Gå til innhold

Studere i England, erfaringer?


matheaxxx

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går nå 2. året på vgs, og etter vurderer jeg å flytte sammen med kjæresten min til London, England for å studere videre. Jeg vet ikke hva jeg har lyst til å studere, men driver å søker litt på nettet for å se om jeg finner noe som jeg syns at virker interessant. Det jeg egentlig lurer på er om noen her har erfaring med studier i England? Grei ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hva som helst

London er et av de absolutt dyreste stedene dere kunne valgt. Ikke bare er London en forferdelig dyr by å bo i, men Storbritannia har også relativt høye skolepenger (helt avhengig av studieretning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI ha valgt England. Jeg dro dit selv som utvekslingsstudent 2.året, og jeg angrer helt forferdelig. Nå var ikke jeg i London, som jo er en fantastisk flott by, men England generelt er et.. Ja, møkkaland. Uten overdrivelser. Mye fattigdom, ekstremt mange rølpete, harry mennesker der, ekstremt dyrt å studere der.. Dessuten er det bare de dyrere og "finere" områdene i London som er verdt å bo i, vanke i, ellers er London full av fattige strøk og etter europeisk standard ghettoer. Ville ha valgt noe annet. England er dårlig, og heldigvis begynner folk å få opp øynene sine for dette. England er så mye mer enn flotte London and The Queen ;) Og det i negativ retning. Oppskrytt.

Anonym poster: 492c4c04ab2a944916ae75ab23b5b981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg studerte i England i 4 år med veldig positive erfaringer. Det er et par ting du bør tenke på som er litt forskjellig fra det å studere i Norge:

- du bør være veldig sikker på at du velger riktig. Studiene er dyre, og i motsetning til Norge der man har en del årsstudier vil du ikke få noen papirer dersom du slutter etter et år.

- det koster. Om du tar hele bachelorgraden din i England ender du fort opp med 200 000 ekstra i lån... Så du bør faktisk tenke litt på om graden du velger gir deg mulighet til å tjene det inn igjen. det er veldig dyrt å studere i London/England uansett hvilket universitet du velger. Du bør også kanskje velge ett som arbeidsgivere i Norge kjenner (LSE, SOAS, UCL)...

- universitetene har ganske forskjellig ekspertise - pass på at du velger det som er det beste for ditt fag!

- I motsetning til hva som blir sagt over, er England utenfor London faktisk veldig koselig. York er en kjempefin by (og mye billigere), Lake district er nydelig, Cambridge og Oxford er rett i nærheten med masse historie, Brighton er deilig...

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer selv i England. Skolpenger kommer opp i astronomiske summer for en hel bachelor, så du bør utdanne deg til noe som garantert gir en jobb, slik at du har sjanse til å betale det tilbake. Du bør tenke over at du kommer (grovt regnet) til å skylde lånekassa 400 000 kr etter bacheloren.

Legge en plan for etter studiene. Skal du tilbake til Norge eller bli boende i England. Arbeidsmarkedet i England er dårligere betalt, langt flere timer i uka, samtidig som bolig ofte er dyrere å kjøpe i England.

Personlig syns jeg London er en drittby og kunne aldri tenkt meg å bo der. Ikke minst er den desidert dyreste byen å bo i. London er langt dyrere enn Oslo for studenter.

Anonym poster: e4a5c8c46e8bdd7bae9941c2003e1621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer i Skottland, så kan ikke si så mye om hvordan det er å være student i England, men vil gi et råd uansett ifht UK: vær sikker på hva du vil studere før du begynner å søke! Det koster vanvittig mye penger, så det blir en dyr tabbe dersom du ombestemmer deg underveis. Mkmk har helt rett i at man som regel må fullføre en grad for å få kompetanse, årsstudium er ikke vanlig.

Eksempelvis betaler jeg £11,500 per skoleår, som tilsvarer NOK 106 384 og etter lovendringen som kom i fjor, er det nå dyrere å studere i England enn i Skottland på generell basis. Feks hos UCL som nevnes over ligger skolepengene fra £14,000-£27,500 per år avhengig av studium (medisin er dyrest).

Det er også greit å vite at selv om lånekassen gir støtte til skolepenger, er mesteparten av det lån, stipendandelen er liten. Jeg planlegger BA(Hons)+MLitt (om ikke også PhD) og det vil si at jeg må ut med minst NOK 539 000 (dersom skolepengene ikke øker i løpet av studietiden, noe de garantert vil gjøre). Får ca 30 000 i skolepengestipend per år (dvs 150 000 totalt), resten er rent lån.

Hadde jeg ikke vært helt 100% sikker på at dette er det jeg vil, og hatt visshet om at jeg har mulighet til å få en god jobb etterpå, ville det vært galskap å pådra seg en slik gjeld.

Så ja. Mitt råd er: vær helt sikker. Og sjekk skolepengene nøye før du søker, det er store variasjoner. (Husk å se på "international students")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i England og vil fraråde folk å studere mediafag og sammfunsfag i England. Du blir sittende igjen med altfor mye i lån i forhold til lønnen du får etter endt utdanning. Og de to områdene er det også vanskelig å få jobb innenfor.

Anonym poster: e4a5c8c46e8bdd7bae9941c2003e1621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...