Gå til innhold

Drept 360.000 mennesker - stakkars?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Diskuterer ganske høylytt med en kompis om en sak nå.

Er visst en gammel tysker på rundt 80 år som står i fare for å bli dømt for medvirkning til at 360.000 mennesker ble drept i en konsentrasjonsleir under krigen.

Denne kompisen mener at det er skikkelig synd på mannen, og at han sikkert ikke ville være med. Den ser jeg, fordi valget sto mellom å bli med i Hitler Jugend eller å bli skutt (..), men jeg mener allikevel at han hadde et valg på en måte.

Personlig ville jeg nok heller blitt skutt enn å bidra til at 360.000 mennesker døde. Hva hadde dere gjort?

Jeg mener at når man har såpass mange år på seg til å trekke seg ut (og da evnt bli skutt), eller fortsette, da er det faktisk ikke synd på deg. Jeg syns faktisk ikke at han kan være et særlig godt menneske, men det syns da kompisen min, til tross for at denne mannen har tatt livet av mange mennesker, og bidratt til at mange mennesker har dødd.

Hva tenker dere om saken, hva ville dere gjort?

Anonym poster: a750b7600dcd2e2015d7f63d37b9e080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde så mye som ett menneske dødd og jeg medvirket til det, hadde jeg skutt meg selv i dårlig samvittighet. Jeg ville heller dødd enn å se at en konsentrasjonsleir får holde på.

Det er ikke synd i mannen, ikke i det hele tatt. Hitler var en mester i å manipulere og trollbinde folk med ord og løfter, han fikk ting gjort, han visste hvordan han skulle få folket med seg, men selv der burde folk på et tidspunkt våkne opp, når de så hva de gjorde mot andre mennesker. Nei, ikke synd i mannen.

Anonym poster: 77bbb24a25ad8e3c9adbf2846b394533

• Liker 2
Skrevet

Hadde så mye som ett menneske dødd og jeg medvirket til det, hadde jeg skutt meg selv i dårlig samvittighet. Jeg ville heller dødd enn å se at en konsentrasjonsleir får holde på.

Det er ikke synd i mannen, ikke i det hele tatt. Hitler var en mester i å manipulere og trollbinde folk med ord og løfter, han fikk ting gjort, han visste hvordan han skulle få folket med seg, men selv der burde folk på et tidspunkt våkne opp, når de så hva de gjorde mot andre mennesker. Nei, ikke synd i mannen.

Anonym poster: 77bbb24a25ad8e3c9adbf2846b394533

:takke:

Skrevet

Det å være medvirkende til at en grusomhet har skjedd, kontra å være pådriveren er vel forskellig?

Uansett, gubben får ikke min sympati.

Anonym poster: 94d76656c799d2149a61abfa462b2082

Skrevet

Det å være medvirkende til at en grusomhet har skjedd, kontra å være pådriveren er vel forskellig?

Uansett, gubben får ikke min sympati.

Anonym poster: 94d76656c799d2149a61abfa462b2082

Hvis kompisen din finner ut at han skal drepe dama si, og spør deg om å bli med, og du sier ja, så synes jeg ikke det er så stor forskjell om du dytter henne ned trappa og brekker armene hennes, mens kompisen din gjør ferdig jobben. Er du enig?

Anonym poster: a750b7600dcd2e2015d7f63d37b9e080

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...