Skjønningen Skrevet 27. september 2012 #1 Skrevet 27. september 2012 Nå er det fem dager til jeg skal til min hudlegetime. Håper han kan sette meg i gang på roaccutane. Tidligere har jeg prøvd oxytetral, lysbehandlinger, alle mulige renser og kremer (både reseptbelagt og ikke) og diane p-piller. Jeg vet at dette er min siste løsning og ble henvist for flere år siden men fikk kalde føtter pga. de mulige bivirkningene medisinen kan medføre. Nå begynner jeg å få angst for at de kanskje ikke setter meg på medisinen. Jeg har en del acne i ansiktet og på ryggen, men den går i berg og dal-baner. Noen ganger kan jeg ha veldig masse og tør knapt gå ut av døren, andre ganger er det bare et par småkviser. Det kommer ALLTID tilbake og da knekker det selvtilliten min på nytt og på nytt. Jeg har gått til psykolog store deler av ungdomskolen og videregående og de har lært meg til å tenke mer positivt enn jeg gjorde tidligere, da jeg kunne finne på å gjemme meg bort og unngå all form for mennesklig kontakt når det var på sitt værste. Er det noen her som kan fortelle meg hvor mye acne som skal til for at man settes på medisinen? Jeg er redd jeg skal ha for lite kviser når jeg kommer dit, og at legen ikke synes det er ille nok, og så kommer jeg hjem igjen og det blusser opp på nytt. Jeg er også full av røde merker etter kvisene, tror dere legen vil se på dem og tenke at det er ille, eller tar han/hun kun hensyn til de faktiske kvisene der og da? Dette har vært et stort problem for meg siden jeg var 15 år og nå føler jeg det er på tide å ordne opp i det en gang for alle. Hva er deres erfaringer? Tror dere jeg kan få medisinen selv om det ikke er på sitt værste når jeg er hos hudlegen? Ryggen min er alltid ille, synes jeg, men ikke ansiktet.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #2 Skrevet 28. september 2012 Jeg skulle gjerne ha kommet med svar som kan hjelpe, men jeg sitter med akkurat samme problem! Tør ikke engang da kontakt med hudlege, for sist jeg var hos fastlege sa jeg at jeg har forferdelig uren hud, som direkte VERKER 1 gang i mnd. Men typisk så var jeg hos han akkurat de 4 dagene i mnd hvor huden er roet ned og arrene er de eneste som vises. Som jeg sminker over, selvsagt. Han trodde jeg mente småkvisene/nuppene jeg har hele mnd, så sa at jeg skulle prøve Basiron fra apoteket. Herregud.. Har prøvd Basiron, Aberela, tetracyclin-kur, diverse rens-produkter (ingen inneholder fyfyingredienser), sett på sminkebruk og innholdet i sminken, holdt meg unna masse matvarer (appelsin, melk, brød, nøtter, brus, godterier, krydder, søtt, surt, salt ++). Har brukt tetreolje, jojobaolje, Burdock, Nattlysolje, tatt tranen min, holdt meg unna kjøtt, kalori-mat +++ Alt dette har jeg gjennomført nøye, over perioder. Fra jeg var 14 til idag, 25 år. Tetracyclin-kuren hjalp når jeg hadde gått på kuren 3 mnd, men da jeg avsluttet den 6mnd (?) etter gikk det ikke mange uker før de kom tilbake. Sterkere, verre, vondere, styggere. Sukk. Håper ikke Roaccutan er det jeg må bruke, er også kjempeskeptisk til bivirkninger. Men har 3 søskenbarn av meg som plagdes med kviser, litt mindre enn meg (mulig de tok tak i dette fortere enn meg) og gikk på denne kuren, de fikk ingen bivirkninger utenom tørr hud. Jaja, ble bare babling. Men du er ikke helt alene, håper du har noen stygge kviser som viser omfanget av problemet, om du ønsker å bli tatt seriøst Merkelig skrevet, men du skjønner nok hva jeg mener. Lykke til. Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 1
Gjest Gaea Skrevet 28. september 2012 #3 Skrevet 28. september 2012 Kan ikke garantere det - men tror 'kravet' er at man har kviser som ikke går bort til tross for at man har prøvd 'alt mulig annet' tidligere. Altså ikke at du er dekket av kviser, men at de aldri går bort ved hjelp av mildere midler.
Skjønningen Skrevet 28. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2012 Jaja, ble bare babling. Men du er ikke helt alene, håper du har noen stygge kviser som viser omfanget av problemet, om du ønsker å bli tatt seriøst Merkelig skrevet, men du skjønner nok hva jeg mener. Lykke til. Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg håper det samme! Tusen takk for at du delte din reise med meg. Det er forferdelig irriterende når leger nedprioriterer problemet man har og tror man overreagerer, og så vet man selv hvor ille det er. 1
Skjønningen Skrevet 28. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 28. september 2012 Kan ikke garantere det - men tror 'kravet' er at man har kviser som ikke går bort til tross for at man har prøvd 'alt mulig annet' tidligere. Altså ikke at du er dekket av kviser, men at de aldri går bort ved hjelp av mildere midler. Da høres det ut som jeg har en real sjanse. Vi får se og jeg håper på det beste. Jeg har prøvd alt og jeg ble også henvist når jeg var 18, men lot være å gå den gangen, så nå har jeg hatt god tid til å tenke gjennom saken og jeg vet at det er dette jeg må gjøre for meg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #6 Skrevet 28. september 2012 Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg håper det samme! Tusen takk for at du delte din reise med meg. Det er forferdelig irriterende når leger nedprioriterer problemet man har og tror man overreagerer, og så vet man selv hvor ille det er. Jeg hadde satt pris på om du delte hvordan det gikk, for jeg tenker så smått tanken på om dette er noe jeg skal diskutere høyt med en hudlege selv Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 1
Skjønningen Skrevet 28. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 28. september 2012 Jeg hadde satt pris på om du delte hvordan det gikk, for jeg tenker så smått tanken på om dette er noe jeg skal diskutere høyt med en hudlege selv Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 Skal absolutt komme tilbake her og fortelle når jeg har vært der. Kanskje det er verdt å nevne at jeg har time privat, for jeg orka ikke vente i 8 måneder på time slik man må når man bestiller gjennom offentlig helsetjeneste.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #8 Skrevet 28. september 2012 Skal absolutt komme tilbake her og fortelle når jeg har vært der. Kanskje det er verdt å nevne at jeg har time privat, for jeg orka ikke vente i 8 måneder på time slik man må når man bestiller gjennom offentlig helsetjeneste. What? :O Skal ringe legen neste uke jeg, håper på en kvisefri sommer slik at jeg tør gå med håret oppsatt! (Har kviser på rygg i tillegg.. Så da må jeg vel bare henge i, har gått tom for ideer og jeg kommer ikke til å bruke 600kr på en dyr krem. Om den ikke virker så er det sure penger for meg.. Selv om jeg har brukt totalt 1000vis på andre ting, men aldri så mye for et eneste produkt da. Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487
Skjønningen Skrevet 28. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 28. september 2012 What? :O Skal ringe legen neste uke jeg, håper på en kvisefri sommer slik at jeg tør gå med håret oppsatt! (Har kviser på rygg i tillegg.. Så da må jeg vel bare henge i, har gått tom for ideer og jeg kommer ikke til å bruke 600kr på en dyr krem. Om den ikke virker så er det sure penger for meg.. Selv om jeg har brukt totalt 1000vis på andre ting, men aldri så mye for et eneste produkt da. Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 Ja. Sist jeg bestilte time var jeg 18 år og nå er jeg 23. Når jeg var 18 tok det 8 måneder før jeg fikk komme dit og i mellomtiden hadde jeg flyttet og i tillegg fått kalde føtter. Var også inne i en god periode, og tenkte at jeg kanskje hadde "vokst det fra meg". Den gang ei. Hvis du vil være kvisefri til sommeren burde du skaffe deg en privattime, for ellers skjer det ikke. Det koster 1500 kroner eller noe sånt ekstra å få "hastetimen" privat, men for meg er det verdt det. Gifter meg neste sommer og vil ikke være kvisete på bryllupsdagen. Det er jo veldig sjenerende på stranden, også.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #10 Skrevet 28. september 2012 Ja. Sist jeg bestilte time var jeg 18 år og nå er jeg 23. Når jeg var 18 tok det 8 måneder før jeg fikk komme dit og i mellomtiden hadde jeg flyttet og i tillegg fått kalde føtter. Var også inne i en god periode, og tenkte at jeg kanskje hadde "vokst det fra meg". Den gang ei. Hvis du vil være kvisefri til sommeren burde du skaffe deg en privattime, for ellers skjer det ikke. Det koster 1500 kroner eller noe sånt ekstra å få "hastetimen" privat, men for meg er det verdt det. Gifter meg neste sommer og vil ikke være kvisete på bryllupsdagen. Det er jo veldig sjenerende på stranden, også. Jeg er KJEMPEglad jeg "ramlet" over deg.. Jeg skal også gifte meg neste sommer, og gjett hva? Jeg har vært på nippet til å gråte et par ganger med tanke på kjole og hva den avslører og ikke av kviser. Og all den makeupen da, som jeg måtte brukt. Dette skal jeg ta tak i med engang, håper virkelig på bedringer. Du er gull verdt for meg idag Takk! Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 1
Skjønningen Skrevet 28. september 2012 Forfatter #11 Skrevet 28. september 2012 Jeg er KJEMPEglad jeg "ramlet" over deg.. Jeg skal også gifte meg neste sommer, og gjett hva? Jeg har vært på nippet til å gråte et par ganger med tanke på kjole og hva den avslører og ikke av kviser. Og all den makeupen da, som jeg måtte brukt. Dette skal jeg ta tak i med engang, håper virkelig på bedringer. Du er gull verdt for meg idag Takk! Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 Så supert! Nå ble jeg glad! Takk! Jeg har valgt ekstra bolero til kjolen min kun fordi jeg er redd for at ryggkvisene skal vise. Håper selvsagt at jeg får behandlingen og at den funker for meg og er ferdig inntil jeg gifter meg, men har ikke avbestilt boleroen kun for sikkerthetsskyld. Jeg kan absolutt kjenne meg igjen i det du skriver, virker som vi er litt tvillingsjeler her og nå. Jeg har også grått en del over at jeg er redd jeg ikke kan føle meg vakker på den store dagen min. Dette har plaget meg i flere år, og jeg går aldri med plagg som viser ryggen, men jeg ønsker å stråle den ene dagen! Makeup på ryggen høres jo bare merkelig ut...:S 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #12 Skrevet 28. september 2012 Så supert! Nå ble jeg glad! Takk! Jeg har valgt ekstra bolero til kjolen min kun fordi jeg er redd for at ryggkvisene skal vise. Håper selvsagt at jeg får behandlingen og at den funker for meg og er ferdig inntil jeg gifter meg, men har ikke avbestilt boleroen kun for sikkerthetsskyld. Jeg kan absolutt kjenne meg igjen i det du skriver, virker som vi er litt tvillingsjeler her og nå. Jeg har også grått en del over at jeg er redd jeg ikke kan føle meg vakker på den store dagen min. Dette har plaget meg i flere år, og jeg går aldri med plagg som viser ryggen, men jeg ønsker å stråle den ene dagen! Makeup på ryggen høres jo bare merkelig ut...:S Helt utrolig, akkurat de samme tankene her! Jeg har et par søstre som har null kviser, skjønner virkelig ikke hva jeg har gjort galt for dette føles til tider som en straff.. Sukk! Vet ikke hvor mange, men det er begynt å bli noen avtaler og sosiale sammenkomster jeg har holdt meg unna de dagene huden bare flammer over. Jeg har ikke pizzatryne, men har 2, til tider 3, faste sirkler i ansiktet som bare blir skikkelig betent. Og vil jeg dekke de helt må jeg bruke en sminke som gjør alt verre de neste dagene, så enkelt skal det ikke være. Har ikke venner og bekjente som kommenterer, men man merker fort at blikket flakker litt mot kinnet mitt selv med sminke når det er på det verste og jeg har dratt likevel.. Hehe huff.. And the list goes on, så mye småting har blitt ødelagt pga denne huden. Jeg er ikke overfokusert, men man kan ikke overse fakta heller! Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487
Skjønningen Skrevet 28. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 28. september 2012 Helt utrolig, akkurat de samme tankene her! Jeg har et par søstre som har null kviser, skjønner virkelig ikke hva jeg har gjort galt for dette føles til tider som en straff.. Sukk! Vet ikke hvor mange, men det er begynt å bli noen avtaler og sosiale sammenkomster jeg har holdt meg unna de dagene huden bare flammer over. Jeg har ikke pizzatryne, men har 2, til tider 3, faste sirkler i ansiktet som bare blir skikkelig betent. Og vil jeg dekke de helt må jeg bruke en sminke som gjør alt verre de neste dagene, så enkelt skal det ikke være. Har ikke venner og bekjente som kommenterer, men man merker fort at blikket flakker litt mot kinnet mitt selv med sminke når det er på det verste og jeg har dratt likevel.. Hehe huff.. And the list goes on, så mye småting har blitt ødelagt pga denne huden. Jeg er ikke overfokusert, men man kan ikke overse fakta heller! Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 Har det helt identisk til det du beskriver her. Jeg har også søsken som har plettfri hud, mens min ikke ser ut. Gjemmer meg vekk i sminke og unngår sosiale sammenkomster når det er på sitt værste. Synes det er helt forferdelig å dekke meg til med sminke hver dag, men kommer ikke unna det, for uten sminken føler jeg at alle stirrer på meg og synes jeg ser forferdelig ut. Sminken gjør det værre og så blir det en ond sirkel som aldri tar slutt. Jeg var mye mer fokusert på det før, men har blitt flinkere til å leve med det og tenke positive tanker. Men som du sier, de eksisterer jo, og da må jeg ta stilling til det og gjøre det jeg kan for å fjerne dem så jeg kan la huden min få puste igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #14 Skrevet 28. september 2012 Har det helt identisk til det du beskriver her. Jeg har også søsken som har plettfri hud, mens min ikke ser ut. Gjemmer meg vekk i sminke og unngår sosiale sammenkomster når det er på sitt værste. Synes det er helt forferdelig å dekke meg til med sminke hver dag, men kommer ikke unna det, for uten sminken føler jeg at alle stirrer på meg og synes jeg ser forferdelig ut. Sminken gjør det værre og så blir det en ond sirkel som aldri tar slutt. Jeg var mye mer fokusert på det før, men har blitt flinkere til å leve med det og tenke positive tanker. Men som du sier, de eksisterer jo, og da må jeg ta stilling til det og gjøre det jeg kan for å fjerne dem så jeg kan la huden min få puste igjen. Jeg snakket om dette en dag med ei venninne, og hun kunne ikke forstå at det var noe å klage på. "Det er bare kviser, de forsvinner jo bare igjen!" Vel vel.. Sendte deg en PM forresten slik at du vet min hemmelighet om hvem jeg er Anonym poster: fba549aef51d095f9157f1cf38d73487 2
Gjest Morteno Skrevet 30. september 2012 #15 Skrevet 30. september 2012 Jeg hadde litt da jeg var 15-20 og fikk Isotretionin da jeg var rundt 18. Kvisene forsvant helt etter rundt 6 år. Siden det å ta en pille hver dag er ufattelig vanskelig surret jeg litt i slutten av kuren og har begynt å få et par stykker i det siste, men det er egentlig ikke så farlig. Kjøpte meg en Basiron krem da jeg ikke hadde resept på pillene, men fikk legen til å skrive ut en ny. Hvis jeg fikk en kvise eller to etter kuren var ferdig så kunne jeg ta en pille også forsvant kvisene etter en dag eller to, faktisk. Jeg hadde prøvd en del forskjellige kremer og piller som ikke fungerte, fikk da resept til Isotretionin av legen uten problemer. Måtte da ta blodprøve hver 2-3 uke for å passe på at jeg ikke ble forgiftet. Av bivirkninger var egentlig den eneste at jeg ble litt dårlig i magen, ellers gikk det greit faktisk. Litt følsom for solen, dro til Malta i 3 uker og huden brant jo nesten opp.
Skjønningen Skrevet 30. september 2012 Forfatter #16 Skrevet 30. september 2012 Jeg hadde litt da jeg var 15-20 og fikk Isotretionin da jeg var rundt 18. Kvisene forsvant helt etter rundt 6 år. Siden det å ta en pille hver dag er ufattelig vanskelig surret jeg litt i slutten av kuren og har begynt å få et par stykker i det siste, men det er egentlig ikke så farlig. Kjøpte meg en Basiron krem da jeg ikke hadde resept på pillene, men fikk legen til å skrive ut en ny. Hvis jeg fikk en kvise eller to etter kuren var ferdig så kunne jeg ta en pille også forsvant kvisene etter en dag eller to, faktisk. Jeg hadde prøvd en del forskjellige kremer og piller som ikke fungerte, fikk da resept til Isotretionin av legen uten problemer. Måtte da ta blodprøve hver 2-3 uke for å passe på at jeg ikke ble forgiftet. Av bivirkninger var egentlig den eneste at jeg ble litt dårlig i magen, ellers gikk det greit faktisk. Litt følsom for solen, dro til Malta i 3 uker og huden brant jo nesten opp. Så kjekt med nytt svar! Hvordan var huden din den dagen du gikk til legen? Husker du det?
