Gå til innhold

Forussletta

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Forussletta_%28Sandnes%29

mer enn 3000 bedrifter som til sammen står for mer enn 20% av verdiskapningen i Norge...

har desverre ikke kilde for denne opplysningen, men kanskje noen på kg vet noe mer om dette??

Anonym poster: c1ec3320ba0e842b1f1236b7abc76269

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man skal krangle om akkurat hvor i verdikjeden verdiene skapes, så tror jeg ikke dere blir enige uansett. Jeg jobber i Stavanger selv, og jeg merker at det er oljen som drar det meste rundt på Forus. Det er et intrikat kaos av teknologi, logistikk, rådgiving og all slags til dels obskure tjenester på kryss og tvers, men selve verdien blir vel skapt i det oljen er tappet på fat og raffinert.

Skrevet

jeg lurer på hva som bekrefter den spesifikke opplysningen:

mer enn 3000 bedrifter som til sammen står for mer enn 20% av verdiskapningen i Norge.

dvs hvordan vet man at mer en 20% av verdiskapningen skjer der?

hvordan vet man at det er mer enn 3000 bedrifter?

er det bare på forussletta?

forus er vel hele området mellom stavanger og sandnes eller???

og hva er egentlig forussletta??

Skrevet

hva er logistikk??

Skrevet

Om man skal krangle om akkurat hvor i verdikjeden verdiene skapes, så tror jeg ikke dere blir enige uansett. Jeg jobber i Stavanger selv, og jeg merker at det er oljen som drar det meste rundt på Forus. Det er et intrikat kaos av teknologi, logistikk, rådgiving og all slags til dels obskure tjenester på kryss og tvers, men selve verdien blir vel skapt i det oljen er tappet på fat og raffinert.

Hæ??

obskure tjenester??

hva da for eksempel??

Skrevet

Hæ??

obskure tjenester??

hva da for eksempel??

Jeg var kanskje litt lemfeldig med ordbruken, linjen mellom obskur og kommersiell forsvarlig skal jeg uansett ikke trekke. Men jeg har på følelsen av at det er mye ræl i omløp, du vet; der er det er blod, kommer vampyrene.

Det er mye SALG av tjenester, og disse selgerselskapene er ofte partnere med selskaper, gjerne i en helt annen by, eller i et annet land, som utvikler tjenesten. Et eksempel er IT, man har et selskap som selger seg inn på dokumenthåndtering, et annet for filsøk, et tredje for faktura, noen konsulenter sitter gjerne og lager en portal de har klart å overbevise en prosjektleder han trenger, osv. Så har man HR-selskapene, det er jo også et kapittel for seg selv. Jeg aner ikke hva som gjør dem spesielt rustet til å finne gode kandidater til bedriftene, jeg har ihvertfall aldri møtt en HR-konsulent som er kompetent i alt han/hun prøver å gape over av marked. At det blomstrer rundt industrien er jo meningen, og det er flott; hele poenget med posten min var jo egentlig at verdikjedene _nødvendigvis_ er kompliserte, og man kan ikke snakke slik at "her lages alle verdiene, der flyttes det bare papirer". Men ja, det er også mye rart, men jeg mente virkelig ikke gjøre et stort poeng ut av akkurat det. Om verdier akkumuleres og muliggjøres i verdikjeder, er det jaggu mye svinn i dem også, jeg skjønner ikke hva som er så rart med det.

Skrevet

Hvorfor er du så nysgjerrig på Forussletta? Det er en gate. På Forus. Et industriområde grovt sett delt i 2; Forus Vest og Forus Øst. Der ligger det mange bedrifter. "Alle" i Stavangerregionen jobber der, alle går hjem klokken 16 og drikker seg møkka i det pittelille sentrumet i helgene, og alle gir faen. Og mer er det vel ikke å si om den saken.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er du så nysgjerrig på Forussletta? Det er en gate. På Forus. Et industriområde grovt sett delt i 2; Forus Vest og Forus Øst. Der ligger det mange bedrifter. "Alle" i Stavangerregionen jobber der, alle går hjem klokken 16 og drikker seg møkka i det pittelille sentrumet i helgene, og alle gir faen. Og mer er det vel ikke å si om den saken.

opplysningene har jeg hentet fra en blogg som er skrevet av en som er tilhenger av ekstrem kapitalisme(sosialdarwinisme)og har en far som jobber i oljeindustrien. Så jeg lurte på hvor han hentet de opplysningene fra.

Siden jeg er tilhenger av velferdsstaten så er ikke jeg og han(bloggskriveren)på talefot for å si det sånn.

isolert sett var det jo interessante opplysninger, men jeg spør ikke han om det siden han ikke prioriterer å svarer på mine spørsmål.

Skrevet

Forussletta er en del av RV 44. Altså et veinavn. Forus er et industriområde mellom Stavanger og Sandnes, der alle de store oljefirmaene som han tilhold i Norge har kontorer. Klart det er stor verdiskaping på Forus, det er nok bare fakta.

Anonym poster: 20e337fa9be1e3f964a1ae9c31ed763f

Skrevet

Her ser man hvorfor Forus er et område for verdiskapning.

Anonym poster: 30b39974e85e43d4f7c4b1a6265ed70e

Skrevet

Terrormål waiting to happen...

Anonym poster: 20e337fa9be1e3f964a1ae9c31ed763f

Skrevet

For en gjeng.. ja, kjemp dere *melankolsk*:)

Skrevet

For en gjeng.. ja, kjemp dere *melankolsk* :)

jeg forstår ikke...

Skrevet

Ikke glem Risavika da, folkens!

Anonym poster: e17556f52f46bc817b55cf63b6dca28d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...