Gå til innhold

Middagstips for veganere!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan godt hende det allerede finnes en slik tråd her på KG, men jeg har ikke funnet noe lignende så da starter jeg like så godt en ny en!

Jeg har vært veganer en måneds tid nå og liker det kjempe godt! Nå begynner jeg å bli litt matlei og trenger derfor tips til gode, lettvindte og enkle måltider. Noen som har tips til meg? Jeg har masse grønnsaker og tofu jeg kan lage noe av, men vet jeg ikke helt hva enda. Tips til marinade til tofu hadde også vært helt supert!

Anonym poster: ee6a0d09b22cf3de4fa1ccc785d9dbdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.veganeren.com/ har maaaasse gode oppskrifter! :biggrin:

Har gått igjennom hele bloggen, men fant ikke noe som fristet stort. Kanskje de spicy tofupinnene, men jeg har ikke det som skal til :( æsj, så kjedelig å være matlei!

Skrevet

Stek tofuen.

Kok grønnsakene.

Har du bønner/linser i huset så kok en håndfull eller to av disse.

Lag kokossaus av like deler kokosmelk og vann.

Smak til sausen med masse karri og litt paprika og hva du ellers måtte ha i huset, en dæsj salt og pepper er også godt. Ha i litt maizena så sausen tykner. så hiver du i de kokte belgfruktene, grønnsakene og til slutt tofuen. Ferdig!

Anonym poster: bd897dcfa97b5ddfed161e3505c3c013

Skrevet

Hei,gå inn på veganmisjonen.blogspot.com,der er det mye godt.

• Liker 1
Skrevet

Stek tofuen.

Kok grønnsakene.

Har du bønner/linser i huset så kok en håndfull eller to av disse.

Lag kokossaus av like deler kokosmelk og vann.

Smak til sausen med masse karri og litt paprika og hva du ellers måtte ha i huset, en dæsj salt og pepper er også godt. Ha i litt maizena så sausen tykner. så hiver du i de kokte belgfruktene, grønnsakene og til slutt tofuen. Ferdig!

Åh, det hørtes egentlig ganske godt ut! Har ikke bønner/linser, men har kikerter, kan det brukes? Har du marinade på tofuen før du steiker den eller steiker du den naturell? Har heller ikke maizena, så vet ikke helt hva jeg skal bruke der, men det finner jeg sikkert ut av :)

Skrevet

Åh, det hørtes egentlig ganske godt ut! Har ikke bønner/linser, men har kikerter, kan det brukes? Har du marinade på tofuen før du steiker den eller steiker du den naturell? Har heller ikke maizena, så vet ikke helt hva jeg skal bruke der, men det finner jeg sikkert ut av :)

Jada, kikerter er suverent :)

Det er en dæsj-oppskrift som jeg ikke har tatt meg bryet å måle ingrediensene så nøye til, jeg bare tar det jeg har. Jeg har brukt hvetemel for å tykne også, det har funket fint det :)

Retten blir forskjellig fra gang til gang, men alltid god. :jepp: Så lenge jeg har nok kokosmelk og krydder er jeg reddet. Jeg steiker tofuen bare naturell, den suger opp karrismaken fra krydderet.

Skrevet

Jada, kikerter er suverent :)

Det er en dæsj-oppskrift som jeg ikke har tatt meg bryet å måle ingrediensene så nøye til, jeg bare tar det jeg har. Jeg har brukt hvetemel for å tykne også, det har funket fint det :)

Retten blir forskjellig fra gang til gang, men alltid god. :jepp: Så lenge jeg har nok kokosmelk og krydder er jeg reddet. Jeg steiker tofuen bare naturell, den suger opp karrismaken fra krydderet.

Det ble kjempe godt, anbefales!! :D

Gjest mari kontrari
Skrevet

Lag en stor porsjon med (eller kjøp om du finner) pesto uten parmesan. Supergodt til fullkornspasta servert med masse sopp stekt med løk og hvitløk, servert med hakkede valnøtter (andre nøtter funker nok også) over. Kok broccoli sammen med pastaen for ekstra grønt, og server gjerne med noen småtomater også.

"Meksikansk" risrett (eller oppdiktet resterisrett om du vil) : Veldig greit når man har risrester:

Surr terninger av gulrot, litt squash om du har, løk, hvitløk, paprika og chili sammen i litt olje. Tilsett brune bønner og la de ta til seg litt av smaken. Krydre med f.eks. pepper, paprikapulver, spisskummin. Deretter to alternativer: Alt i ett: Hiv oppi ris, litt tomater om du har og litt salsa og bland det sammen.

Litt penere: Server nykokt ris for seg, ha over grønnsaks- og bønnemiksen, drypp over salsa og legge på halve cherrytomater. Ha evetuelt også en liten salat på siden.

Innser nå at dette ligner ganske mye på en chiligryte, så foreslår også å google chili evt. vegansk chili. :sjenert:

Skrevet

Akkurat nå har jeg ei vegansk blomkålsuppe som står og putrer på komfyren, kanskje den kan friste?

Indisk blomkålsuppe laget av løk, hvitløk, blomkål, kokosolje, kokosmelk, MASSE garam masala (indisk krydderblanding), mild, gul karri og salt. I tillegg har jeg kokt grønne linser som skal oppi suppa :)

• 3 uker senere...
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Indisk daal.

Vegetarbloggen har god oppskrift på lasagne med tvp.

Aloo Gobi er veldig lettvint. Om du vil gjøre mer ut av den kan du bake naan og lage raita ved siden av.

Grønnsaksgrateng med vegansk ost eller vegansk saus på toppen (kan bruke den oppskriften på hvit saus som er i lasagneoppskriften)

Grønnsakssuppe eller thainspirerte supper med nudler i.

Og siden du liker tofu, kan du jo bruke det i mange slags oppskrifter. Wok, mange thairetter, laap osv.

Forøvrig tror jeg at jeg skal lage suppen til Mubba i morgen. :)

Endret av Badabing
Skrevet

Forøvrig tror jeg at jeg skal lage suppen til Mubba i morgen. :)

:hoppendeglad:

Skrevet

Du kan kutte tofuen i små firkanter, steke den, krydre med minst en halv pakke fajitaskrydder, steke litt til og deretter ta på sånn crispy chicken mix og inn i ovnen. Spises som taco. Noe av det beste jeg vet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...