Gå til innhold

"Medisiner" fra utlandet

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hos tollvesenet står det: Mindre mengder legemidler til personlig bruk er tillatt.

Jeg vet selvfølgelig at man ikke skal kjøpe reseptbelagte medisiner sånn uten videre og det gjør jeg heller ikke. Men hva med midler mot forkjølelse etc som Strepsils, Nyquil ol som er reseptfrie i utlandet, men som vi ikke har her. Hva hvis jeg kjøper med meg en mindre mengde og tar med hjem? Går det bra? Som regel er det jo ingen tollkontroll men man vet jo aldri..........

Vet noen hvilke stoffer som i så fall er helt forbudt å innføre? Vil jo ikke risikere å bli tatt for narkotikasmugling. veldigsur:

Gjelder samme regler ved sendinger i posten eller handel over Internett. :

Videoannonse
Annonse
Gjest anneline
Skrevet

Her får du mer informasjon:

http://www.legemiddelverket.no/rundskriv/f....htm#lovgivning

Det skulle ikke være noe problem å ta inn legemidler som ikke er reseptbelagte og ikke finnes i norge så lenge de ikke inneholder stoffer som står på narkotikalisten/dopinglisten.

Ellers kan du som hovedregel ta med deg 3 mnd forbruk av reseptbelagte varer, forutsatt at du har en gyldig personlig resept å forevise (fra utenlandsk lege eller fra norsk lege). Dette gjelder land utenfor EØS.

"innledningen til EF direktiv 92/26 gis en privat person rett til å ha med seg rimelig mengde lovlig innkjøpt legemidler til personlig bruk under reise i EØS området. Likeledes gis en person bosatt i et EØS-land rett til å importere til personlig bruk legemidler som er lovlig innkjøpt i et annet EØS-land."

Du bør kanskje sjekke nøyere hva som menes med 'rimelig forbruk', ettersom jeg kun har tatt med medisiner til/fra land utenfor EØS.

I tilfeller hvor varen er reseptbelagt i norge, men ikke i 'utlandet' skulle det holde å ha med kvittering fra apotek. Her må man midlertid være obs på at enkelte medisiner inneholder f.eks morfin (paralgin forte og slikt), og at det er visse regler for hvor mange mg hver enkelt tbl kan inneholde.

Du finner opplysninger om dette ved å følge linken.

Jeg vil anbefale deg å sjekke virkestoffene i de medisinene du har tenkt å ta med deg NØYE, og sjekke dem opp mot listene til legemiddelverket.

Gjest a-jenta
Skrevet

Vel, de medisiner du kan ta med hjem fra andre land er "ufarlige" medisiner. dvs. Ikke paralginForte, sobril,PinexForte og såkalte "b" preparater, eller tabletter som inneholder narkotiske stoffer. Nesespray og paracet ol er ufarlig, MEN: oppbevar alltid tablettene i orginal-esker. Både de du tar med ut og de du kjøper i utlandet. Da kan tollere automatisk sjekke innholdet i tablettene. For øvrig får du informasjon om alt dette om du stikker innom apoteket. God tur :kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...