Gå til innhold

IA-bedrifter


Gjest asanti

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du som er gravid og jobben ikke vil tilrettelegge, kan da gjennom fastlege søke om svangerskapspenger fra NAV. Da slipper du å bruke opp rett på sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil jo jobbe. Har gått hjemme to måneder nå, er så ufattelig lei. Og jeg hørte at bedriften kan få bot om de ikke tilrettelegger, lurer på om det stemmer. For regner med at det koster mer enn å kanskje må ut med 16 nye dager om jeg virkelig ikke kan jobbe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har i alle fall flere måtte gått ut i svangerskapspenger tidlig pga manglende tilrettelegging. Altså, det kunne ha vært tilrettelagt, men det innebar endret arbeidstid, måtte ha inn mer personal osv. Ble for vanskelig å gjennomføre på mitt arbeidssted, at det til slutt blr sagt at tilrettelegging ikke var mulig og ansatte gikk ut i svangerskapspenger.

Men hos deg er det ikke jo ikke forsøkt noe en gang, regner med de må forsvare ovenfor NAV hvorfor det ikke blir forsøkt tilrettelagt? Er det en IA bedrift er jo oppfølgingen ganske tett, og det skal skrives en oppfølgingsplan f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det, og hadde det vært et sånn svar jeg hadde fått hadde jeg fortstått det mer. Men jeg får bare NEI. De prøver ikke en gang. Legen min er helt fortvilet å på den nye sykemeldingen skrev hun at hun ønsker tilbakemelding fra sjefen på hvorfor det ikke er mulig for tilrettelegging. Altså, andre avdelinger på jobb har kommet med forslag på hva jeg kan hjelpe dem med. Men fortsatt, direktøren sier nei.

Jeg har nå vært sykemeldt i to måneder å har ikke fått noe oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært sykemeldt i to måneder å har ikke fått noe oppfølging.

I så fall tror jeg bedriften kan vente seg et surt brev fra NAV, og bot på ca 5000 kr. De skal innkalle til møte med deg etter 4 uker.

Anonym poster: 56b197b20115c7ce752befa71228ad23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såpass ja. Jeg har selv tatt kontakt får å få vite om det er noe annet jeg kan gjøre, men vil ikke kalle det for noe møte. Og sjefen mente at det var ikke formelt nok. Tenk å nekte en ansatt som har lyst å jobbe å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er desverre virkeligheten. IA bedrift er som regel bare på papiret...

Anonym poster: 880ad57be198b5765bb9f4fa47508511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min mormor sier "penger styrer alt"

Altså, jeg får mer fra Nav enn å jobbe. Ikke mye, men litt. Så kanskje jeg bare må bite det i meg å godta at hjemmehverdagen startet lengre før planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du jobber med da? Og hvorfor trenger du tilrettelegging?

Anonym poster: c41af6c8b7d061310dda9901032ba4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger denne bedriften?

Oslo / Asker / Kongsberg ?

Anonym poster: 85571b6522355a972de71e25cabd3204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servitør på et hotell på kveldstid. Ble sykemeldt pga kvalmen, som bare er på kvelden. Så jeg har sagt at jeg kan jobbe på dagtid. Men nei. Den ligger i Nordland Fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja. Jeg har selv tatt kontakt får å få vite om det er noe annet jeg kan gjøre, men vil ikke kalle det for noe møte. Og sjefen mente at det var ikke formelt nok. Tenk å nekte en ansatt som har lyst å jobbe å jobbe?

Det var ei lovendring i fjor sommer som gir arbeidsgiver plikt til å utarbeide oppfølgingsplan av sykemeldte innen 4 uker, og kan få bot på 10 000 kr om de ikke gjør det. De kan visst ikke få bot for manglende tilrettelegging, bare manglende oppfølging.

Om de nekter å tilrettelegge for deg burde du søke om svangerskapspenger, så du ikke bruker av sykemeldingsperioden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ei lovendring i fjor sommer som gir arbeidsgiver plikt til å utarbeide oppfølgingsplan av sykemeldte innen 4 uker, og kan få bot på 10 000 kr om de ikke gjør det. De kan visst ikke få bot for manglende tilrettelegging, bare manglende oppfølging.

Om de nekter å tilrettelegge for deg burde du søke om svangerskapspenger, så du ikke bruker av sykemeldingsperioden din.

Ti tusen? :sjokkert:

Min arbeidsgiver fikk bare trussel om kr. 5160 kr, det er også en ia-bedrift. Lurer på hva forskjellen skyldes? :klo:

Anonym poster: 56b197b20115c7ce752befa71228ad23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti tusen? :sjokkert:

Min arbeidsgiver fikk bare trussel om kr. 5160 kr, det er også en ia-bedrift. Lurer på hva forskjellen skyldes? :klo:

Anonym poster: 56b197b20115c7ce752befa71228ad23

Ah, jeg siterte avisa og de har vært litt upresise ser jeg :) Arbeidsgiver kan få gebyr på 5000 kr for ikke å sende inn oppfølgingsplan, og evt nytt gebyr på 5000 kr om de ikke avholder dialogmøte. Så det med 10 000 kr må være tilsammen.

Men høres også ut som om de kan flere bøter om de driter i dialogmøte 2 og 3, med tilhørende oppdaterte oppfølgingsplaner.

Virksomheter som ikke følger opp sykmeldte arbeidstakere i henhold til bestemmelsene om oppfølgingsplaner, dialogmøter mv., kan etter forslaget bli ilagt overtredelsesgebyr for manglende oppfyllelse av sine forpliktelser. Gebyret vil være på om lag 5 000 kroner per sanksjonerte pliktbrudd. Det legges til grunn at gode varslingsrutiner fra Arbeids- og velferdsetaten før eventuell sanksjonering vil innebære at sanksjonsbestemmelsene først og fremst vil ha preventiv effekt.

1.10.4 Reaksjonsregler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...