Gjest Morteno Skrevet 30. september 2012 #17 Skrevet 30. september 2012 (endret) Så kjekt med nytt svar! Hvordan var huden din den dagen du gikk til legen? Husker du det? I ansiktet var det ikke så altfor ille, litt rundt munnen og nesen, på kinnene osv. Men jeg hadde en del på skuldrene og litt på brystet faktisk. Disse har jo forsvunnet helt siden kuren, og har ikke sett noe mer til dem. Prøvde å finne et bilde på google som lignet på det jeg hadde, men finner jo bare helt ekstreme eksempler Men det var absolutt ikke så ille at det var uvanlig, men det var nok til at det plaget meg. Men en kvise er vel egentlig nok til at jeg blir irritert nå. Men plager meg ikke så mye som før egentlig. Endret 30. september 2012 av Morteno
Gjest Kvisete gjest Skrevet 30. september 2012 #18 Skrevet 30. september 2012 Kviser som forsvant og kvisefrieperioder var drømmesituasjonen min fra jeg var 12-19! Hadde kviser på brystet, ryggen,skuldre og i ansiktet! Prøvde alt hudlegen min anbefalte og var til lys behandlinger 2-3ganger i uka i hvertfall to år! Fikk vite at roaccutane var det eneste som kunne hjelpe meg..og det av en svensk vikarlege ved en av de mange konsultasjonene jeg hadde med hudlegen.. Det var vel egentlig ikke lovlig i norge da jeg begynte med det pga bivirkningene! Måtte tenke meg godt om før jeg begynte på kuren! leste mye på nett og det var mange grusomme erfaringer med bivirkninger! er over ti år siden nå så jeg husker ikke helt hvor lenge jeg gikk på kuren.. Det var redningen min..nå har jeg så og si alltid en kvise eller fler i ansiktet..men jeg kan ikke klage..veit hvor jævlig det kunne vært! Vil legge til at jeg har arr på rygg/skuldre og brystet så dere kan kanskje tenke dere hvor morro det er å være på stranda/ha bar rygg skuldre etc!
Gjest Nenya82 Skrevet 1. oktober 2012 #19 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg skal (kanskje) begynne på roaccutane snart,og jeg har egentlig ikke mye kviser nå lenger.Har litt på hakepartiet og rundt nesen + endel sorte prikker,men ellers er det ikke så mye.Selv om det for meg føles mye og man føler seg jo ikke spesielt fin med store røde kviser i ansiktet heller. Uansett så har jeg prøvd omtrent "alt" føler jeg,og kvisene kommer alltid tilbake.Nå er det verre enn noen gang,og jeg har begynt å få tilbake de store og gjerne ømme som tar lang tid før de går bort. Var hos hudlege og da sa hun at jeg kunne begynne på roaccutane så snart jeg hadde begynt med p-piller igjen,så man trenger ikke å være dekket med kviser. Tror de ser litt på om det er et langvarig problem,og om andre ting ikke fungerer. Jeg er litt skeptisk til roaccutane,men det hadde vært deillig å kunne sluppet det å ha kviser og det å hele tiden måtte dekke dem med sminke.
Gjest Vilde83 Skrevet 1. oktober 2012 #20 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg er i litt samme situasjon! Jeg var og tok blodprøver tidligere i dag og håper på å kunne begynne før helga! Jeg er ikke spesielt plaget nå med kviser, men kommer alltid en og to, sammen med endel hudormer. Jeg og har vært skeptisk.. Men tar en måned av gangen. Har en venninne som ikke fullførte kuren, med ssmme utgangspunkt som meg og hun får en kvise i ny og ne.. Jeg har bestemt meg da hudlegen sa hun garanterte at middelet var ute av kroppen i løpet av en måned etter avsluttet kur. Har vært litt plaget med at håret blir litt fort fett og så tenkt at jeg rett og slett har litt høy talgproduksjon generelt! Nå er jeg bare drittlei av uren hud, så bivirkningene får jeg bare tåle.. Blir de for ille slutter jeg.. Men må bare teste det ut. Tenk så herlig å bli kvisefri:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå