Gå til innhold

Sliten førskolelærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange år i barnehage har jeg lyst å prøve noe annet. Men hva kan jeg bruke utdannelsen min til? Noen tips til jobber jeg kan søke? Evt, noen kurs jeg kan ta i tillegg, har spes.ped. fra før.

Anonym poster: 88f3334acd02dbd326aff325479b7e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i akkurat samme båt selv..Har ingen konkrete forslag til deg, jeg leter selv :vetikke: Håper derfor du får noen interessante svar! Jeg vurderer nå å jobbe ut dette bhgåret for så å begynne å studere igjen, og da innen helse. Men om det kommer noen tips her om andre jobber man kan få med den utdanningen vi har, er det veldig fristende å slippe mer studier og studielån :opplyser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førskolelærer kan du blant annet:

Jobbe som styrer/ mellomleder i barnehage.

Jobbe som styrer på SFO

Jobbe innenfor barnevernet

Jobbe som faglærer barn og ungdomslinja (Vgs)

Med Videreutdanning i glsm + 30 sp i et fag så kan du jobbe i 1-4 klasse på barneskolen

Du kan ta deg en pause, jobbe med helt noe annet (butikk, sekretær, flyvertinne...?)

Det finnes og mange spennende videreutdanninger man kan ta, master i spesialpedagogikk - jobbe i ppt, logoped..

Ellers er det deilig å bytte barnehage og rolle, gå fra pedleder til førskolelærer uten leder ansvar, jobbe med store i steder for små (eller omvendt) mye er gjort med bare en liten miljøforandring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hva med å ta en liten mastergrad og lære opp andre førskolelærere? Nå for tiden kan du ta de to årene desentralisert på enkelte studiesteder.

Ellers så kan du få deg jobb på f.eks barnehjem.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Hm..barnevern og SFO? Ja kanskje :) Det høres jo spennende ut, får snuse litt på finn.no :)

Master er heller ikke dumt, hm..men da må jeg evt gå veldig ned i stilling, har nok ikke muligheten til det. Eller kan man jobbe en del når man tar det desentraliset?

Takk for innspill :)

Anonym poster: 88f3334acd02dbd326aff325479b7e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jobbe en del når det er desentralisert. Du bruker lengre til på å ta den en de som studerer heltid. Vurderte å ta en master selv, da jeg bare eeeelsker å studere, men innså at jeg kanskje ikke kom til å gjøre stort med mastergraden, da jeg ikke er interessert i å sitte mye på kontor et eller annet sted - kunne kanskje trivdes med å drive på med forskning og å skrive, men er svært glad i å være sammen med barna og tilrettelegge aktiiviteter, drive annet pedagogisk arbeid, snakke med foreldre osv..

Ble dessverre nesten helt utslitt av en medarbeider som laget mye konflikter og intriger på arbeidsplassen min der jeg bodde før og var fryktelig glad da jeg kom meg bort derfra. Var veldig lurt av meg, for nå driver de gamle medarbeiderne mine på å blir sykemeldt med jevne mellomrom pga belastningen denne medarbeideren påfører andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj... Og så kan du jo ta en desentralisert utdannelse som heter noe med tverrfaglig videreutdanning i psykososiale arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del kommuner som har stipendordninger for førskolelærere og lærere som vil ta videreutdanning. Slik at du får permisjon med lønn for samlinger, og at Bhg får dekket vikar når du er på skolen.

Sjekk ut hva din arbeidsgiver/ kommune kan tilby deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...