest nødvendige dyrt. Tenkt deg å måtte stresse som en gal for å rekke butikken med ungene under arma fordi du kan ikke handle engang etter at de hadde lagt seg.

Langåpne butikker er av flere annsett som et av de viktigste momentene for at kvinner lettere kan jobbe og ha karriære.

• Liker 5
Skrevet

Var vel ikke akkurat så vanlig at begge foreldrene jobbet hundre prosent hele tiden heller da..

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vel strengt tatt mer bekymret for at noen med en sånn holdning jobber i barnehage.

Anonym poster: 248d5a23e0b9e5c52f03b812bdc9ff5d

• Liker 9
Skrevet

Hva gjør dere som arbeider etter klokken 16 og bruker barnehager som stenger mellom 17 og 18? Hva når skolen begynner? En skoledag for en 1.klassing varer kun 4 timer, så er resten SFO til ca 16.30. Det er kanskje noen sfo som er åpen til 17, men de er i fåtall siden de er kommunale.

Vi som jobber i barnehage ser at foreldre får litt bakoversveis når poden deres starter på skolen, at sfo stenger så tidlig. Hvorfor skal en 1 åring gå 9-10 timer i barnehage, mens skolen bare er 4 timer? Regner ikke med sfo her. INKL sfo så kan de ha 9 timers dag da også, og hva da med lekser etter klokkan 17?? Hvor mye er det igjen av dagen og barna da?

Synes alle barnehager burde stenge 16.30, og får man barn må man tilrettelegge arbeidet sitt og livet sitt slik at barnet passer inn. Slik det er nå er barna status og bare noe man skaffer seg, men plasserer bort, helst oftere og oftere. Altså barnehagene burde fulgt skoleruten og ha stengt slik de har stengt. Er ikke noe ramaskrik da, at skolen er stengt vinterferie, påskeferie, høstferie, juleferie og sommerferie. Det er jo sfo, men igjen stenger de lenge før barnehagen :)

Man kan gjøre lekser på SFO, de aller fleste SFO-barn gjør det der. SFO kan også tilby lekse-hjelp noen ganger. SFO er åpen i alle skolens ferier, unntatt juli måned, noen få planleggingsdager, samt helligdager som iblant kommer midt i uka (f.eks. påskedagene).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...