Gå til innhold

Gruppearbeid - blir en kjip bitch


hermoine

Anbefalte innlegg

Trenger litt oppmuntring og råd.

Har fra tidligere erfaring fra gruppearbeid at det alltids er minst en unnasluntrer som aldri møter opp, eller som aldri gjør noe. Folk som gjør alt for å få bestått oppgave uten å gjøre en dritt for det.

Jeg er i gruppe nå med bl.annet to av mine gode venner.

De to siste møtene møtte INGEN i gruppa opp, bortsett fra meg. Jeg ble jo selvfølgelig forbanna, og kjeftet på de andre senere. Jeg var litt snillere mot hun ene, fordi jeg visste hun var syk. (Men hun kunne hvertfall sagt ifra at hun ikke kom)

Idag skulle vi møtes igjen, men bare jeg og en annen møtte opp.

Jeg sendte da en ganske streng melding på facebook, om at de som ikke møter opp neste gang, vil jeg ikke ha i gruppa, og at jeg håpet de forsto det og håpet at de var enige med meg at det er greit å ha regler om sånt.

To av dem har ikke svart (jeg vet at hvertfall hun ene har sett meldingen, siden hun har vært aktiv på face etterpå), og en annen bare skrev "javel...."

Sendte en melding til og skrev at jeg vet jeg er kjip, og forklarte litt nærmere hvorfor jeg ville ha det sånn, og at det selvfølgelig er greit om folk MÅ bort, men da må de si ifra så fort som mulig.

Fikk også litt kommentarer tilbake etter de to gangene da ingen møtte opp, da jeg kjefta på de... De skjønte liksom ikke hvorfor jeg var så sint!!

Det virker som om de ikke klarer å være enige med meg, og ikke klarer å ta kritikk. Føler meg som en jævla bitch som bare prøver å ødelegge for de, og ta over gruppa helt. Jeg har jo naturlig tatt på meg rollen som "leder" pga dette her, og det virker ikke som hvertfall noen av de andre liker det. Selv om de ikke gidder gjøre noe selv.

Trengte bare en utblåsning!!! Og litt tips for å få denne gruppen til å fungere! Uten at vi ender opp som uvenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gruppekontrakt! Skriv en gruppekontrakt å få med hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre det. Skriv også hva som kan blir konsekvensene hvis det ikke blir gjort, som utestengelse fra gruppa.

Snakk med veilederen deres og forklar problemet.

Anonym poster: 6d4557aea679f7c0cf69c5c513936cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir som deg ved gruppearbeid. Jeg har arbeidet med forskjellige grupper gjennom studiene de siste fire årene, og det er samme greia som går igjen hver gang. Jeg er ingen streber eller rævslikker, jeg er ikke engang spesielt pliktoppfyllende eller, men jeg har respekt for andre mennesker sin tid, og jeg har andre ting som jeg skal gjøre, og vil dermed at gruppemøtene og arbeidet skal være så effektivt som mulig.

Det som fungerer, men som høres totalt lamt ut, er gruppekontrakt. Den utformer dere og skriver under på allerede på første møte. Der bestemmer dere hvor mange sjanser man får, hva som er vilkårene for å være borte, hvor mye for sent man kan komme, når/om man skal oppsøke foreleser/veileder osv. Og bryter man kontrakten et visst antall ganger er det på hue og ræva ut av gruppa.

Jeg har de vennene jeg behøver. Venner gjennom gruppearbeid er en bonus, men ikke et must. Om dere blir uvenner at gruppearbeidet så er det kanskje ikke så farlig, spesielt om det er folk det ikke er vits å samle på fra før av. Vil du ha venner som ikke respekterer tiden og avgjørelsene dine? Som setter opp avtaler, men aldri følger de?

Hva slags type studie går dere på nå? Det varierer hvor innblandet forelesere/veiledere er, men det hjelper ofte å ta opp problemet med en øvre leder. Jeg har vært borti at vi ikke fikk sparke ut et medlem fordi han møtte opp på møter, men ikke leverte bidrag (nytt punkt på neste kontrakt der, gitt). Da vi tok det opp med foreleser påla han medlemmet å levere innen en fastsatt tid, og dersom han ikke leverte fikk han ikke være med og levere oppgaven. Han leverte ikke, og fikk ikke gå opp til eksamen i emnet.

Du må nesten bare sette hardt mot hardt. Og dersom du vil beholde de som venner må du si at det ikke handler om vennskapet deres, men om utdanningen deres. Og her trumfer faktisk utdanning dårlige venner.

Anonym poster: 1edd6734b9dd862590829f6e6ac4f84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta det opp neste møte. Jeg fikk litt tilbakemeldinger smått om sen, og noen av de virket som at de kom til å skjerpe seg, og møte opp neste gang! Så jeg håper nå alle kommer:) Kontrakt er en god ide!

Jepp, jeg får si at dette handler om utdanningen vår og ikke vennskapet! Og ikke minst tiden og utdanningen til de andre i gruppen og ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt! Aldri hatt noe sans for gruppearbeid, NETTOPP pga dette! Folk som sluntrer unna og ikke møter opp. Derfor jeg liker å jobbe alene; da kan jeg ikke skylde på noen andre enn meg selv om det skulle gå dårlig.

Enig med AB, skriv gruppekontrakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til kontrakten, lag en plan over hele perioden, med mål og delmål (alt etter hvor lang perioden er/hvor stort prosjektet er). Hva skal gjøres når, i hvilken rekkefølge, hvem gjør hva, deadlines. En god og klar oversikt gjør det lettere for alle å forholde seg til hva som skal foregå, og det er heller ikke noe å "diskutere"... "Jeg fikk ikke tid fordiii at, altså..."

Anonym poster: acb2427869b1c06b8cd99f61cbea3352

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...