Gjest Miho Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Jeg har litt lyst til å reise 1 eller 2 måneder i januar/februar. Vil til steder som er varme, tenkte sørøst-Asia først og fremst. Men jeg har aldri vært der, så jeg vet ikke hvor det er fint å reise? Hvor mange land rekker jeg innom på 1 eller 2 måneder? Hvor mye penger må jeg sette av til en sånn reise? Endret 4. oktober 2012 av Miho
aglaea Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Det kommer helt an på om du har tenkt å reise på veldig lite budsjett eller vil bo litt finere osv.. Jeg brukte rundt 18 000 inkl flybilletter for 3 uker i Malaysia, så vil si at for 2 mndr så holder det nok med 30 000-40 000 (kommer an på hvilke land du skal til). Da kan du både bo ganske billige plasser, men også unne deg noen netter litt finere. Hvis du har 1 mnd ville jeg holdt meg til 2 land. Gjerne Thailand og Kambodsja, f.eks. Eller Vietnam og Kambodsja. Det går fint an å bare være hele den måneden i Vietnam også, utrolig masse flott å se og oppleve i det landet! Helt klart min favoritt! Hvis du reiser 2 mndr, så har du jo tid til å se litt mer. Så hvilke land du vil dra til, og hvor mange kommer helt an på hvor mye du liker å farte rundt vs. å oppholde deg på et sted over lenger tid. Men hvis du har 2 mndr, så kan du jo f.eks kombinere Thailand, Kambodsja/Laos og Vietnam. Eller Thailand og Malaysia. Det er så mange alternativer! Hvis jeg var deg, så ville jeg lånt noen reisebøker på et bibliotek, eller surfet litt på nettet, for å få litt mer informasjon om landene, slik at du kan finne ut litt mer hva du vil oppleve. Ellers vil jeg anbefale AirAsia, hvis du skal reise rundt litt. Utrolig billig og bra selskap som flyr mange plasser i Asia! Kos deg med planleggingen! Endret 4. oktober 2012 av aglaea
Lumos Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg og kjæresten skal reise i 5 uker nå til jul. Vi skal besøke Thailand og Kambodsja, vi planlegger å bruke mest tid i Thailand. Lonely Planet sin Cambodia og Thailand er gode guider, bruker de en del i planleggingen, ellers liker jeg godt Thorn Tree-forumet til Lonely Planet. Rough Guide sine bøker er også en sikker vinner Vi har spart opp 50 000 til turen, hvorav flybilletter tur-retur Oslo-Bangkok kommer utenom. Planlegger å bo mest i bungalower og hostels e.l., og spise lokal mat, så vi trenger nok ikke 50k, men er greit å ha litt ekstra i baklomma. Det blir vår første backpacker-tur, så vi er spente! Lykke til med planleggingen
aglaea Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg og kjæresten skal reise i 5 uker nå til jul. Vi skal besøke Thailand og Kambodsja, vi planlegger å bruke mest tid i Thailand. Lonely Planet sin Cambodia og Thailand er gode guider, bruker de en del i planleggingen, ellers liker jeg godt Thorn Tree-forumet til Lonely Planet. Rough Guide sine bøker er også en sikker vinner Vi har spart opp 50 000 til turen, hvorav flybilletter tur-retur Oslo-Bangkok kommer utenom. Planlegger å bo mest i bungalower og hostels e.l., og spise lokal mat, så vi trenger nok ikke 50k, men er greit å ha litt ekstra i baklomma. Det blir vår første backpacker-tur, så vi er spente! Lykke til med planleggingen Mener du 50 k fordelt på en eller 2? For hvis det er pr pers så har dere nok veldig god råd til 5 uker! Men for 2 personer tror jeg det er ganske greit beregnet ja. Sparer også litt på å reise 2 stk. (hvis jeg ikke husker helt feil så tror jeg at jeg hadde rundt 50-60 000 spart for 3 mndrs backpacking som var i Australia og SEA, og jeg hadde litt igjen etterpå) Men greit å ha litt ekstra ja, man vet aldri hva som kan dukke opp! Åh, skulle ønske jeg skulle ut på backpacking igjen!
Lumos Skrevet 4. oktober 2012 #5 Skrevet 4. oktober 2012 50k er for begge to ja Ja, det er kjipt om det skulle skje noe uforuttsett som gjør at man behøver en ekstra slant. Og det som er igjen blir satt på sparekonto til neste tur
Gjest Miho Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Jeg har ikke hørt så mye om Kambodsja før, men Vietnam og Thailand har jeg hørt er fint Så Thailand og Vietnam kan jeg godt tenke meg å reise til i allefall. Får undersøke litt mer om Kambodsja og andre land. Vil innom en skikkelig storby også. Har ikke mulighet til å spare så mye mer enn 25.000 hvis jeg skal reise i januar, så kan vel ikke bli mer enn 1-1,5 måned. Er ikke så viktig for meg å bo fint, vil for det meste bo på hostel så jeg lett kan bli kjent med andre reisende. Skal låne en bok om Sørøst-Asia av broren min og lese i den. Endret 4. oktober 2012 av Miho
aglaea Skrevet 4. oktober 2012 #7 Skrevet 4. oktober 2012 Singapore, Bangkok og Kuala Lumpur er kjekke storbyer som også har mange bra vestlige butikker, hvis du vil shoppe Ellers trivdes jeg veldig godt i Ho Chi Minh i Vietnam også. Men Singapore er en del dyrere enn de andre byene.. Hvis du helst skal bo på hostel (noe jeg kan anbefale hvis du reiser alene ja), så kan du nok reise i 1,5 mnd. Indonesia skal også være fint land, men der har jeg aldri vært, så jeg kan dessverre ikke komme med noen tips..
Gjest Badabing Skrevet 5. oktober 2012 #8 Skrevet 5. oktober 2012 For en måned ville jeg f.eks valgt Thailand og Kambodsja, Thailand og Malaysia, Thailand og Vietnam eller India. Bangkok er en spennende storby som har mye å by på av både god mat, kultur, sightseeing og bra shopping.
Gjest Miho Skrevet 5. oktober 2012 #10 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Er så mange fine land å reise til akkurat India tror jeg ikke er helt min cup of tea, eller det er ikke dit jeg vil reise først da Men jeg vet ikke før i slutten av november om reisen kan bli noe av eller ikke. Håper å komme meg til Asia en gang i 2013 uansett, hvis det ikke blir Sørøst-Asia nå om vinteren blir det Japan-interrail eller Seoul neste sommer Endret 5. oktober 2012 av Miho
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå