AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #1 Skrevet 27. september 2012 så lenge jeg kan huske har jeg hatt store problemer med å sove. jeg bruker utrolig lang tid på å sovne uansett hvor trøtt og utslitt jeg er, så de fleste nettene får jeg kun 3-4 timer før jeg må stå opp å dra på jobb klokka 8. jeg sover ikke på dagen for jeg vet veldig godt at det ødlegger mye, også legger jeg meg i 10-11 tiden og sånn fortsetter det. jeg har tatt dette opp med legen min som bare himler med øynene og sier "du kan da ikke kalle det soveproblemer når du bare snur døgnet." jeg har forklart henne det jeg skrev øverst her og spurte om hun kunne gi meg innsovningstabletter: "men herregud, du er da alt for ung (jeg er 20 år) for sovetabletter, så det kan jeg ikke gi deg. nei, snu døgnet ditt, du, så skal du se at det ordner seg. okei? hadetbraaa!" Anonym poster: b78bea5362c7a96d27931d7746acc082
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2012 #2 Skrevet 27. september 2012 Offisielt, nei. Men moralens voktere finnes også i helsevesenet. Bytt lege om du kan, eventuelt hør om noen eldre du kjenner kan "overta" dine symptomer.
Hoppetaujenta Skrevet 27. september 2012 #3 Skrevet 27. september 2012 (endret) Så er spørsmålet: er du mye på nett/ser filmer/sms`er og sånne ting, utover natta? Driver du på med ting som utvider/snur den døgnrytmen du egentlig (kanskje) burde ha hatt? Det er veldig mye som kan gjøres og bør prøves over tid, før en begynner med " kunstig fremkalt søvn". Veldig fort gjort å bli avhengig av denslags. Endret 27. september 2012 av Hoppetaujenta
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #4 Skrevet 27. september 2012 jeg skrur av alt sammen før jeg legger meg, hater å ha lyder eller lys rundt meg når jeg skal sove! ligger der bare og tenker "nå må jeg sovne snart, nå må jeg sovne snart..." ts Anonym poster: b78bea5362c7a96d27931d7746acc082
Magnifique Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 Hei. Jeg kjenner mange, mange mennesker som sliter med store søvnproblemer. Jeg forstår godt hvorfor legen din ikke ønsker å gi deg slike tabletter, bla. fordi du er såpass ung. Disse tablettene er svært avhengighetsskapende, og bør (etter min mening) kun brukes i verste nødsfall. Hva med å prøve andre metoder for å få mer søvn? Prøv f.eks. ikke å være på dataen før du legger deg, og spis deg mett en stund før du går til sengs.
Hoppetaujenta Skrevet 27. september 2012 #6 Skrevet 27. september 2012 Mhm, men hvor lenge sitter du på nett og sånne ting før du skal legge deg? Ofte er det lurt å slå av alt som stjeler oppmerksomheten din i god tid før du skal i seng. Gjør noe rolig noe. "Gir deg ned" med lav, rolig musikk f.eks? Ta en dusj, slapp av og kanskje lytt til avspennings-cd`er? Å gå rett fra mange timer på nett og forlange søvn av kroppen, det går den kanskje ikke med på? For eksempel denne (vilkårlig oppsøkt på nett nå) http://www.runahelmersen.no/cd.php Jeg har pleid å bruke noen sånne og det hjelper.
Wednesday Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 Offisielt, nei. Men moralens voktere finnes også i helsevesenet. Bytt lege om du kan, eventuelt hør om noen eldre du kjenner kan "overta" dine symptomer. ????? mener du dette ?? å gjøre slikt kan være livsfarlig! 1
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 ????? mener du dette ?? å gjøre slikt kan være livsfarlig! Det samme er kronisk søvnmangel. I en gitt situasjon hvor det er umulig å bytte lege, ja, dette er noe jeg ville gjort om jeg var nødt.
Wednesday Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Det samme er kronisk søvnmangel. I en gitt situasjon hvor det er umulig å bytte lege, ja, dette er noe jeg ville gjort om jeg var nødt. om du vil drive med slik risikosport med helsen din får være ditt valg, men å anbefale andre om å gjøre det samme er helt forferdelig av deg. TS, du kan nevne melatonin for legen din, les mer om det her : http://www.nettdoktor.no/helseraad/soevn/artikler/melatonin.php
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2012 #10 Skrevet 27. september 2012 om du vil drive med slik risikosport med helsen din får være ditt valg, men å anbefale andre om å gjøre det samme er helt forferdelig av deg. TS, du kan nevne melatonin for legen din, les mer om det her : http://www.nettdokto...r/melatonin.php Og i samme åndedrag nevner du melantonin, som er reseptfritt i svært mange land, og som det meg bekjent er ingen kjente alvorlige bivirkninger som kan spås av en lege.
Wednesday Skrevet 27. september 2012 #11 Skrevet 27. september 2012 Og i samme åndedrag nevner du melantonin, som er reseptfritt i svært mange land, og som det meg bekjent er ingen kjente alvorlige bivirkninger som kan spås av en lege. jeg forstår ikke poenget ditt
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2012 #12 Skrevet 27. september 2012 jeg forstår ikke poenget ditt Du mener jeg forslår noe som er potensielt dødelig, og nevner et medikament som er reseptfritt i mange land, og som det ikke er dokumentert noen alvorlige bivirkninger med. En lege vil ikke kunne spå om det er farlig eller ei, så om en får det på egen resept, eller et familiemedlems resept er samme risiko.
Wednesday Skrevet 27. september 2012 #13 Skrevet 27. september 2012 Du mener jeg forslår noe som er potensielt dødelig, og nevner et medikament som er reseptfritt i mange land, og som det ikke er dokumentert noen alvorlige bivirkninger med. En lege vil ikke kunne spå om det er farlig eller ei, så om en får det på egen resept, eller et familiemedlems resept er samme risiko. du vet ikke hva du prater om, det er helt tydelig. takk for meg.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2012 #14 Skrevet 27. september 2012 du vet ikke hva du prater om, det er helt tydelig. takk for meg. Heh, god natt før jeg vel si
Fremhevede innlegg