Gjest Gjestegjest Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 Kan noen hjelpe en trøtt, sliten, overarbeidet og segneferdig kjerring med avslapning- og oppladingstips? Høsten har vært tung, med oppstart både på jobb og hjemme, det har gått i ett med jobb og foreldremøter. Sønnen skal på kamp og trening og døtrene på turn og korps, du retter prøver på hverdagskveldene og helgene er fylt opp med alt som bare må gjøres. Jeg er helt ferdig. Orker ikke mer. Svetter av å gå opp trappa og tårene spretter for alt og ingenting. Men- nå er det høstferie. Selv om barn og mann og hus og bikkje fremdeles skal ha sitt, så er det i alle fall rolig hjemme på dagtid. Så hva er det lureste: ligge i senga hele tiden og slappe mest mulig av? Tvinge seg selv opp å gå tur? Gjøre husarbeid i snegletempo og høre på delfinmusikk? Noen som vet om glupe metoder for å orke å komme i gang igjen neste mandag? Hva gir best effekt?
super-s Skrevet 1. oktober 2012 #2 Skrevet 1. oktober 2012 Vet mange har god effekt av yoga, så hvis du har tid, kanskje du kan prøve det? Og prøv også å få litt tid for deg selv, ta deg et langt bad hvis dere har badekar, og be mannen om å passe barna imens. Gå deg en tur alene, sett deg ned og se utover havet/på trærne/en utsikt imens du hører på beroligende musikk. Sov ekstra lenge en dag. Finn på noe med en venninne, f.eks. dra på kino, ta noen glass vin, spis en god middag osv. Kanskje ta en langweekend med en venninne imens mannen passer barna? En annen ting som kan være lurt er å fokusere på her og nå. Ikke tenk på alt du har å gjøre, hva du skal gjøre i fremtiden, hva som har skjedd i fortiden. Bare vær her og nå, uansett hva du gjør. Når du lager mat, når du leser for barna, når du dusjer, når du skal sove, når du går tur. Å tenke på det du skal gjøre senere skaper bare masse stress. Bare noen forslag fra meg, ønsker deg lykke til!
Gjest Raggy Skrevet 1. oktober 2012 #3 Skrevet 1. oktober 2012 Gjør noe kreativt! Noe du liker og gløder for, noe "ego. Jeg lader veldig godt av å gjøre det fint i hagen, når jeg kan holde på for meg selv uten å bli forstyrret. Hva liker du å gjøre? Å sove gjør jo godt det men jeg synes kreativ aktivitet er det som generer mest energi finn ut hva du liker å sett av tid til det. Drit i husarbeid! Det blir det aldri slutt på alikevel så man kan like gjerne la det være i noen dager. Eller lås døra til badet å ha egenpleie så lenge du vil, det er deilig. Les en bok å spis masse god mat(som du kjøper ferdig laget Det å gi litt f i alle plikter noen dager er en god ting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå