Gå til innhold

Forverret depresjon, eller bare en negativ periode?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg håper noen vil dele erfaringer med meg. Jeg har en depresjonsdiagnose, og tar 10 mg Cipralex daglig for dette. De to siste ukene har humøret endret seg veldig, jeg har mye negativt tankespinn, føler egentlig at det er verre nå enn før jeg begynte på medisinene, som jeg har tatt i fem måneder nå.

Det jeg lurer på, er det normalt å gå igjennom slike bølgedaler selv om man tar antidepressiva, eller kan det være et tegn på at jeg kanskje må øke dose/bytte medisiner? Hvordan vet jeg om dette bare er forbigående, eller om depresjonen i seg selv har blitt verre?

Håper noen vil svare meg.

Anonym poster: e8de8e5d167b4e5bb8c78e0de37c43fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mye som tyder på at høyt inntak av sukker, aspartam, og palmeolje kan forverre og til og med trigge depresjon. I tillegg kan det svekke effekten av antidepressiva. Drikker/spiser du mye lettprodukter, godteri, ferdigmat, osv?

Endret av 2shy
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg må innrømme at det har blitt mye godteri i det siste. Har tenkt litt over det, og tror jeg har begynt å trøstespise litt, og da går det mye i sjokolade.... :(

-ts

Skrevet

Ja, jeg må innrømme at det har blitt mye godteri i det siste. Har tenkt litt over det, og tror jeg har begynt å trøstespise litt, og da går det mye i sjokolade.... :(

-ts

Det kan være årsaken. Hvis du drikker lett-brus o.l, så er aspartam som brukes som erstatning for sukker, en versting. Brukes også i tyggis, pastiller o.l.

Prøv å spise nøtter (ubehandlede) istedet. Øker opptak av serotonin som du trenger :)

Skrevet

Jeg gikk på Cipralex (på det meste 20mg/dag) og jeg opplevde flere ganger slike perioder som du beskriver, men som oftest hadde de sammenheng med ting som skjedde rundt meg, de kom sjelden ut av det blå (med mindre jeg hadde glemt å ta pillene en dag eller to - da fikk jeg voldsomme nedturer).

Jeg ville tatt kontakt med legen som skrev ut pillene til deg på mandag morgen og spurt, i tilfelle det er noe med dosen/legemiddelet som ikke er helt riktig. Det er kjempeviktig at du ikke endrer doseringen eller slutter på pillene uten å rådføre deg med lege.

Om du ikke allerede får terapi eller står på venteliste vil jeg råde deg til å be om en henvisning til psykolog. Pillene hjelper ofte mer mot symptomene på depresjonen enn selve lidelsen.

Og til slutt, kanskje vet du det fra før, men du bør være veldig forsiktig med alkohol når du går på cipralex, jeg ble rådet til å være mest mulig avholds.

Anonym poster: 00c619683b1ffe59d61bfc46fa04c186

Skrevet

hei :)

ved alle antidepressiva kan depresjonen forverres en periode ved oppstart av medisiner. Jeg har opplevd dette ved oppstart av ulike antidepressiva, og det har vart alt fra 2 uker til 2 måneder for meg.. står mer om det i pakningsvedlegget. Så prøv å hold ut :) kan ta en stund før de fungerer som de skal :) prøv å hold ut selv om det ser mørkere ut, vet det er vanskelig av egen erfaring altså :)

som andre sier over her, ikke forandre dosen/slutt uten i samråd med lege, det kan gjøre vondt verre :)

*jeg prøver å huske på* depresjon er ikke et tegn på svakhet, kun at man har vært sterk for lenge :)

Skrevet

Jeg er i lignende situasjon. Tar ikke antidepresiva men antipsykotisk og stabiliserende.

Jeg hadde begynt å få det bedre med meg selv. Men for en uke siden kom plutselig den skyllebøtta med sterk angst, tankekjør og sterk indre uro. Dette er noe som skjer med meg spesiellt to ganger i året. Senvinter/tidlig vår og nå. Sikker på det ikke er sesongavhengig? Om du plutselig har endret matvaner og vil ha karbohydrater kan det være derfor

Skrevet

Det kan være årsaken. Hvis du drikker lett-brus o.l, så er aspartam som brukes som erstatning for sukker, en versting. Brukes også i tyggis, pastiller o.l.

Prøv å spise nøtter (ubehandlede) istedet. Øker opptak av serotonin som du trenger :)

Hva slags nøtter er det snakk om? Alle typer?

Skrevet

Hva slags nøtter er det snakk om? Alle typer?

Paranøtter (brasil nøtter), mandler, pekannøtter, hasselnøtter, valnøtter, er de sunneste typene. Pass på at de er ubehandlet, altså ikke oppvarmet eller saltet. Du kan salte de selv og varme de på svak varme i ovnen for bedre smak :)

Skrevet

Hei igjen, takk for så mange svar.

Nei, det er ikke sesongavhengig. Årsaken til min depresjon er såvidt jeg vet en sykdom jeg har som førte til at hele livet mitt stoppet opp. Hvilket jeg har problemer med å takle, og flere ganger har tenkt at jeg ikke orker å leve med resten av livet. Når jeg begynte på pillene, virket det som om alt gikk bedre. Men nå? Nei.

Og nei, jeg får ingen behandling for depresjonen utover pillene. Gikk opprinnelig til samtaleterapi hos fastlegen (pga lang ventetid hos psykolog), og da pillene så ut til å virke, avsluttet vi dette. Er det slik at pillene mer behandler symptomene, og ikke selve problemet? Troode de økte serotonin-nivået, og at det var behandlingen?

-ts

Skrevet

Hei igjen, takk for så mange svar.

Nei, det er ikke sesongavhengig. Årsaken til min depresjon er såvidt jeg vet en sykdom jeg har som førte til at hele livet mitt stoppet opp. Hvilket jeg har problemer med å takle, og flere ganger har tenkt at jeg ikke orker å leve med resten av livet. Når jeg begynte på pillene, virket det som om alt gikk bedre. Men nå? Nei.

Og nei, jeg får ingen behandling for depresjonen utover pillene. Gikk opprinnelig til samtaleterapi hos fastlegen (pga lang ventetid hos psykolog), og da pillene så ut til å virke, avsluttet vi dette. Er det slik at pillene mer behandler symptomene, og ikke selve problemet? Troode de økte serotonin-nivået, og at det var behandlingen?

-ts

Piller løser aldri årsaken til problemet, aldri. Kun en krykke. Diett er ekstremt viktig, og samtaleterapi. Samtaleterapi kan både være psykolog og f.eks coach, helt forskjellige tilnærmingsmåter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...