Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Her er situasjonen:

Kjæresten og jeg (18 og 20, vært sammen i 2 år), skal kjøpe studentbolig i borettslag for 400k, altså 200k hver. Jeg har en god sum penger på konto og har råd til dette, han har ikke noe. Rådgiveren sa at derfor må jeg stille som kausjonist, at jeg betaler hans lån på 200k om han ikke klarer det.

Slik som jeg ser det er det litt "skummelt", men feks hans mor ville aldri latt meg betale for han om ikke han greide det. Det er jo heller ikke mye penger, det er jo kausjonist på kun de pengene? og dette er ikke bare for et lån han skal ha, men et lån på at vi kan eie en leilighet sammen, litt av et tilbud!

Hva sier dere? har dere vært kausjonister for deres kjærester, eller de for deg?

Anonym poster: 1b55bb186ff5b15c82cc06692929cafc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

litt av et tilbud!

Jeg går ut fra at dere har satt dere grundig inn i fellesutgifter, fellesgjeld og alt det som følger med som nissen på lasset?

Ikke helt det du spør om, så jeg beklager at det er OT, men sørg for at du vet hva du gjør når du hopper i taket av glede over "billig" borettslagsleilighet.

Anonym poster: 0e4d3f8c9629c5cc0f98c80b3b7eb17f

• Liker 5
Skrevet

Jeg går ut fra at dere har satt dere grundig inn i fellesutgifter, fellesgjeld og alt det som følger med som nissen på lasset?

Ikke helt det du spør om, så jeg beklager at det er OT, men sørg for at du vet hva du gjør når du hopper i taket av glede over "billig" borettslagsleilighet.

Anonym poster: 0e4d3f8c9629c5cc0f98c80b3b7eb17f

TS her

Ja, vi snakket med rådgiver og klarerte, pluss at det er faktisk hans mors, og de har bodd i den lenge :P Det er studentleilighet, og derfor er det ikke fellesgjeld i tillegg. Vi gir 400k til moren hans, som kjøpte den for det for 8 år siden (den går verken opp eller ned i pris). Månedsleien er ca 6k.

Skrevet

Har du råd til å sitte med både lån og fellesutgifter alene? Det høres smidigere ut om du kausjonerer og at dere felles betaler ned, enn f.eks at du kjøper og han leier av deg mtp verdiøkning osv. Sørg for å få en rådgivningstime i banken, samt sett opp en avtale sammen med en advokat som sikrer deg ved et evt brudd så burde ikke dette være så galt.

Og ja, bruk en advokat til å sette opp avtalen, det som er rosenrødt og bra nå kan fort endre seg, og det er når det virkelig går galt at en angrer på det om en ikke gjorde hjemmeleksene i starten.

Skrevet

Nei jeg hadde aldri i verden stilt kausjon for en kjæreste og iallefall ikke når jeg var så ung og forholdet så ferskt.

• Liker 14
Skrevet

ikke engang når det er så dere eier leilighet? kan leies ut senere og tjenes på, og selvsagt selges og da får vi begge våre hver 200k tilbake!

Skrevet

ikke engang når det er så dere eier leilighet? kan leies ut senere og tjenes på, og selvsagt selges og da får vi begge våre hver 200k tilbake!

Nei ikke en gang da. Å stille kausjon for noen er en alvorlig sak. Du vil stå ansvarlig for hans del hvis han ikke oppfyller sin del av avtalen, og da er det liten hjelp i at dere har kjøpt leiligheten. Klarer du å betjene hele lånet hvis kjæresten din ikke betaler sin del?

Jeg synes forøvrig at det er noe underlig av bankrådgiveren å bruke deg som kausjonist. Med mindre du har sikkerhet i annen bolig.

• Liker 5
Skrevet

Nei ikke en gang da. Å stille kausjon for noen er en alvorlig sak. Du vil stå ansvarlig for hans del hvis han ikke oppfyller sin del av avtalen, og da er det liten hjelp i at dere har kjøpt leiligheten. Klarer du å betjene hele lånet hvis kjæresten din ikke betaler sin del?

Jeg synes forøvrig at det er noe underlig av bankrådgiveren å bruke deg som kausjonist. Med mindre du har sikkerhet i annen bolig.

Det er greit at man skal være nøye med hvem man kausjonerer for, men såfremt trådstarter har råd til å sitte med lån og husleie alene, så er det jo bare å ordne det slik at hun overtar fullt eierskap om kjæresten ikke klarer å betale, og så kan hun jo i verste fall selge.

Skrevet (endret)

Det er slett ikke noe underlig i det. Så lenge de kjøper bolig sammen, og den ene parten må ha lån med pant i boligen, må den andre eieren av boligen være realkausjonist. Det er slik at en eier av bolig ikke kan ta opp lån med pant i felles bolig uten at den/de andre eierne aksepterer det (blir da realkausjonist). Endret av Alison
  • Liker 3
Skrevet

Det er greit at man skal være nøye med hvem man kausjonerer for, men såfremt trådstarter har råd til å sitte med lån og husleie alene, så er det jo bare å ordne det slik at hun overtar fullt eierskap om kjæresten ikke klarer å betale, og så kan hun jo i verste fall selge.

Enig

Skrevet

Hvis du er kausjonist har du alle ulempene og ingen av fordelene. Han få sin del av prisstigningen hvis det går bra, og du får regningen hvis det går galt.

Anonym poster: 48c16c112406529248036c5067e35b4d

• Liker 6
Skrevet

Hvis du er kausjonist har du alle ulempene og ingen av fordelene. Han få sin del av prisstigningen hvis det går bra, og du får regningen hvis det går galt.

Så hvis han ikke klarer å betale, og hun, som vi forutsetter i denne tråden, har råd til å sitte med det alene, så forsvinner bare verdistigningen i løse luften...?

Skrevet

Den skjønte ikke jeg heller. Går det dårlig så får jo TS alt, til og med verdistigningen.

Anonym poster: 462d3c0b94b4c4539839b38a832531a7

Skrevet

Den skjønte ikke jeg heller. Går det dårlig så får jo TS alt, til og med verdistigningen.

Det som skjer når noen ikke betaler avdrag er at boligen blir tvangssolgt. Dersom dette ikke gir nok penger til å dekke det resterende lånet må kausjonisten betale mellomlegget. Hvis det gir mer penger får den som det ble kausjonert for mellomlegget, og kausjonisten blir ikke berørt. Dette blir mer komplisert av at de eier boligen sammen, men prinsippet er det samme.

• Liker 2
Skrevet

Det som skjer når noen ikke betaler avdrag er at boligen blir tvangssolgt. Dersom dette ikke gir nok penger til å dekke det resterende lånet må kausjonisten betale mellomlegget. Hvis det gir mer penger får den som det ble kausjonert for mellomlegget, og kausjonisten blir ikke berørt. Dette blir mer komplisert av at de eier boligen sammen, men prinsippet er det samme.

Nei, det som skjer er at kausjonisten blir opplyst om at den man kausjonerer for ikke har overholdt forpliktelsene sine, og må nå dekke inn det den ikke har betalt. Derav hele poenget med kausjon, man er klar til å overta ansvaret. Det at de faktisk vil bli samboere vil jo gjøre saken enda enklere. Det er bare å la lånet trekkes fra hennes konto, så er man sikker på at det blir betalt, og så vil jo trådstarter raskt merke om "andelen" fra samboer blir dekket inn.

For enkelhets skyld mtp et evt brudd ville jeg anbefalt at trådstarters samboer oppretter et fast trekk over til trådstarters konto slik at man ser at hans halvdel er betalt jevnlig. Slike "du betaler huset, jeg betaler bilen og maten"-opplegg blir vesentlig mer knotete å finne utav ved et brudd. Eier man 50% hver og har betalt ut ifra det så har man rett på halve verdistigningen. (Ikke at man ikke har det ved andre oppgjørsformer innad i forholdet, men det er mye lettere å bevise om begge betaler)

Siden det nå da ble rådet til å kontakte en advokat for å sette opp en samboeravtale så gjelder det jo bare å avtalefeste at hans eierbrøk av leiligheten overføres henne ved manglende betaling. Da sitter hun med hele ansvaret, men også hele leiligheten.

Nå er jo dette å svartmale situasjonen; Det kan jo like godt hende at de klarer å betale helt fint, jeg tror bankenes krav for å innfri lånet er strengere enn kjærestens reelle betalingsevne, og om noen år kan de jo søke om refinansiering der de bare er felles låntagere begge to.

• Liker 1
Skrevet

Det med at det er hans mors leilighet er det jeg undrer mest på. Har denne voksne damen bodd i en "studentbolig" i åtte år? Sikker på det ikke er en ordinær andelsleilighet?

• Liker 2
Skrevet

Om hans mor uansett ville betalt om han ikke klarer å betale låne kan kanskje hun stille som kauksjonist?Lett å gjøre en ting nå, men det vil kunne ha store konsekvenser senere om han ikke klarer å betale.

Skrevet

Det med at det er hans mors leilighet er det jeg undrer mest på. Har denne voksne damen bodd i en "studentbolig" i åtte år? Sikker på det ikke er en ordinær andelsleilighet?

Hun og han bodde der til hun ble 35 var det vel (max for studentboligen), så leide hun ut videre

Skrevet

Hei. Her er situasjonen:

Kjæresten og jeg (18 og 20, vært sammen i 2 år), skal kjøpe studentbolig i borettslag for 400k, altså 200k hver. Jeg har en god sum penger på konto og har råd til dette, han har ikke noe. Rådgiveren sa at derfor må jeg stille som kausjonist, at jeg betaler hans lån på 200k om han ikke klarer det.

Slik som jeg ser det er det litt "skummelt", men feks hans mor ville aldri latt meg betale for han om ikke han greide det. Det er jo heller ikke mye penger, det er jo kausjonist på kun de pengene? og dette er ikke bare for et lån han skal ha, men et lån på at vi kan eie en leilighet sammen, litt av et tilbud!

Hva sier dere? har dere vært kausjonister for deres kjærester, eller de for deg?

Husk at skulle det bli slutt mellom dere, og dere begge står som eiere av leiligheten, må du betale ham halvparten av verdien på leiligheta, selv om han ikke har betalt ei krone..

Anonym poster: 6e4caf11072035aa34d9decfc4040d1a

• Liker 1
Skrevet

Hun og han bodde der til hun ble 35 var det vel (max for studentboligen), så leide hun ut videre

Hvor gammel er moren egentlig? Og hvor gamle er dere?

Det jeg ikke fatter er hvorfor denne familien vil innlemme deg i en slik "gullskatt" - om alt det du har blitt opplyst om stemmer. 400.000 er virkelig ingenting for en leilighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...