AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #1 Del Skrevet 27. september 2012 En venninne av meg bruker ordet "kjørr" om de som er litt "gråmus". Er dette faktisk et ord, eller er det bare tull? Anonym poster: 5a2b0b6ba933ed825358d9d7454b5dbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. september 2012 #2 Del Skrevet 27. september 2012 En venninne av meg bruker ordet "kjørr" om de som er litt "gråmus". Er dette faktisk et ord, eller er det bare tull? Anonym poster: 5a2b0b6ba933ed825358d9d7454b5dbe Det er et ordentlig ord som betyr rolig, stille. Slik din venninne bruker ordet, vil jeg anta hun mener beskjeden, kjedelig også kanskje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 27. september 2012 #3 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Det er et ordentlig ord som betyr rolig, stille. Slik din venninne bruker ordet, vil jeg anta hun mener beskjeden, kjedelig også kanskje. Sjekket du en ordbok? Kunne ikke finne det ordet i den betydningen her i alle fall. Finner, som dere ser, bare ordet i betydningen "kjerr", og kun på nynorsk? Eller mente dere at det er et "ordentlig" dialektord, kanskje? Endret 27. september 2012 av Litia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. september 2012 #4 Del Skrevet 27. september 2012 Sjekket du en ordbok? Kunne ikke finne det ordet i den betydningen her i alle fall. Finner, som dere ser, bare ordet i betydningen "kjerr", og kun på nynorsk? Eller mente dere at det er et "ordentlig" dialektord, kanskje? Det står i Tanums store rettskrivningsordbok i den betydningen jeg skrev. "Kjørre" betyr stillhet. I Nynorskordboka fra Det norske samlaget er "kjørr" det samme som kjerr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 3. oktober 2012 #5 Del Skrevet 3. oktober 2012 I min dialekt fra Sørlandet betyr kjørr det samme som kjedelig. Pappa som var født på 1920-tallet kunne også si kjørr i stedet for tørr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 4. oktober 2012 #6 Del Skrevet 4. oktober 2012 Et ord som likner på kjørr, er tjurr eller tjurr'e: link Ordet stammer fra Setesdal og uttales med kj-lyd og en vokal som er en mellomting av u og o. Det betyr tynn/mager eller tørr. I det gamle bondesamfunnet var det negativt for kvinner å være for tynne. Å være mager kan da bli det samme som å være tørr og innskrumpet. Jeg ser videre at dette ikke er så langt unna betydningen å være kjedelig og grå mus. Ordet tørt kan jo brukes for å beskrive noe kjedelig. Ordet gørr, som likner på kjørr, burdet være kjent for det fleste. Det betyr jo igjen det samme som kjedelig, eller som et forsterkende ord til noe som er kjedelig og tregt. "Det var en gørr film" eller "boka var gørr kjedelig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå