Gå til innhold

Hva er galt med denne oppskrifta?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bakte en fjasko i dag etter ei oppskrift i mammas Hjemmet. Her er oppskrifta:

1 rull ekte marsipan

3 egg

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

Skjær marsipanen i mindre biter, pisk inn ett og ett egg til det blir en jevn masse. Tilsett vaniljesukker og bakepulver. Ha røren i en 22 cm form, stekes i 15-20 min.

Vel, den ble helt dissete. Så datt den sammen og så ut som smelta glass. Den ble fryktelig seig og plomberte alle tennene mine. Ikke minst søt!! Er det noe galt i oppskrifta eller med kokken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring Hjemmet i morgen å hør om de har en skrivefeil? Høres ut som det er noe som mangler i mine ører, men jeg vet jo egentlig ikke hva dette skulle bli en gang.

Skrevet

Hva skulle det bli da? En kake?

Anonym poster: 89ab527a35dfc000f90aa2c447168d82

• Liker 3
Skrevet

Det skulle bli en kake, ja...

Skrevet

Kan det være at marsipanen ikke var "ekte" nok? Det er voldsom stor forskjell på hvor mye mandler det er i ferdigkjøpt marsipan. I flere oppskrifter jeg bruker til jul på div. snacks, kan jeg ikke bruke billig marsipan fordi det er for lite mandler.

Hvilken marsipan brukte du?

• Liker 1
Skrevet

Eh, den de hadde på butikken. Det var bare en type på Rimi..

Skrevet

Eh, den de hadde på butikken. Det var bare en type på Rimi..

Da kan det være forklaringen (uten at jeg på noen måte vet det sikkert). Men endel av mine oppskrifter på julesnacks fungerer ikke med billig-marsipan. Det blir bare søl. De fungerer bare med "ekte marsipan" som har mye høyere andel mandler.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, hva slags kake skulle det bli?

Anonym poster: added70b5542c43a4bfff5b4207be2a1

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan man får pisket marsipan heller jeg.

• Liker 4
Skrevet

Nei, det sto ingenting om mel. Men burde det ikke være det slik at bakepulveret får noe å heve?

Vet ikke hvilken kake det skulle blitt. Jeg tenkte kanskje den ville smake litt som kransekake eller mandelbunn.

Det gikk fint å piske marsipanen. Hev den i bolle. Og gikk helt amokk med kniv før jeg knekket ett og ett egg i. Røra smakte fortreffelig, da..

Skrevet

Det skulle vel ikke være stratos-kake vel? Bunnen du beskriver hørtes temmelig lik ut som stratos-kaka jeg fant oppskrift på i Hjemmet. Blei bare kliss, så jeg konkluderte med at det må være noe feil i oppskrifta...

Skrevet

Jeg googla litt, og fant denne tråden fra i fjor:http://forum.kvinneg...howtopic=537970

Der står oppskriften, og litt lenger nede er det en som har et tips om hvordan man kan gjøre det uten at det blir rart.

Anonym poster: acd7e65fb83c665d93fc852f7a6209aa

Glemte å lage så man kan klikke på linken.

Anonym poster: acd7e65fb83c665d93fc852f7a6209aa

Skrevet

Jeg bakte en fjasko i dag etter ei oppskrift i mammas Hjemmet. Her er oppskrifta:

1 rull ekte marsipan

3 egg

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

Skjær marsipanen i mindre biter, pisk inn ett og ett egg til det blir en jevn masse. Tilsett vaniljesukker og bakepulver. Ha røren i en 22 cm form, stekes i 15-20 min.

Vel, den ble helt dissete. Så datt den sammen og så ut som smelta glass. Den ble fryktelig seig og plomberte alle tennene mine. Ikke minst søt!! Er det noe galt i oppskrifta eller med kokken?

Massen skal vel stivpiskes, altså at du kan snu bollen rundt uten at det rører på seg. Først da er den klar.

Anonym poster: fd792a5a55ad2a25b826dbe0c5246083

Skrevet

Også vil jeg tippe at det skal være kun eggehviter :)

Anonym poster: fd792a5a55ad2a25b826dbe0c5246083

Skrevet

Tror det er andre gangen jeg prøver noe fra et Hjemmet-bilag. Morsomt hvordan de stilen deres er lavkarbo-blad med høyspent-karbo som omslag. Kanskje de _vil_ at man skal mislykkes med oppskriftene??!

Skrevet

Man lager ikke en kake av av en rull ferdig marsipan? Må bli rimelig massive greier. Jeg ser for meg mandler og eggehviter.

"En rull" er uansett et umulig mål. Vekten må være angitt for at jeg skal ta en oppskrift på alvor.

• Liker 1
Skrevet

Men i alle dager, du vet ikke hvilken kake det skulle bli?

Jessus.

Anonym poster: 4438fe28d0c4c02690665178f0311c66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...