Monstrum Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 Hei! Jeg har lest og lest og lest på nettet, men det er jo fryktelig vanskelig å bli klok på noe som helst. Uansett, jeg tenker å bytte ut noen måltider med Nutrilett shakes eller barer. Men jeg har jo cøliaki da, og vil helst slippe sykehusinnleggelse og døden-nær opplevelser.... Etter å ha lest på nutrilett sine hjemmesider har jeg kommet frem til at shakene er greie, null gluten. Derimot finner jeg bare en bar som er glutenfri (Premium Dark Chocolate Bar) i følge ingredienslisten på siden. Så sjekker jeg den danske siden, og der finner jeg "Nutrilett barer: Kan indeholde spor af nødder, jordnødder, sesamfrø. Indeholder gluten/hvede, lactose og soja." Så da lurer jeg på om jeg har lest meg blind på disse ingrediensene og oversett noe? Og om noen supersnille mennesker kan hjelpe meg? Det eneste jeg finner på ingrediensene nedenfor er KAN inneholde spor av hvete. Jeg reagerer ikke på maltodextrin forresten. Ingrediensliste til Premium Dark Chocolate Bar kommer her: "INGREDIENSER: Mjölkprotein, glukossirap, choklad 16,7% (socker, kakaomassa, kakaosmör, emulgeringsmedel (sojalecitin)), oligofruktos, invertsockersirap, sötningsmedel (sorbitolsirap), kakaobitar 3% (kakaopulver, socker), sojaolja, mineraler (dikaliumfosfat, trinatriumcitrat, trikalciumfosfat, magnesiumoxid, järndifosfat, zinkoxid, kopparsulfat, mangansulfat, kaliumjodid, natriumselenit), lågfettkakao, kakaomassa, cappucino crisp 1,3% (skummjölk pulver, socker, kaffe, modifierad stärkelse, maltodextrin), aromer, emulgeringsmedel (sojalecitin), surhetsreglerande medel (citronsyra), vitaminer (askorbinsyra, nikotinamid, tokoferylacetat, kalciumpantotenat, riboflavin, pyridoxinhydroklorid, tiaminhydroklorid, retinylacetat, folsyra, biotin, kolekalciferol, cyanokobalamin). Kan innehålla spår av vete, nötter, jordnötter/peanøtter och sesamfrön. Innehåller socker och sötningsmedel." Er det ellers noen som har erfaringer med å kombinere glutenfri kost med nutrilett? Eller med nutrilett i det hele tatt? Klem!
Betty2 Skrevet 1. oktober 2012 #2 Skrevet 1. oktober 2012 en kolega av meg har samme problemet, hun spiser nutrilett sin dark choklat bar (eller var det brownie) den går helt fint for henne, men hun må holde seg unna resten av dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå