Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har blitt invitert ned til usa for å feire jul og nyttår der nede.

jeg har aldri flydd før eller reist alene..

hva koster billettene?

hva trenger jeg?

hvordan bestiller jeg?

jeg skal ned til st. louis..

takker så mye for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha pass, om du ikke har det er det første punkt du må ordne (du får ikke gjort så mye før du har pass med passnummer og slikt).

Neste punkt er visa waiver, du må registrere deg på en side for å få en slags godkjenning for å reise til USA. Informasjon og registrering finner du på denne siden: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Dette burde gå relativt greit, med mindre du har noe på rullebladet. Store ting vil gjerne forhindre deg i å kunne reise til USA, mindre ting fører ofte til at man må på ambassaden for et intervju. Som regel får du svar på søknaden umiddelbart. Bekreftelsen må være med deg når du skal ut å reise, så denne må du printe ut.

Flybilletter varierer veldig i pris, du kan ha flaks å finne en til noen tusenlapper, men som oftest ligger det nærmere/rundt 10.000 for en tur/retur (min erfaring). Julen er en populær tid å reise på, noe som gjør at billettene ofte ligger høyere i pris.

Utifra hva jeg kan se, er det ingen direkte flyvninger fra europa til St. Louis, du må derfor belage deg på å mellomlande ett eller annet sted i USA. Så langt det er mulig, unngå flest mulige mellomlandinger, det gjør reisen mer komplisert og slitsom. SAS er et trygt og greit selskap å reise med, og har noen direktefly fra Oslo til USA (New York) som gjør at det blir færre flybytter. Hvis du søker litt på sidene der får du opp priser og forslag til reiseruter. Som regel får du også opp prisforskjell på å reise noen dager før eller etter. Hjemmesidene til de ulike selskapene er ofte lagt opp mer eller mindre likt. Sjekk ut på litt forskjellige, British Airways, Lufthansa, KLM, Air France, United Airlines, etc, og bruk også sider som Finn.no for å se om du eventuellt kan få det billigere via eksterne sider. Men pass på å kjøp fra et seriøst firma!

Reiseforsikring er kjempeviktig! Hør med det selskapet du har andre forsikringer hos, da kan du kanskje få det til en god pris. Du kan velge mellom enten helårsforsikring, eller for enkeltreise (vet ikke om alle tilbyr dette, jeg har gode erfaringer med et selskap som heter Gouda). Det dekker mye, men det viktigste er i forhold til sykdom/skade, da sykehusopphold i USA fort kan komme opp i seks-sifrede beløp.

I forkant av selve reisen er det ingen flere ting du behøver å tenke på. Når det nærmer seg avreise må du tenke på hvordan du pakker, flyselskapene oppgir hvor mange kilo du har lov til å ha med i kofferten (og hvor mange kofferter du har lov til å ha), som du må passe på å ikke overstige (da blir det fort dyrt, da du betaler overvekt pr kg over grensen). Håndbagasje kan være en liten trillekoffert eller en sekk, det står spesifisert hvor stor og tung denne kan være også. Hold deg oppdatert via gardermoen sine nettsider på hva du kan ha med i håndbagasjen. Det er veldig praktisk å ha med litt underholdning, en ekstra genser på flyet (det kan bli kjølig) og litt toalettsaker pluss et ekstra klesskift. Det hender flyselskapene roter bort bagasje, og da er det greit å ihvertfall ha litt ekstra klær og litt toalettsaker tilgjengelig. Men var obs på begrensninger på væske (dette inkluderer kremer tannkrem og slikt), detaljene står på nettsiden jeg linket til.

Ofte er det vanlig å sjekke inn på nett, som regel rundt ett døgn før flyet går. Det er bare å følge instruksjonene, eventuellt vente til du er på flyplassen (de aller fleste har egne innsjekkingsskranker, hvis ikke får du beskjed om dette. Da må du sjekke inn på nett). Når du har sjekket inn lages det et boardingkort, som er reisebeviset du skal vise for å komme deg videre inn på flyplassen og inn på selve flyet. Dette kan du enten printe ut hjemme, eller printe ut på automatene på flyplassen. Du kan også sjekke inn bagasje på automat, dette er godt forklart hvordan det skal gjøres, og det er alltid noen som jobber der som kan hjelpe deg. Du vil da få et langt klistremerke som skal festes til kofferten. Den leveres så i en skranke kalt "bag-drop". Etter dette er det rett og slett bare å følge skilting, gjennom sikkerhetskontroll og videre gjennom flyplassen for å finne gaten hvor flyet ditt går fra. Dette opplyses det om på skjermer rundt omkring på flyplassen. Jeg har elendig retningssans, men jeg har til gode å faktisk rote meg bort på en flyplass, og jeg har flydd mye! ;)

I USA må du ut for å hente bagasjen din, og sjekke den inn på nytt når du mellomlander. Bare følg strømmen, og gjør som du gjorde da du sjekket inn i Norge (jeg tror ikke du må skrive ut nytt bagasje-klistremerke, men her er jeg ikke helt sikker). Ved mellomlandinger i Europa vil normalt bagasjen gå videre av seg selv (om du har booket sammenhengende flybillett med samme selskap), og det eneste du behøver å tenke på når du lander er å finne riktig gate. Bare å følge skiltinger.

Vær obs på at de har andre typer stikkontakter i USA, du trenger derfor et adapter som gjør at du kan bruke dine egne elektroniske duppedingser. Pass på telefonregning, det er ofte dyrt å bruke telefon i utlandet!

Jeg tror jeg har dekket mye nå, men kan jvære jeg har glemt noe (eller bomma på noe). :gjeiper: Det viktigste er å være ute i god tid, les skilt og informasjon nøye, spør om hjelp hvis du er usikker. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...