Gå til innhold

Til dere bileiere uten garasje..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg bil, og fram til jeg flytter til ny bolig om et halvt års tid har jeg ingen garasjeplass. Dette betyr at bilen må stå ute på gata, i all slags vind og vær.

Det jeg lurer på er følgende: Har dere erfarne bileiere, som heller ikke har garasje, noen lure tips til hvordan jeg best ivaretar bilen mens den står ute? Og har dere noen tips/triks i forhold til isskraping etc.? :)

Anonym poster: 3c5f7a52e6a36abac746fb1dfd003726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, sånn der hel presenning så jo veldig lurt ut. Takk for linken! :)

Anonym poster: 3c5f7a52e6a36abac746fb1dfd003726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Husk spade! Brøytebilene kjører gjerne snøen oppetter bilene i gata. Snøfonner må man grave seg ut av. Skru på klimaanlegget når du skraper is, så får du ikke så mye dogg på innsiden av rutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer meg spade med det samme! Har jo sett hvordan gatene kan se ut i den værste vintertida..

Anonym poster: 3c5f7a52e6a36abac746fb1dfd003726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lønne seg å ha ei rye over frontruta på vintern, hvor hjørnene tas inn i frontdørene.

sånn ødelegger du pakninger. bruk en topp som dekker taket og vinduene, ikke legg ryer mellom dører. det finnes også slike trekk for frontruter som er designet nettopp for å være smidige mot dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren, polert og vokset bil minst hver vår og høst. Og jevnlig vask, også under. Og noen nødbremser innimellom for å få rust av bremseskivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ettersom hvor gammel bilen er, skader det vel aldri med silikon på samtlige dørpakninger og litt olje/fett i hengslene. Viktig også å ta vare på låsene med låsolje. Saltes det i din gate om vinteren (typisk med saltsprut over hele bilen), prøv å få til en regelmessig vask av bilen, les deg opp om hvordan man gjør det i 15 blå. Hadde en enkel Nissan på 90-tallet hvor saltet ramla ned og samlet seg mellom panser og frontrute, i noen sprekker der. Forferdelig syn om våren! :(

Ellers er jo bilen lagd for å tåle vind og vær. Som du ser er de fleste tipsene jo bare vanlig vedlikehold og bilvett som i bunn og grunn gjelder for alle.

Anonym poster: 58a38d909d4ffe4c7c1c23066896c5b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å få parkert slik at du slipper å bruke håndbrekket i minusgrader. Det er kjipern når det fryser fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær nøye med å funke snø godt av beina før du setter deg inn. Viss ikke smeltercsnøen på matta og vannet finner fort veien under matta. Det fører til is på innsiden av rutene og masse damp. Og har du først fått det er det ikke lett å bli kvitt før på våren......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nøye med å funke snø godt av beina før du setter deg inn. Viss ikke smeltercsnøen på matta og vannet finner fort veien under matta. Det fører til is på innsiden av rutene og masse damp. Og har du først fått det er det ikke lett å bli kvitt før på våren......

Oi! Dette har jeg virkelig ikke tenkt over før. Takk og takk! :)

Anonym poster: 3c5f7a52e6a36abac746fb1dfd003726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det der med avis under gulvmatta har jeg lest mange ganger før - men aldri skjønt det helt. For da sklir den jo!?

Anonym poster: 58a38d909d4ffe4c7c1c23066896c5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Twelve skal aldri skrape ei rute igjen.. for hun har dieselvarmer :danse:

Edit: Som kan styres med App på iPhone (Guud hvor jeg elsker volvo)

Endret av Twelve12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om Biltema, Hoppetaujenta! Jeg har til nå brukt kun en tophat, men da kan jeg risikere at låsene fryser på det verste. Med den heldekkende så kan man kanskje unngå det? Hvis man i tillegg bruker låseolje.

Jeg bruker ellers et tynt,tynt pledd (billig på ikea) over frontruta. Litt arbeid om kvelden blir alt dette, men så deilig når man kommer ut om morningen og bare kan rive av.

Og takk for tips om aviser under matta.!

ÅÅÅ, neste vinter skal jeg også ha garasje!!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...