Gå til innhold

Dra i militæret?


Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Til våren blir jeg ferdigutdannet fra høgskolen og vil prøve å få meg jobb og etablere meg litt.

Men har alltid syntes det virket spennende med militæret og ble tatt inn for et par år siden, men så kom jeg inn på skole og valgte det framfor forsvaret.

Men klarer ikke helt glemme tanken på ett år i militæret. Men da må jeg liksom sette jobb, etablering og sånn på vent.

Er det verdt det?

Og hva er sannsynlighetene for å få jobb etterpå i militæret?

Tror ikke utdanningen jeg tar er så relevant for forsvaret. Må man da eventuelt ta annen utdanning i militæret?

Eller blir de fleste dimittert etter førsteganstjenesten?

Det virker så spennende..

Noen andre damer som har vært der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk. Navy

Jeg har vært i militæret i 2 år, og stortrives! Du kan fortsette etter førstegangstjeneste uten spesiell utdanning som grenader/matros i 6år mener jeg det er. Man kan man gå befalsskolen som varer i 1år og jobbe videre som befal til man er 35-38år. Eller man kan gå en form for krigsskole, men der tar man bachlor i enkelte fag man kan velge i. Hva er det du har utdannet deg innen?

Jeg, med tanke på egen erfaring, vil anbefale deg å prøve! Som jente får man en mnd prøvetid hvor man kan slutte når man vil, og fortsetter man etter dette er det heller ikke vanskelig å dimmitere dersom man ikke trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Takk for raskt svar :)

Hva er grenader egentlig?

Jeg er mest begeistrert for luftforsvardelen. Sanitet høres spennende ut, men hvis man skal jobbe som det, hva gjør man egentlig da? Underviser man andre eller?

Jeg har utdannet meg innenfor dyrehelse. Så det eneste jeg kan tenke meg som kunne passet, er hundetjenesten. Men jeg kan nok si 100% sikkert at jeg ikke klarere alle kravene for å komme inn i hundetenesten som hundefører.

Er befalet ofte ledere for nye rekrutter? Slags lærere, eller er det noen som jobber med andre ting uten å undervise. For undervisning er nok ikke min greie.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk. Navy

Dersom du går førstegangstjeneste kan du velge sanitet. Da går du på et 3mnds kurs, hvor du lærer deg pensum til sanitet nivå 3. Ved kursets slutt søker du deg inn der du måtte ønske, kan både være på leirene til hæren, luftforsvaret og sjøforsvaret eller båtene til sjøforsvaret.

Grenader er en som verver seg etter førstegangstjeneste , altså skriver en arbeidskontrakt, og fortsetter som oftest med å jobbe med det samme som de har gjort i førstegangstjenesten.

Under selve befalsutdanningen kan man bli nødt til å være med å undervise rekrutter, men dette kommer an på hvilket type befalskurs man tar. Står en del info om det på forsvaret.no. Men etter kurset trenger man ikke nødvendigvis ha noe særlig med opplæring av rekrutter å gjøre. Finnes flere jobber hvor man ikke trenger det i det hele tatt.

Synes forresten det er veldig kult at du vurderer Forsvaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg hadde et veldig bra år, og stod etterpå på kontrakt og var inne nå og da for samtrening. Jeg er overført til en annen gren nå, men hadde det gøy sist jeg var inne også, det var et morsomt avbrekk fra det jeg gjør til vanlig.

Det kommer litt an på hva slags tjeneste du er ute etter. Selv ville jeg valgt Hæren på nytt, fordi man da har mye såkalt grønn tjeneste med mange øvelser og trening (skyting, telting, stridstrening etc)

Mange av de jeg kjenner som har vært i Luft og Sjø har hatt f.eks 6 uker med grønn tjeneste og så havnet i en administrativ stilling, på ubåt, skip eller på flyplass. Jeg hadde personlig kjedet meg i den typen tjeneste, men dette kommer jo helt an på hva man er interessert i. :)

Da jeg var inne, var det ikke så vanlig med jenter der, og jeg brukte en stund på å få respekt fra de andre i troppen. Men etter hvert ble jeg godtatt og var en del av gjengen, og et par av de jeg var inne med er blant mine beste venner i dag, snart ti år etter at jeg tok førstegangstjenesten.

Bare et tillegg til det frk Navy skriver. En annen mulighet om man er interessert i førstehjelp er å søke seg direkte til Sanitetsbataljonen i Hæren. Da kommer man direkte dit og får være sammen med de man har rekrutten med hele året i stedet for å måtte flytte.

Om du er usikker på om Forsvaret er noe for deg, er det kjekt å ta førstegangstjenesten. Da får du prøvd det ut, og du kan verve deg (bli grenader) om du trives, og eventuelt reise i internasjonale operasjoner. Det er derimot vanskelig å gjøre en karriere av det, men nå har jo du en utdanning å falle tilbake på.

En annen mulighet er at om du gjør det bra, kan du bli plukket ut til grunnleggende befalsutdanning (het i alle fall det da jeg var inne). Da går førstegangstjenesten som et av årene som trengs for å bli sersjant, og du kan starte med "pliktåret" som sersjant ganske kort tid etterpå.

Om du derimot er temmelig sikker på at Forsvaret er noe for deg, er det ikke dumt å gå rett på befalsutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...