kaprifolen Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 Venter en liten en om noen uker, og siden jeg nå ikke jobber lenger, og faktisk har litt energi igjen, tenkte jeg å lage litt frosne middager.. Men hodet står litt fast, og jeg håpet at noen her kan slenge ut noen ideer og inspirasjon til mat som egner seg godt til å fryse, og som ikke krever noen stor planlegging hva opptining angår. Jeg er flink til å lage mat, men det er faktisk sjelden jeg fryser rester, så mangler litt kunnskap om hva som egner seg til frysing... Ser jo at de selger "alt" som frossenmiddager i butikken, men jeg tenker at dette inneholder sikkert mye rart av konservering o.l, som man ikke vil putte i maten sin hjemme. Foreløpig har jeg tenkt: - Hjemmelaget pastasaus på kjøttdeig (da er det bare å koke pastaen) - Pizza, funker det å fryse ferdiglaget? Blir det godt når man tar det opp igjen? - Supper, er det noe jeg bør tenke på her? Blomkål- eller gulrotsuppe f.eks, det blir ikke "kornete" eller rart av frysingen? Med fløte, uten fløte, er det noe å tenke på? - Kjøttkaker, både med og uten brun saus (da er det bare å koke poteter til) - Vaske/dele/hakke typiske middags-grønnsaker i små fryseposer, klart til å stekes/dames. - Grønnsakssuppe - Fransk løksuppe - Steke ferdig ternet kyllingfilet (funker jo til alt) - Lasagne Setter stor pris på tilbakemelding og ny inspirasjon! OG hvis noen har oppskrift på en god, hjemmelaget tomatsuppe, så blir jeg glad! Er egentlig veldig glad i Toro sin, så det må ikke være så innmari gastronomisk, bare godt og naturlig..
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #2 Skrevet 1. oktober 2012 Alt av supper og gryter er supert til frysing, også om det inneholder melkeprodukter. Eneste unntaket kan være ren potetsuppe (eller potetmos) - der kan man få et kornete resultat. Kålrabistappe og andre grønnsakspuréer fungerer også ypperlig. Pizza: For best resultat kan man fryse halvstekte bunner og ferdig saus, og så bare føye til ønsket topping og revet ost. Fiskegrateng kan lages ferdig til steking i form, og så fryses. Anonym poster: ccf5c6bc217b2fd876437fca5f12737c
Frk Midnattsol Skrevet 1. oktober 2012 #3 Skrevet 1. oktober 2012 Har i sommer laget opp en del middagsretter som er perfekt til hektiske dager, og har laget følgende: -Fiskegrateng. Har kjøpt aluminiumsformer på Stapels som brukes både til frysing og til steikovn :-) - Finnebiff uten poteter - Lapskaus av fårekjøtt (som er på tilbud titt og ofte). Det er mer smak i fårkjøttet enn i lammekjøttet synes jeg, men det trenger litt lengre koking :-) - Thaimat (curryretter med kylling) - Viltkjøttboller med viltsaus (uten poteter) - Kyllingkjøttboller med krydret tomatsaus - Lammekjøttboller med krydret tomatsaus Det er visst ikke noe særlig med potet og slikt som har vært frossent, så lager poteter/potetmos når jeg skal spise den Har i tillegg laget opp mengder med vårruller, karbonader (har vært mye tilbud på karbonadedeig og blander den med litt kjøttfarse), fiskekaker og lignende. Skal også lage til lammesmåsteik som jeg fryser ned i porsjonsstørrelse. Kjekt nå når det er mye tilbud på lammekjøtt. Tenker også å gå igang med å lage ferdige pastasauser så at jeg bare har å koke pasta
Katniss Skrevet 1. oktober 2012 #5 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg pleier å bruke BBC good food og søke på varianter av ordet "freeze" http://www.bbcgoodfood.com/search.do?keywords=freeze Den databasen har haugevis av oppskrifter på mat som kan fryser og være i fryseren i månedsvis.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå