AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Vi har historieprøve på fredag, og har fått noen spørsmål vi må forberede oss på. Det er et av spørsmålene jeg virkelig ikke finner svaret på, så jeg lurte egentlig på om noen av dere kan hjelpe meg med å finne ut hvor jeg kan lese om det? Spm. er: Hva menes med den korte og den lange veien til selvstendighet? Det står nok i boka, men jeg har lest gjennom kapitlene to ganger uten å finne svaret. Jeg har søkt på nettet og, men uten resultat. Noen som vet hva læreren sikter til? Jeg tror jeg har funnet svaret på den korte veien, men ikke den lange. I boka står det: Men rundt 1800 manglet utviklingen i Norge fremdeles noe som kunne sette de nye vilkårene eller kreftene om til handling. De utløsende hendelsene kom relativt uventet fra den europeiske storpolitikken. Napoleonskrigene nådde Danmark-Norge i 1807, og etter sju dramatiske år var selvstendigheten et faktum. Her ligger det vi kan kalle "den korte veien til 1814". Jeg ser så klart at det handler om løsrivelsen fra unionen med Danmark, men utenom dette skjønner jeg ikke hva den "lange veien" kan være. Blir VELDIG takknemlig for hjelp!! Anonym poster: fc015e779d8711255cc8afbe5ed4086e
Magnifique Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Hei. Hvis jeg har forstått det riktig, sikter du til "den lange veien" til selvstendighet, som ble påbegynt lenge før 1814? Hva med at nordmennene (også lenge før Eidsvoll 1814), hadde ønsket seg en mer selvstendig stat, friere fra Danmark? Tenk på de norske studentene (Det norske selskap, osv.) som var for norsk selvstendighet. Nasjonalromantikken (som kom senere, ja), men som alltid egentlig hadde vært i nordmennenes natur: bønder, som store deler av den norske befolkningen besto av ønsket kanskje mer selvstendighet? Opplysningstiden ga folk en helt ny tankegang, og inspirasjon til å lage et friere samfunn, osv. Tenk: Hva var nordmenns felles verdier før 1814? Og hva kom disse verdiene til uttrykk og handling i? (Bondeopprør, osv.) Beklager om jeg tar feil - historien min er litt rusten.. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #3 Skrevet 27. september 2012 Hei. Hvis jeg har forstått det riktig, sikter du til "den lange veien" til selvstendighet, som ble påbegynt lenge før 1814? Hva med at nordmennene (også lenge før Eidsvoll 1814), hadde ønsket seg en mer selvstendig stat, friere fra Danmark? Tenk på de norske studentene (Det norske selskap, osv.) som var for norsk selvstendighet. Nasjonalromantikken (som kom senere, ja), men som alltid egentlig hadde vært i nordmennenes natur: bønder, som store deler av den norske befolkningen besto av ønsket kanskje mer selvstendighet? Opplysningstiden ga folk en helt ny tankegang, og inspirasjon til å lage et friere samfunn, osv. Tenk: Hva var nordmenns felles verdier før 1814? Og hva kom disse verdiene til uttrykk og handling i? (Bondeopprør, osv.) Beklager om jeg tar feil - historien min er litt rusten.. Hm, skal se nærmere på det! Tusen takk!) Anonym poster: fc015e779d8711255cc8afbe5ed4086e
Magnifique Skrevet 27. september 2012 #4 Skrevet 27. september 2012 Ikke noe problem! Håper du finner ut av det - og lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 Ikke noe problem! Håper du finner ut av det - og lykke til! Tusen takk! Anonym poster: fc015e779d8711255cc8afbe5ed4086e
Magnifique Skrevet 29. september 2012 #6 Skrevet 29. september 2012 Må nesten spørre - hvordan gikk det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå