Petalouda Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 Kjenner frustrasjonen vokser her. Vi skal ha en forholdsvis liten mottagelse etter vielsen, og har ikke lyst til at det skal "kry" av folk. Likevel står det nå NITTISEKS mennesker på listen dersom vi tar med alt og alle. Hvordan redusere? Vi er søtti stykker bare familie, og vi vil ha vennene våre der også. Kjenner meg skikkelig rådvill her.
NewYorkNewYork Skrevet 2. oktober 2012 #2 Skrevet 2. oktober 2012 Det er bare å ta et valg om hvem dere ønsker at skal være der og hvem dere ikke har behov for at er der. Har du et nært forhold til de 70 familiemedlemmene? Personlig hadde jeg ikke noe behov for å be en mengde forskjellige onkler og tanter som hverken jeg eller mannen min har noe forhold til. Og jeg har en grandtante jeg har et godt forhold til, men det betyr ikke at dersom jeg hadde bedt henne så hadde jeg også måttet be alle andre grandtanter og -onkler.
Petalouda Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2012 Vi har absolutt ikke et like godt forhold til alle søtti, og bare på min side er fjorten av dem sånne "pliktgjester" som man føler man må invitere - for at de ikke skal føle seg utelukket. Jeg føler at jeg ikke kan plukke kusiner etter lyst og innfall, og det er helt uaktuellt å ikke be de kusinene jeg har et nært forhold til. What to do .... *sukke*
Wednesday Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 jeg synes det er helt på sin plass å plukke kusiner etter lyst og innfall... hvertfall hvis du har mange slik som meg. jeg gidder ikke be noen jeg ikke har noe med å gjøre. 5
Petalouda Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2012 På en måte er jeg veldig enig, men på en annen måte ikke. Å invitere to av tre i en søskenflokk for eksempel, er det snilt ? Er det sosialt akseptabelt ? På generellt grunnlag vil jeg helt klart si nei. 2
juliane Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Da må du jo bare kutte, rett og slett. Hvem er de 70 familiemedlemmene? Hvis jeg skulle giftet meg hadde jeg kun invitert foreldre, lillebror og mine tre tante/onkel-par fra min siden - det er ni personer. Skjønner at enkelte har større familie enn meg, men 70 stk? Og selvfølgelig kan du plukke og mikse. Er det to av tre i en søskenflokk du uansett vil ha der ville jeg nok invitert nummer tre også, men det er ingenting i veien for å da ikke invitere en annen søskenflokk.
NewYorkNewYork Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Personlig hadde jeg droppet plikt-gjestene og jeg hadde plukket søskenbarn etter lyst og innfall. Selv hadde jeg et bryllup med kun 20 gjester og de eneste familiemedlemmene var min bror og en av mine kusiner. Dersom jeg skulle hatt et "vanlig" bryllup ville jeg likevel ikke ha invitert alt av onkler og tanter og søskenbarn. Det er ikke mennesker jeg deler livet mitt med, jeg ser ingen grunn til at jeg skal dele den ene dagen med dem da.
Gjest lisha Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Skjønner godt det "plikten" man føler for å be alle, men det koster raskt veldig mye.. Hva med å kutte alle grandtanter/ grandonkler, og kun be foreldre, søsken, besteforeldre, og ingen barn under 15? Hjelper det? Vi er også oppi over 70 stk, og listen vokser.. Vi kommer til å dele opp, slik at familien og nærmeste venner/ de som reiser langt kommer til middag, da blir vi ca 50 stk. Så kommer resten av vennene våre, som bor her i byen til kake og kaffe! Ville jo helst at alle skulle vært med på alt, men det lar seg ikke gjøre økonomisk! Endret 2. oktober 2012 av lisha
NewYorkNewYork Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 På en måte er jeg veldig enig, men på en annen måte ikke. Å invitere to av tre i en søskenflokk for eksempel, er det snilt ? Er det sosialt akseptabelt ? På generellt grunnlag vil jeg helt klart si nei. Jeg hadde nok bedt hele søskenflokken. Men det er jo ofte mange slike søskenbarn-søskenflokker og jeg hadde helt klart ikke bedt alle sammen.
Petalouda Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2012 Vi har bare to barn under femten, og det er de eneste i verden jeg er tante og gudmor til, så de er veldig viktige for meg. Ingen grander er invitert, men bare foreldre, søsken, søskens partnere, søskens barn med samboere, våre gudforeldre og faddere og våre forlovere med partnere er nesten femti ... så vil vi jo ha enkelte søskenbarn - og de må få ha med partneren sin syns vi jo. så da er vi oppe i ... masse allerede ... og så ønsker vi jo å ha noen venner ...
NewYorkNewYork Skrevet 2. oktober 2012 #11 Skrevet 2. oktober 2012 Vi har bare to barn under femten, og det er de eneste i verden jeg er tante og gudmor til, så de er veldig viktige for meg. Ingen grander er invitert, men bare foreldre, søsken, søskens partnere, søskens barn med samboere, våre gudforeldre og faddere og våre forlovere med partnere er nesten femti ... så vil vi jo ha enkelte søskenbarn - og de må få ha med partneren sin syns vi jo. så da er vi oppe i ... masse allerede ... og så ønsker vi jo å ha noen venner ... Men da har dere jo gjort et valg allerede - at dere ønsker hele familien til stedet. Det er jo i grunnen her forskjellen ligger mellom tradisjonelle, litt større bryllup og det man kan kalle mindre bryllup. Små bryllup er enten veldig små familier, eller så har brudeparet gjort et valg i forhold til hvor mange familiemedlemmer og venner de ønsker å ha med seg. Det dere kan forsøke, er å se på gjestelisten litt i motsatt retning. I stedet for å ramse opp alle dere ønsker å invitere og så telle hvor mange det er, så kan dere jo si at dere ønsker å invitere maksimum 30 personer. Dersom dere kun har plass til 30 personer i bryllupet deres, hvem ville disse 30 personene vært? Jeg mener ikke at dette er måten dere skal lage gjestelisten på, men det kan være en måte å se litt annerledes på hvem dere absolutt ønsker at skal dele dagen med dere.
Irja Skrevet 2. oktober 2012 #12 Skrevet 2. oktober 2012 Du har vel ikke kontakt med alle disse 70 familiemedlemmene ? :O 1
Petalouda Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #13 Skrevet 2. oktober 2012 Men da har dere jo gjort et valg allerede - at dere ønsker hele familien til stedet. Det er jo i grunnen her forskjellen ligger mellom tradisjonelle, litt større bryllup og det man kan kalle mindre bryllup. Små bryllup er enten veldig små familier, eller så har brudeparet gjort et valg i forhold til hvor mange familiemedlemmer og venner de ønsker å ha med seg. Det dere kan forsøke, er å se på gjestelisten litt i motsatt retning. I stedet for å ramse opp alle dere ønsker å invitere og så telle hvor mange det er, så kan dere jo si at dere ønsker å invitere maksimum 30 personer. Dersom dere kun har plass til 30 personer i bryllupet deres, hvem ville disse 30 personene vært? Jeg mener ikke at dette er måten dere skal lage gjestelisten på, men det kan være en måte å se litt annerledes på hvem dere absolutt ønsker at skal dele dagen med dere. Det er et veldig godt forslag og jeg skulle så inderlig ønske at vi kunne gjøre det sånn, men vi kan jo ikke akkurat utelate våre søsken og svogere/ svigerinner heller, og det må vi gjøre om vi skulle satt tallet på tretti. Da ville vi knapt fått plass til forloverne ... Vi kan selvsagt sette grensen et annet sted enn på tretti, men hvor ? Vi er førtifem med bare søsken, foreldre, faddere, forlovere, svogere/svigerinner pluss våre nevøer og nieser som alle er voksne med partnere (bortsett fra mine to). Førtifem er det absolutte minimum, og da er ingen av våre venner og ingen av våre slektninger som vi faktisk har kontakt med invitert, da er vi bare aller nærmeste familie. Så hvor sette tallet da .. ?
CathFoto Skrevet 2. oktober 2012 #14 Skrevet 2. oktober 2012 Tja, kanskje bare kjøre på med stort bryllup da om økonomien tillater det. Kommer litt an på hva du anser som lite, men med en base på 45 så er man vel allerede i middels stort, og om det er 70 eller 96 er stort uansett.
NewYorkNewYork Skrevet 2. oktober 2012 #15 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg brukte tallet 30 bare som et eksempel Jeg skjønner dilemmaet deres, men jeg tror dere er på et sted hvor dere bare må innse at med all den familien så er dere nødt til å ha en forholdsvis stor feiring. Om dere da ikke bestemmer dere for å begrense antallet nieser og nevøer. Det er to hensyn som kolliderer her: Deres ønske om å ha en liten feiring og deres ønske om å ha hele familien der. Når det gjelder ønsket om å ha familien der, så må dere se om det er noe DERE virkelig ønsker, eller om det er noe familien deres ønsker. Som sagt, jeg og min mann valgte å ikke ha noe familie i bryllupet vårt, og jeg vet at spesielt hans foreldre ikke var så glade for det. Men slik er livet noen ganger, ikke alle valg vil være like populære hos alle de gjelder. For oss var det viktigste at dagen ble slik vi ønsket det, og da var valget enkelt.
NewYorkNewYork Skrevet 2. oktober 2012 #16 Skrevet 2. oktober 2012 Forøvrig, jeg mente øvelsen med 30 personer som en ren teoretisk øvelse. Dersom du KUN hadde hatt 30 plasser og ikke tok noen hensyn til "dersom jeg ber det søskenbarnet, så må jeg også be det søskenbarnet", hvilke 30 personer ville du da ha valgt?
Petalouda Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #17 Skrevet 2. oktober 2012 Femti er fortsatt stort, og er det egentlig så stor forskjell på femti og seksti .. ? Hvis økonomi ikke er en issue, og den eneste grunnen til at man ønsker å holde det "lite" er fordi man vil ha sjans til å veksle noen ord med alle i løpet av kvelden ? Hvor er grensen mellom "lite" og "stort" når femti tilsynelatende er minimum .. ? 1
NewYorkNewYork Skrevet 2. oktober 2012 #18 Skrevet 2. oktober 2012 Femti er fortsatt stort, og er det egentlig så stor forskjell på femti og seksti .. ? Hvis økonomi ikke er en issue, og den eneste grunnen til at man ønsker å holde det "lite" er fordi man vil ha sjans til å veksle noen ord med alle i løpet av kvelden ? Hvor er grensen mellom "lite" og "stort" når femti tilsynelatende er minimum .. ? For meg så er alt under 30 et lite bryllup. Når det er 50 gjester så kan det like gjerne være 60 eller 70. Så lenge ikke økonomien har noe å si, selvfølgelig. Så når 50 er minimum, så ville jeg personlig ha bedt de jeg ønsker å be innenfor de økonomiske rammene jeg hadde hatt.
Gjest navnelapp Skrevet 2. oktober 2012 #19 Skrevet 2. oktober 2012 Vi kom i same situasjonen som dokke, og endte med å invitere dei vi ville invitere, eigentleg. vi inviterte 130, og hadde eit fråfall på 20, så vi vart 110 til bords. Det er alltid nokon som ikkje kan kome, eller som vert sjuke, så du kan trygt kalkulere med rundt 15% bortfall. Vi fekk forfall frå tre same dag, rett nok berre kaffegjestar, så det gjorde ikkje noko.
skravlus Skrevet 2. oktober 2012 #20 Skrevet 2. oktober 2012 Men hvis dere vil unngå at det skal kry av folk, som du selv sier, så må dere jo nødvendigvis kutte ut noen. Jeg hadde i hvert fall sløyfet å be inn nevøer og nieser (og selvsagt da også deres partnere ;o) Hvor mange har dere i så fall eliminert da? (uff, hørtes litt ille ut å si det sånn, men...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå