Gå til innhold

Glimt i speil


Bettie

Anbefalte innlegg

29.09.2012

Hei igjen

Lenge siden sist. Det er rart med det - dagene går og plutselig er man ett år eldre enn sist.

Er ikke helt klar til å sette meg i gyngestolen og mimre, men jammen kan det bli en del "husker du", og "nei - vi hadde ikke det da vi var barn" likevel

Er litt mørbanket i kroppen i dag. Jeg har funnet et svar - planlegging, men glemte spørsmålet - hvordan holde på slik at jeg har en samarbeidende kropp to dager etter hverandre.

I går hadde jeg i hodet mitt to "må" oppgaver; vaske vinduer eller ta et høstrufs i hagen. Hadde mest lyst på hagen, men været var litt ustadig, så for å sjekke om det ville bli opphold eller regn, hang jeg opp klesvask + tok med meg kaffekopp og bok ut. Det pleier være magneter for skyer og regn, men etter en drøy kaffekopp var det ikke tegn til regnskyer så jeg skiftet til shorts, halte fram trillebår og hageredskaper og skred til verket.

I løpet av sommeren har jeg sett at det er en del planter som burde vært delt og flyttet. Problemet nå er at det meste er avblomstret og da satt jeg der og vurderte om det jeg hadde forran meg var en blomst eller et ugress. Var litt i tvil noen ganger, så med litt flaks havnet noe planter i komposthaugen og noe ugress i nytt bed, men jeg tror jeg har fått det riktig.

Jeg skulle også dele en kattemynteplante som har vokst seg alt for stor. Humlene og biene - joda de er her fortsatt - var ikke helt enig med meg i det jeg holdt på med, så jeg måtte snakke noen av dem litt tilrette. Jeg måtte f.eks fortelle et par av dem at jeg ikke var en blomst så det nyttet ikke sette seg på meg. De tok - heldigvis for dem og meg - hintet og summet bort til blomstene.

Det ble etterhvert så godt i solveggen at t-skjorta også forsvant, og fornøyd halte jeg opp ugress og grov opp planter som skulle flyttes. Da jeg startet tenkte jeg at det var fint at jorda var fuktig, for da skal det være lettere å hale opp ugress. Mulig det, men ugress har jo så lange røtter så noen ganger følte jeg at jeg halte og dro fra jordas indre. Underveis hadde jeg selskap av edderkopper, mark, biller og noen små snegler (med hus). Koselig, det.

Da jeg var omtrent halvveis med det største bedet, begynte det å blåse litt. Iskalt i kastene, men de kom ikke så ofte, så jeg gadd ikke kle på meg igjen, men jo nærmere jeg kom hushjørnet, jo mer blåste det. Det er her et liggeunderlag kommer inn. Har det alltid med meg når jeg skal krabbe rundt i hagen. Avslutningen min ble vel ikke akkurat elegang der jeg lå og lukte og ålte meg framover så vinden ikke skulle få så godt tak. Kle på meg??? Nææææ. Var jo nesten ferdig. Men det gikk veldig fort å rydde etter meg etterpå

Men gårsdagens 4-timersøkt har straffet seg i dag. Så det har ikke blitt vindusvask, og ikke så mye annen vask heller i dag. Hvis det blir rimelig ok vær i morgen, blir det en ny hagedag. Jeg liker stort sett hagedager.

.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30.09.2012

Det ble hagedag i dag.

Da jeg sto opp, skinte sola, og morgenturen med dyret bekreftet at det var nesten sommertemperatur - særlig når man tenker på temperaturen denne sommeren.

Hadde satt på kaffen før vofsen og jeg tuslet ut, så da vi kom tilbake, fikk dyret teppet sitt ut, og jeg tok med meg boka jeg leser nå, og kaffen og nøt en stille søndagsmorgen i sola. Jeg leser for tiden "hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant" - en litt merkelig bok, men til tider ganske underholdende.

Fikk et par stille morgentimer for meg selv før husbonden sto opp.

I dag sto urtebedet på planen. Oregano og timian vokser nesten som ugress, så her ble det en del omkalfatring. Så nå kan timian krangle med mynte neste år, og oreganoen kan sloss litt om plassen med salvie og estragon. Basilikum vil dø i løpet av vinteren, og antagelig siste resten av kruspersillen, men det er enkelt å erstatte. Gressløken måtte også få ny plass. Isopen får stå der den er, så får jeg se hva som kommer opp av den til våren. Men nå er to av fire felt fulle + at det er litt i de andre to feltene også. Har også ringblomster, så jeg har tatt frø og spredd litt her og der. Tok med meg litt urter til et bed som jeg putter alt mulig oppi. Mynte, oregano og timian dufter godt, så det gjør ingenting om de havner i et blomsterbed. Tre bed ferdig, tre bed igjen, så det får bare se til å bli utevær. Det er ugjendrivelig høst

Sommeren er også forbi når det gjelder bading, så vi måtte finne en plass til bassenget også. Det er ganske stort, men det har ikke vært så mye i bruk denne sommeren. Husbonden hadde ikke lyst til å demontere det helt - veggen på uteboden mente han var en passende plassering. Jeg var ikke sikker på om det ville gå bra. Husbondens kommentar da vi fikk det opp mot veggen: "Oj - jeg trodde ikke det var så stort". Men det meste lar seg løse med noen meter tau.

Kommer sikkert til å kjenne dagens arbeid i morgen - men det var godt å holde på ute i dag, så da får det bare være.

Søndager er stort sett den dagen husbonden og jeg ser hverandre. Vi jobber til ulike tider - jeg dagtid, han kvelden. Han røyker, jeg blir tett av røyk. Han er mer enn gjennomsnittlig interesseert i sport, og ser det meste som går på tv, jeg kan ikke si at jeg er så veldig interessert. Så vi nærmest bor hver for oss for han har laget seg et røyke-/tv-/pc-rom i kjelleren og forsvinner ned rett etter middag. Der blir han til han legger seg.

Tror kanskje jeg jeg må omdefinere forholdet vårt fra ekteskap til - tja bofellesskap????Husbonden synes visst det er ok som det er. Har i grunnen tenkt lenge på om jeg synes det er ok, og synes egentlig ikke det. Snakke hjelper ikke - vi befinner oss på hver vår planet.

Og så? Kan uansett ikke gjøre noe med det pt. Det er for mange kompliserende elementer akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.10.2012

Hei Enigma. Hyggelig å se gamle kjente :icon_lol:

Har vært uten nett noen dager. Rart hvordan sånt virkelig merkes, og hvor "vanskelig" verden er uten. Bør kanskje tenke ut noen alternativ, for slikt kan jo skje igjen. Heldigvis fart leverandøren feilen og fikk rettet den så jeg kom på nett igjen i går.

Nå er snart ei uke over, og en ny står for døra.

For å si det mildt, har ikke arbeidssituasjonen min vært særlig ok de siste årene. Jeg har vært henholdsvis inne i varmen og ute i kulda hos min sjef. Jeg har gitt opp å finne ut av det, så jeg går på jobb, gjør jobben min - og jeg er god - , men jeg har sluttet å gjøre mer enn jobben min, og jeg går når arbeidstiden er over. Jeg har ingen problemer med kollegaene mine. De er topp, og vi har mye moro sammen, så det er en av grunnene til at jeg ikke har ristet støvet av føttene og gått videre + at jeg liker det jeg gjør. Så da får ustabilt forhold til sjef være som det er. For tiden er jeg inne i varmen, tilnærmet veldig god venn, og får i fortrolighet høre både det ene og det andre. Og det har denne uka vært preget av. Jeg lytter, jeg, og er forberedt på neste kuldeperiode. Men om sjefen kan finne på å plumpe ut med fortrolig informasjon, har jeg bestemt meg for å holde munn om de betroelsene jeg får. Jeg har da fått en god oppdragelse, må vite.

Huset males utvendig, og før påføring av ny maling, ble huset vasket og vegger skrapet, så gjett om vinduene så ut. Jeg har ventet med å gjøre noe med dem til i går, og det ble litt av en jobb. Måtte skrape vekk malingsflekker, for det var en god del malingssprut på veggene. Ble ferdig i 1.etg i går. 2.etg står på vent. Men det er jo tilfredsstillende med rene vinduer og gardinskrift. Og kroppen holdt hele veien. Veldig fornøyd med det også.

I dag har jeg hatt en veldig god dag. En litt langsom morgen med kaffe - etter at dyret og jeg hadde gått morgentur i sola. En tur til byen seinere. Var på en vise-/blueskonsert midt på dagen. Musikk med høy gjenkjenningsfaktor og utpreget spilleglede. Et godt sted å være i dag.

Var blitt invitert til Poden til kaffe etterpå, så jeg stakk innom bakern og kjøpte litt "hjemmebakst". Må bare si at jeg har verdens herligste barnebarn, og jeg er kjempeheldig som får lov til å være så nær dem. Så det ble en trivelig ettermiddagskaffe.

Og så ringte husbonden og sa vi skulle treffe noen venner det er lenge siden jeg har sett. Vi skulle spise middag sammen ute. Det var lenge siden jeg hadde sett dem nå, og vi har det fint sammen for vi kan være oss selv, og vi ler mye - som i kveld.

Jeg vil kalle det for en gyllen dag

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

09.10.2012

Du verden - snart halvveis i denne uka også.

Egentlig hadde jeg tenkt å vaske vinduene i 2.etg i dag, men så kom jeg på av vi venter på snekkere, taktekkere og blikkenslagere. Må gjøre noe med tak og takrenner. Og når de kommer, da er jeg like langt med vinduene. Egentlig skulle de vært her allerede, men de har nå ikke dukket opp. De bør forte seg før vinteren setter inn.

Søndagen var en nydelig dag. Sol og slett ikke ille temperatur. Så her var det av med klærne (nesten da) og opp i trærne (ikke langt opp - har blitt litt mer pysete) Neida - jeg kledde meg om til shorts, og så var jeg tilnærmet muldvarp.

Jeg satt husbonden i gang med å tømme krukkene for sommerblomster. Han var ikke helt fornøyd med å skulle ta i ute, og han valgte jo den absolutt enkleste utveien - dvs den utveien som gjør at jeg får en ekstrajobb etterpå. Lot ham ikke slippe unna med det, så han for rundt her som en solstråle mens han tittet på klokka for å se om han ikke snart hadde holdt på lenge nok. Heldigvis for ham ringte telefonen, og da bare måtte han av gårde- beklageligvis. Han klarte nesten legge ansiktet i passende beklagende folder. Egentlig var det like greit at han forsvant, for da slapp jeg bli avbrutt hvert 5. minutt for å se på, peke på eller diskutere noe han akkurat hadde kommet på.

Jeg hadde halt ut spade, rosesaks, ugresshakke og liggeunderlaget og skred til hageverket. Så nå er alle bed luket - forhåpentligvis for siste gang i høst. Jeg er ikke spesielt glad i ugress, men det var slett ikke ille å kunne sitte i sola i shorts og hale vekk vassarv, engsnelle, løvetann (gir de seg aldri?) litt brennesle og andre varianter av den store ugressfamilien. Så slipper jeg kanskje litt billigere til våren.

Sterk dame var jeg også, for jeg plukket opp alle kantsteinene rundt et bed. Og de hadde jeg jobbet hardt med å få ned for et par sommere siden. Spadde opp alle rosene i et annet bed (8 i tallet). De trivdes ikke i det heletatt der de sto, så jeg får se om de vil trives bedre nå. Klippet dem ned, så får jeg se hvor mange som klarer seg gjennom vinteren. Lavendelplanter fikk følge med rosene, så nå mangler bare noen løker oppi der, og bedet er fullt. Hvis alt overlever gjennom vinteren blir det nydelig - røde og hvite roser, blå og hvite lavendel.

OG for å få plass der, måtte jeg spa opp en haug med andre planter og gi dem et nytt "hjem", og da var de andre planter som måtte flytte osv. Men aller har fått plass i jorda et eller annet sted. Det tok meg nesten hele dagen, og jeg kjente det veldig godt i ryggen, men jeg hadde bestemt meg for å bli ferdig før jeg gikk inn. Ble litt kjørlig med shorts etterhvert, men levelig.

Når jeg holder på sånn ute, så ser jeg ikke ut etterhvert. Orker ikke bruke hansker, så jeg roter bokstavlig men henda i jorden. Det er ikke alltid jeg orker flytte liggeunderlaget, og når jeg forflytter meg på alle fire, blir knærne grønne. Føttene får en lett gråbrun farge, og her er det ikke snakk om hva sola gjør. Så haler og drar jeg i planter, og noen av dem har det med å sitte bom fast for så plutselg slippe - og dra med seg en jordsprut som selvfølgelig havner på meg. Så da for jeg jord i håret også. Det klør på nesa - og jeg glemmer at hendene mine er langt fra rene - med litt krigsmaling som resultat.

Så hvis du skulle se en dame med jorddekorert, bustete hår, jordstriper i fjeset, grønske på knærne og svarte tær - da er det temmelig sikkert at det er meg. Dusj er jammen en fin oppfinnelse.

Så nå kan jeg bare vente på løvfall

Om ryggen var vond etterpå? Gjett. Jeg lurte fælt på hvordan jeg skulle komme meg ut av senga dagen etter, men en rulle ut og knestående på gulvet før oppreising fikk meg i gang i hvert fall, Blir alltid litt bedre når jeg får rørt meg litt.

Det er en litt rolig periode på jobben - en del av svigningene vi har, og så har jeg vært alene store deler av dagene. Da er det i grunnen ok at telefonen ringer.Fordelen med å holde på med mitt, er at jeg er helt ajour, og kunne tusle ut døra titt tidligere enn normalt. Helt ok å det fine været.

Siden husbonden jobber ettermiddag/kveld har jeg overtatt matlaginga. Det er han som har hatt den gleden i mange år. Og han liker å lage mat. Jeg er ikke overbegeistret. Har holdt meg til den månedsmenyen jeg satt opp, og den inneholder mange retter jeg aldri har laget før. Hittil ar ikke husbonden rynket på nesa - jo forresten gjorde han det i dag, for da hadde jeg fisk på menyen. Ikke akkurat hans favorittmat, men kroppen hans har også godt av litt fisk. Han skulle bare visst at jeg har satt opp minst en, og i hovedsak to, fiskemiddager i uka.

Kom over en hobbyside i ettermiddag. Og før jeg fikk tenkt meg om, hadde jeg meldt meg på to ettermiddagskurs med maling i fokus denne måneden. Har ikke tenkt å fortelle det til så mange rundt meg, for jeg vil ha det litt for meg selv. Kanskje jeg lærer noe som jeg kan bruke som julegaver. Jeg angrer ikke på at jeg trykket på påmeldingsknappen. Får se om det gir mersmak. Blir litt langt å kjøre, men pytt..

Nei - klokka flyr. Jeg er oppe så tidlig, så jeg burde finne senga. Sover ikke mer enn ca fire timer om natta, men får i hvert fall slappet litt av, og lest litt. Holder på med "Mors feriedagbok" - en enkel men morsom liten bok, og gjett om jeg kjenner meg igjen i historiene. Ligger og fniser litt for meg selv.

Nei, natta. Ny dag allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink, Bettie. Nesten så man blir sliten bare av å lese om alt du får gjort unna. :) Du skriver så godt, og så levende, at man kan se det hele for seg. Håper du får det gøy på malerkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den hagen din må da være aldeles nydelig. Vel, kanskje bittelitt mindre nydelig på denne årstiden, men om sommeren og tidlig høst så kan jeg nesten lukte den for meg. Eh...ja, det var de krydderurtene som satte nesen i sving her.

Hallo, forresten, og velkommen tilbake :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.10.2012

Krydderurtene lukter godt, Cata

Ikke så flink, Enigma - bare gjør noe jeg liker

Jeg tror jeg liker helger.

Denne helgen har jeg hatt besøk av gode venninner, og vi hadde avtalt at de skulle overnatte. Det er utrolig hvor mye vil klarer å skravle og le i løpet av en kveld. Samtaler over rødvinsglass pleier bli hyggelige. Vi satt flere timer ved matbordet - ikke fordi det var sååå mye å spise, men vi ble nå sittende ved spisebordet fordi ingen av oss tenkte på at vi kunne flytte oss til mykere stoler. Pytt - hva gjorde nå det?

Egentlig hadde jeg tenkt å bake en kake til kaffen, eller lage noe dessert, men det ble avlyst. Poden trengte hjelp til innsanking av barn i barnehagen, og da går det brått litt tid. Men bakeren har jo så mye fint, så det ble nå kake likevel.

Etter en god natts søvn - for alle heldigvis - var vi en tur i byen og var vel innom de fleste små og store butikker - mest de små. Var ikke akkurat i handlemodus, men det er rart med det - litt ble det uansett.

Så litt ut på ettermiddagen vinket jeg dem avgårde, og begynte å klargjøre for besøk dagen etter.

Jeg har jo hatt dyret til Frøkna boende en stund hos meg nå. Han liker ikke regn, og er lettere fornærmet når jeg ikke snur etter andre beinløft. I dag var det jo skikkelig vått og regnet pøste ned. Så det var bare å skifte til regntøy da jeg kom hjem. Og siden jeg måtte ut med dyret, bestemte jeg meg for at han skulle få en litt lengre tur - enten han ville eller ikke. Så jeg trasket av gårde. Det er en stund siden jeg var i skogen nå, for det har vært så vått. Men jeg trodde at en av stiene ville være framkommelig og ikke en bekk. Jeg oppdaget fort at det stemte ikke helt, og det før jeg kom fram til skogsstien. Siden jeg hadde bestemt meg for å vandre i litt skog, fortsatte jeg innover og glemte helt at det ikke er noen skam å snu, Hos oss heter det "den som gir seg er en dritt", og selv om været var dritt, ville ikke jeg være noen pyse.

Merkelige greier, det. Det var jo ikke noen andre ute, så ingen ville sett at jeg hadde snudd.

Så dyret og jeg hoppet over dammer og småbekker og stiltret oss forsiktig over våte og glatte trerøtter. Det ble en kort runde. Og for å komme tilbake til utgangspunktet hadde jeg to valg; å gå tilbake samme vei som vi kom, eller fortsette litt til for å hoppe over to småbekker og gå en hel runde. Jeg valgte alternativ 2: Hoppe over bekken/e etter vann

Dyret syntes det var det dummeste alternativet ever, og det måtte en del overtalelse til å få ham til å hoppe - ikke bare over en, men to bekker.

En liten ligning:med litt ukjente faktorer

vann+skogsbunn+barnåler =glatt+x

Det merket jeg jo der jeg kavet meg fram og over den første bekken. Og da holdt dyret seg bak meg , så det hinderet klarte jeg bra om ikke helt elegant.

Så til ligning 2

vann+søle+trerot = vått + x

Altså - en våt og sølete liten skrent ned mot bekken, og en litt usikker dame stiltrende ned for at ikke hoppet slulle bli for langt. Fotfeste før hoppet på en glatt trerot og akkurat de jeg er i farta, bestemmer dyret seg for å hoppe og dra i båndet. Det ble våt dame.

Jeg sa noen mindre pene ord, og dyret fikk mange nye navn på veldig kort tid, ikke akkurat kjælenavn. Med svupp i skoene tuslet jeg meg hjem med dyret, skiftet, fikk fyr i ovnen og satt meg ned med et ukeblad mens jeg skulte stygt op dyret. Og dyret krøllet seg sammen på puta og så ganske fornøyd. Han hadde jo fått hevnet at jeg insisterte på å gå tur i regnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.oktober

Ja, du kan spørre om hva slags dyr frøkna har skaffet seg, Enigma. Det er egentlig en liten voffs, det er bare det at han ikke vet at han er liten. Han har i liten grad vært sammen med dyr på samme størrelse/minnelse, og siden han ikke evner se seg selv, tror han nok at han er en sværing. Og det enda katten vår var større enn ham. Hen har energi som er duracellekanin, så å gå et par timer er ingen sak. Bare for å peke nese av meg hender det at dyret, når vi har kommet hjem og selen er av, løper fram og tilbake mellom gangen og stua - mange ganger.

Dyret har også selektiv hørsel. Dufter det villig hunnkjønn, slår hørselen seg helt av, og da ser jeg bare baklabbene hvis han er løs ute. Og da begynner selvfølgelig leting og roping - noe som ikke alltid er like populært i nabolaget, der unger har lagt seg. Frivillig kommer han i hvert fall ikke.

Men ellers er han ganske rolig, og sover mye. Han får nok mat, men foretrekkes å hente diverse fra søppelbøtta og plassere det litt rundt omkring, slik at han er sikker på at jeg får noe å gjøre når jeg kommer fra jobb. Har prøvd ut noen alternativ, som å sette bøtta litt høyt. Da fant jeg ut at han hoppet til han traff kanten på bøtta og veltet den, og alle "godbitene" ble tilgjengelige. Har også prøvd lokk, men det har han klart å få av. Av en eller annen grunn ligger han i buret når jeg kommer hjem til et hus med godbitrester spredd utover. Han skal ha det at han er rimelig intelligent - når det gjelder mat.

Ved et uhell fikk han vann i tørrforet. Det var visst smaskens. Så da det vanlige tørre tørrforet ble servert dagen etter, hentet han en og en bit fra matskåla, bar den inn på stua og la den fra seg der. Jeg forsto hva han mente.

(Nesten) Nok om dyr

Jeg kjeder meg på jobben. Virkelig, virkelig kjeder meg. Pt null utfordringer og må finne på noe å jobbe med for å få tiden til å gå. Har ikke råd til å slutte nå, men jeg tenker veldig på det. Blir jeg, vil det være fordi jeg ikke vil gi sjefen gleden ved å bli kvitt meg. Klarer gå på jobb og kjede meg og heller "leve" privat

Kurset jeg var på, var hyggelig. Vi var bare damer, i alderen 20+ til 60+, og vi kom fra forskjellige steder og ingen kjente hverandre fra før - men det gjorde ingenting, for vi var jo samlet om et type oppgave og hadde det veldig hyggelig. Og jammen lærte jeg meg fler nye teknikker. Likte dette, så jeg gleder meg til neste kurs.

I dag har jeg huset fullt. Her er to ungdommer, en nesten skolegutt, ei lita, men meget bestemt frøken - og dyret. De skal bare være her til i morgen, og de to yngste har sovet en stund, nå. Ungdommene sitter oppe og der på film. De vil gjerne være for seg selv og prate om det tenåringsjenter pleier snakke om. Siden det ikke er meldt utevær i morgen, skal ungene få lære en teknikk og få male med oljemaling på lerret - også yngstefrøkna. Gamle t-skjorter blir fine malerskjorter. Det er vel sannsynlig at hun får en annen malingstype, sånn i tilfelle hun vil smake på penslene. Det gjorde hun sist vi malte, og det var mer maling i fjeset enn på arket. Men pytt - barn kan vaskes.

Nei - jeg får jage frøknene i seng snart. Og jeg må også legge meg snart, for de to yngste har som motto at morgene kan aldri begynne for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maling høres gøy ut. Jeg vil også på malerkurs. Sist jeg var innom hobbybutikken kom jeg på mystisk vis hjem med startsett (lerret, noen pensler og en del akrylfarger). Malte jo rosemaling for en god del år tilbake, så jeg kan jo litt grunnleggende penselsvinging, men hadde vært gøy med kurs også. Kvier meg litt for "stort" lerret når jeg er vant til små boller...

Får kanskje ta et dypdykk i sidene til Folkeuniversitetet og se om jeg finner noe som ikke er evig langt her fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24.oktober

Det er moro å male, og jeg skal også se etter kurs som går over en litt lengre periode, Cata. Noe av moroa er også å gjøre dette sammen med andre.

Svigerdatter har bursdag omtrent på denne tiden, og sånt må feires. Det er viktig å benytte en hver anledning til å feire noe, mener jeg. Hun ble feriet over to dager, og vi var med på familiedagen. Det er litt flott at i sånne sammenhenger så møtes barn, foreldre, besteforeldre og oldeforeldre, og at alle har glede av det. Nå er heldigvis alle vi enige om at oldeforeldre skal hentes og bringes. De er gamle - nærmer seg 90, og det merkes på at de ikke orker så mye som før. Ikke for det, de er ute og tusler tur hver dag. Men far er ingen god sjåfør lenger - vil si litt trafikkfarlig, så derfor tar vi vi turen fram og tilbake med dem, selv om det blir en del mil pr tur. Vi skylder på at vi vil at de skal bruke energien på å være sammen med oldebarna, ikke på å bli slitne av å kjøre.

Det var ikke akkurat utevær i helgen, så det ble maling søndag. Rydde bord, finne fram oljemaling, pensler, terpentin, plastskjeer og annet utstyr + viktige maleskjorter gikk fort, mens noen litt utålmodige håpefulle lurte på hva de skulle gjøre.

Med alle i maleutstyr og en litt ellevill hund svinsende i snublenærhet fikk de beskjed om at denne gangen bestemte jeg hva de skulle male. Den eneste som ble unntatt fra oppgaven, var lillefrøkna. Hun fikk tolke maleuttrykk som hun ville - og hun fikk også male med oljemaling. Hun har sluttet å spise maling, så jeg tok sjansen. For å si det sånn - det var godt hun hadde maleskjorte på, for hun skulle ordne alt selv. Hun malte i vei med stor iver, på maleplata, stolen sin og litt på skjorta også. Penslene havnet også på gulvet - en gang fordi hun ikke fikk den penselen hun hadde sett seg ut, så det var greit å ha en fille klar.

De andre tre var en smule skeptiske til oppgaven, for de fikk den bars stykkevis og delt - etter hvilken operasjon som skulle utføres. Så de brukte noen teknikker de har brukt før - og noen nye, bl.a å lime på avispapir og male over etterpå. De var litt skuffet over å bare få velge 2 farger. Av meg fikk de svart og hvit, fordi de skulle få øve seg på å blande farger, nyanser. Og de syntes det var rart å bruke en plastskje som redskap. De to eldste vil jo gjerne male med sirlige penselstrøk, og de fikk de ikke lov til, for uttrykket skulle være litt røft. Her var det ikke snakk om å tegne og fargelegge, men legge på maling i litt tykke og røffe strøk. De fikk ikke en gang lov til å tegne de menneskene de skulle ha med i bildet, bare lage en ide og et menneske. Men bildene ble flotte (synes jeg). En dramatisk himmel, for de hadde valgt sterke farger, avispapirhus, som siluetter, med mennesker i forgrunnen. Det ble et uttrykk av kveld i en by etter regn. Ungdommen er ikke helt sikre på om det er pent, og det er riktig - det er ikke pent i den forstand at det er glatt og detaljert, men det er spennende og tøft. Men det lukta jo som en middels malingsfabrikk her, så jeg la produktene til tørk under kjøkkenvifta. Med så mange lag med maling, har det tatt tid å få bildene tørre, men til helgen kan jeg sikkert gå over med litt lakk.

Etterarbeidet på ungene var å få vekk "overflødig" maling. Zalo er flott og det er matolje også.

Det er lenge siden jeg har halt fram slike greier når alle ungene har vært her, men det var fortsatt moro. Og nå utover er det greit å ha noen inneaktiviteter i bakhånd

Mandagen startet "godt". Det hadde jo regnet hele helga, og fordi håndverkere holder på med taket, er parkeringsplassen vår opptatt av en stor lift. Så jeg har parkert på plenen. Nå er bilen min ganske tung, bakken veldig mettet med vann etter alt regnet, og jeg fant ut mandag at under gresset var det leire. Våt leire er myk leire, så bilen min sto godt, den. Jeg så ikke det da jeg raste ut av døra for å komme meg på jobb.

Låse opp dør - starte bil. Alt vel. Rygge ut - eh, nei. Det var da voldsomt så dårlig bilen trakk. Litt mer gass - funka ikke. Så jeg gikk ut for å se om jeg kunne finne ut av det, og det gjorde jeg. Forhjulene hadde gravd seg godt ned i leira, og det var ikke mulig for meg å komme opp på egenhånd. Inn å vekke husbond, som ikke ble veldig blid over å bli dratt opp av senga så tidlig,finne fram slepetau og vente til han hadde fått på seg litt klær.

For å si det sånn - jeg sto godt fast for det første slepetauet røyk, og det var et skikkelig slepetau. Etter nytt slepetau ble festet og en god del kav fikk vi bilen min opp og jeg kunne kjøre avgårde. Resultatet: Ingen ledige parkeringsplasser på jobben - måtte finne en betalingsplass og en del av plenen trenger virkelig pleie til våren

Jeg visste at jeg har en god del ferie til gode, men hadde ikke notert ned hvor mye. Så da jeg sjekket det, fant jeg ut at her er det bare å bruke opp dager. Så fom denne uka og fram til jul har jeg tredagersuke. Liker det :danse:

Så nå skal jeg ikke på jobb før mandag. Har et etterslep på papirarbeid hjemme, så "fri" blir det ikke, men jeg behøver ikke stå opp så tidlig som jeg ellers gjør.

Får vel kanskje legge meg likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

11.oktober

Dagene bare farer forbi, og nå er jeg i et modus hvor jeg ikke får gjort noe. Kjedelige greier.

Vel, helt begivenhetsløst har det vel ikke vært. Jeg har jo vært på et nytt hobbykurs, og lært meg enda en teknikk. Tror neppe det blir den jeg bruker mest, men noe kan man uansett ta med seg videre. Dessuten er det moro å sitte rundt et bord sammen med andre og holde på med det samme. Gjør ikke noe om jeg ikke kjenner de andre, for jeg vet jo at vi har samme interesse, så da tar det ikke lang tid før skravla går.

Ulempen med slike kurs, er kursstedet - en hobbybutikk- og den er åpen til kurset slutter. Og vi har pauser. Så da kurset var ferdig, hadde jeg handlet med meg nesten en handlevogn med saker og ting. Nå tar lerreter litt plass, da, og da ble jeg enig med meg selv om at jeg egentlig ikke hadde kjøpt så mye. Kassalappen motbeviste det. Huff

Så fant jeg ut at jeg skulle sjekke om julegaveideen min er gjennomførbar. Det fant jeg ut litt ut på kvelden, så hadde jeg hatt litt vett, hadde jeg ventet til dagen etter og startet tidligere. Men-men.

I år blir det en gave med resirkulasjon i fokus. Jeg har samlet på gamle olabukser/skjorter - de med hull her og der, eller bortlagt av andre grunner. Og så har jeg vært på bruktbutikker og kjøpt gamle korsstingsbroerte bilder. Så nå skal vesker/ handlenett produseres. Broderiet blir "forsiden" av vesken, olabuksene baksiden. Bukselommene blir enten utvendige eller innvendige lommer. Noen av knappene kan jeg bruke til lukking av vesken, og så skal de få to innvendige rom.

Og dette startet jeg med ved 7-tiden på kvelden. Til prøveveska brukte jeg deler av en gammel pyntepute med hestemotiv, og en av Husbondens avlagte skjorter, Jeg må jo si at jeg plundret en del, og måtte sprette opp sømmer fordi jeg så at jeg måtte gjøre en vri. Jeg ga meg rundt halv elleve, og da var det stofflapper over hele bordet, pluss avklipte tråder, knappenåler og andre herligheter. Kaos med andre ord. Men det ser ut til at ideen ikke er så dum, og nå vet jeg hvordan jeg kan gjøre det, så resten blir nok "enkelt" (man skal ikke si enkelt og symaskin i samme setning, for da kan man være sikker på at noe går galt) Jeg skal ikke sy så mange - en 6-7 vesker. Så jeg får se hvor mange jeg klarer. Har et par andre prosjekt på gang også.

Heldigvis er jeg så godt som ferdig med å kjøpe inn pakker til ungenes adventskalendere. I år må jeg mekke 4. Jeg har tidliger brodert 2, men rakk ikke gjøre frdig nr 3 i fjor, Så jeg har tatt fram den for å brodere det siste. Grunnen til at jeg har måttet mekke en 4.kalender, er at vi har fått et bonusbarnebarn, så da kan jeg ikke gjøre forskjell. Jeg må lage en kalende også, men jeg rekker ikke å brodere enda en i år. Blir nok noe nissemaling på en maleplate eller noe sånt. Får bare finne ut hvordan jeg skal lage pakkeoppheng. Gjett om jeg gleder meg til å pakke inn 96 småpakker. Får ta litt om gangen nå utover

Jo - herved skriver jeg igjen, klart og tydelig at jeg skal ned i vekt. Jeg har gått ned i vekt mange ganger, jeg, så jeg vet jeg kan klare det, men jeg går jo så raskt opp igjen når en eller annen kur eller program er over. Så nå har jeg satt i gang igjen - sånn like før jul er jo kjempesmart. Med oppfølging over et år. Dyrt - jo ganske, for her skal dr.Fedon prøves - eller en av hans medhjelpere. Har satt meg opp på oppfølging over et år, og der er det ingen avtale med helsemyndigheter, så her koster det litt å delta. Jeg håper jo at det vil være et ris bak speilet slik at jeg følger opp over et år, og ikke gir meg underveis. Nei - jeg skal ned i vekt, så det, så.

Lørdag hadde jeg med meg to tenåringsjenter på handletur, bare de og meg. En fordel med at de er såpass gamle, er at jeg ikke må være med dem inn i hver eneste butikk de vil utforske. Det er liksom ikke noe for meg der. Så jeg fant en kafe hvor vi skulle møter på et visst klokkeslett. Mine innkjøp gikk raskt, så jeg rakk en kaffe eller to mens pengene deres fikk bein å gå på. De hadde fått litt penger av meg, og de gikk også med. Pluss at jeg kan tilkalle en av dem når jeg trenger hjelp til støvsuging eller noe sånt, for hun har fått forskudd på "lønn". Vi spiser alltid middag ute før vi drar hjem igjen. Da får jeg se alt de har handlet, og stort sett er det greie saker. Det er koselig med disse turene selv om min shoppingkondis er dårligere enn deres.

Måtte skifte spesialist nå. Han jeg har gått hos, gikk av ped pensjon nå. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker etterfølgeren. Ikke fordi hun ikke virker grei eller noe sånt, men etter 15 minutter fikk jeg med meg to nye resepter. Jeg har hentet medisinen, men da jeg leste alle de vanlige bivirkningene disse har, ligger de pent i skapet, ubrukt. Jeg foretrekker å være litt halvdårlig i perioder framfor å risikere mange av bivirkningene. Det virker som om noen spesialister er spesialister på å skrive ut resepter framfor å sjekke med pasienten hva som virkelig er behovet. Skal sjekke om det er mulig å få en annen spesialist til å se på det - selv om jeg da kanskje får en resept eller to i handa der også..

Nei, kanskje jeg skal legge meg i natt også. Det er ikke alt for mange timer til jeg skal opp igjen, og i morgen skal jeg på noen kurs. Da er det greit å være såpass våken at jeg ikke sovner under forelesningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17.november

Hvor i himmelens dager blir dagene av? Og hva i all verden har jeg gjort de siste dagene?

Føler for tiden at jeg er i et hamsetrhjul, selv om jeg reelt sett ikke har så mye å gjøre. Jeg er bare forferdelig tiltaksløs om dagen. Det kommer sikkert av for lite dagslys, for denne tiden av året er langt fra den beste. Dagslyslampa på jobben er avgjort et viktig lyspunkt.

På en måte har jeg hatt en rimelig god tid fram til nå. Har hatt masse kreativitet, selv omm ikke alt lare seg gjennomføre, så her har ideer bare strømmet på. Får se om jeg etterhvert får noen av ballene ned. Men den perioden er egentlig forbi nå, så tiltakslysten blir langt mindre framtredende.

Men jeg har jo likevel hatt en uke med lyspunkter. Frøkna og Sambo kom innom en ettermidag. Jeg skal være hundevakt noen dager igjen. De ble lengre enn de hadde tenkt, så de spiste middag her, og vi fikk snakket og ledd litt. Frøknas Sambo er ei flott jente, mye humør, og masse kreativitet.

På jobben er jeg mye ute nå, og det er også ok. Godt å treffe flere mennesker.

Nå i helgen har LillePoden, LilleFrøkna og Prinsessa vært her fra fredag til lørdag. Det er veldig morsomt å følge utviklingen av personlighetene deres. LilleFrøkna er en ansvarsbevisst tenåring, og i ferd med å finne sin egen stil. Så det eksperimenteres med hårfarger, klær og sminke. Det er en herlig blanding av goth, emo med en dæsj anime (aner ikke hvordan det bokstaveres) Får se hvor hun lander etterhvert.

LillePoden skravler nesten non-stop. Men han er en liten filosof, og kan spørre mye mer enn jeg kan svare. Gullkornene kommer som perler på en snor.

Prinsessa har også muntøyet i orden. Og jeg forstår jo stadig mer av hva hun mener, for å bruker hun så mange ord at det blir setninger av dem. Hun har fått temperament nok for dem alle tre. Heldigvis har hun nesten sluttet å kyle av gårde det nærmeste hun fant når hun ble sint. Egentlig er det jo flott med jenter som har bein i nesa.

Det var jo reinspikka drittvær i går, så noen uteaktiviteter ble det ikke. Vi dro på julemesse, vi, og kjøpte noen småting + kake og kaffe/saft -selvfølgelig. Det er ikke julemesse uten det.

Og så har jeg malt adventskalenderen til BonusPoden. Det tok mye lengre tid enn jeg hadde planlegt. Og som vanlig tenkte jeg at jeg hadde vært dum som hadde valgt et såpass detaljert bilde. Denne gangen malte jeg med akryl. Det må jo gå ganske fort, for malingen tørker raskt. Nå er jeg ikke så god til å male, men det er ikke det verste bildet jeg har malt. Så nå har jeg lært meg å male snøtunge grantrær - så det ligner litt. Hund har jeg ikke lært meg enda, så der måtte jeg jukse med å la hunden få et skjerf rundt halsen. Med litt godvilje, kan det ligne. Sitter og ser på det nå, og ser at også en del skygger er feil, og spesielt mye liv er det heller ikke over personene. Så jeg sier det er et naivistisk bilde. Jeg har sett at det kommer noen kurs til væren, og det skal jeg hoppe på.

når jeg maler, har jeg problemer med å male steiner. De kan ligne på mye, men ikke på stein. Så når jeg får tid - en eller annen gang etter jul, skal jeg sette meg ned å male stein til jeg får det til.

Hjemme begynner det å se ut som det pleier før jul. Symaskinen står framme. To kasser med forskjellig maling er på en stol, og i kroken ligger alt vi skal bruke til juleverksteder+gavepapir+noen gaver og annet jeg tror jeg kan få bruk for nå framover. Det ser ut som et kaos, men jeg vet hvor alt er, og siden det er jeg som skal bruke det, holder det.

I kveld får jeg sy fast røde ringer på adventskalenderen til Prinsessa, og da gjenstår det bare å montere den før 1.desember. Jeg må bare finne ringene først, for de tilhørte fjorårets kaos. Jreg tror jeg vet hvor de er, og er de ikke der, får jeg kjøpe nye i morgen. Selve broderinga er jeg ferdig med, så da hun også kalender i år. I fjor fikk hun bare pakkene uten at de var hengt opp, for da var hun jo så liten at hun ikke forsto dette med kalender.

Nei - jeg får ta meg sammen og sette vekk denne. Jeg skal pakke inn 24x4 adventskalenderpakker. Hurra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

30.desember

Jeg ble borte en stund igjen. Det skjer noe hele tiden, så det har vært litt vanskelig å få tid til meg selv. Egentlig er det slik hvert år før jul, for jeg lager meg jo et program som blir i meste laget. Og hvert år sier jeg til meg selv - neste år skal jeg ikke.... Og når neste år kommer - da har jeg glemt det jeg lovet meg selv.

Fra 1.desember og til drøyt midten av desember har huset mitt vært rimelig kaotisk. Jeg kan godt leve med det, men det blir jo mye å rydde opp etterpå. Jeg har juleverksted fast på programmet hvert år, for det kan jeg ikke kutte ut, synes jeg. Men det begynner å bli litt vanskelig å finne gode oppgaver, for aldresspennet er nå 13 år.

Så her har det vært papir, lim, papp, maling, glass, bånd - i det hele tatt - kaos. Og det var ingen vits i å rydde, for det ble juleverksted over flere helger. Moro - ja. Slitsomt - ja.

Og jammen stakk husmora hodet opp. Jeg er ikke veldig plaget av henne til vanlig, men nå før jul skulle hun liksom være her. Så jeg fant meg selv i vindusvask med og uten kuldegrader. Akkurat som om noen ville se det i mørket. Og kjøkkenet - rundvask. Det har jeg vanligvis på vårplanen, så hvorfor jeg avvek fra det, må fuglene vite.

Jeg har handlet julegaver hele året (notat - lurt, så fortsett med det), men det gjensto en del likevel. Så jeg sjekket ønskelister, butikker som kunne ha noe av det som var ønsket og startet rimelig tidlig en dag. Lista - både for det jeg skulle kjøpe av gaver og av mat - den lå på kjøkkenbordet. (ikke lurt) Men i løpet av den dagen fikk jeg kjøpt alt som manglet av gaver + mesteparten av julematen - uten å stå i kø og tråkke i folk (lurt) Bankkortet gikk nesten varmt, for det koster mer enn jeg tror - hvert år.

Frøkna holdt hardt på at vi skulle videreføre tradisjonen med selvfanget juletre, og denne gangen skulle LillePoden og BonusPoden få være med. Vi fanger alltid juletre etter at det har blitt mørkt. Det er mest spennende, for da må vi ut med lommelykter. å la jeg ganske godt på når jeg fortalte de unge herrene at vi måtte fange juletreet, for i mørket kunne trærne flytte seg, osv. De så på meg med store øyne og ble litt usikre på om jeg kanskje kunne ha rett. Resultatet ble i allefall at de ikke våget seg ut av bilen, i tilfelle et tre skulle spenne bein på dem, så jeg måtte forklare at det var ingen sannhet i det jeg hadde fortalt, bare eventyr. Skrekken forsvant da de fikk utlevert hver sin lommelykt.

I år skulle husbonden få det ærefulle å sette treet på fot. Han har nemlig mobbet meg hvert år fordi jeg ikke helt får det til, selv ikke med sånn "intelligent" fot. Det var en som sa en masse stygge ord mens han holdt på, for uansett hva han gjorde - treet ville ikke stå rett. Det endte med at jeg "bardunerte" det fast også i år og gjemte snorene bak kuler og glitter.

Vi ble mange her julaften, og det var et pakkeberg. Det var så mye at jeg syntes det var forferdelig. Så nå har jeg allerede sagt i fra at jeg ikke vil ha gaver=ting neste år. Penger kan heller gis til en eller annen orgasnisasjon som hjelper andre.

Ellers har julen gått som vanlig - lat førstedag, familiebesøk 2.dag, overhodet ingenting de neste dagene. Jeg kjenner at jeg kan bli flink til å gjøre ingenting :)

Men i morgen får jeg gjøre litt igjen. Får overnattingsgjester, så da er det greit at det meste av støvet er ryddet ut.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være sunt for deg å "gjøre ingenting" innimellom. Særlig etter det førjulsprogrammet der. :ler:

Ønsker deg uansett et godt nytt år. :tree: (<- *i mangel av fyrverkerismiley så får treet gjøre nytten*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...