Gå til innhold

Privatist eksamen i norsk muntlig 2012


Fuzie92

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal opp i eksamen om en måned, og jeg trenger hjelp med oppaven. Oppgaven lyder som følger:

Du skal svare på både del A og del B.

DEL A:

Velg to eller flere tekster i tiden etter andre verdenskrig. Presenter tekstene sett i lys av den historiske og litteraturhistoriske konteksten.

DEL B:

Gjør greie for sentrale målmerker i norske dialekter. Hvilke faktorer mener du påvirker norsk språk idag?

KOMPETANSEMÅL DEL A:

- Analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer

- Vuldere fortellermåter og verdier i et representativt utvalg samtidstekster.

- Presentere norskfaglige emner med evne til å problematisere det framlagte stoffet.

KOMPETANSEMÅL DEL B:

- Presentere norskfaglige emner med evne til å problematisere det framlagte stoffet.

- Gjøre rede for forholdet mellom muntlige og skriftlige språk og for særtrekk ved et utvalg norsketalemålsvarianter.

- Drøfte sider ved norsk språkpolitikk og kulturutveksling i et globaliseringsperspektiv.

Du vil bli vuldert ut ifra evnen du har til å:

- Analysere fagstoff

- Tolke fagstoff

- Drøfte fagstoff

- Vuldere fagstoff

Det forventes at du bruker begreper fra faget på en relevant måte.

Jeg skjønner ikke helt oppgaven og hvordan den skal løses og setter pris på all hjelp. Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer også på hva du ikke skjønner, oppgavene så veldig greie ut og kompetansemålene sier jo rett ut hva du skal kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting jeg rett og slett ikke skjønner hva betyr foreksempel " Sett i lys av den historiske og litteraturhistoriske konteksten", "Gjøre greie for sentrale målmerker"," vurdere fortellermåter og verdier i et representativt utvalg ", og hva vil det si å "problematisere"?.

Jeg skjønner ikke hva disse tingene betyr, hadde satt pris på all hjelp. Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du har ikke begynt å lese? Den historiske og litteraturhistoriske konteksten handler kort sagt om hva som skjedde i samfunnet ellers. Litteratur oppstår ikke i et historisk vakuum, og bærer preg av det som skjer ellers. Litteraturhistorie skal vel være forståelig.

Målmerker er .. eh. Det vi "skiller" dialektene på. Du skal kunne en drøss med målmerker. Hvilken lærebok bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problematisere vil si at du ikke bare leser opp fra boka, men setter fokus på noe. Uhhm, et eksempel da.

Da jeg hadde eksamen i historie skulle jeg ha om krig. Det var det eneste jeg fikk som retningslinje. Jeg tok da for meg de to verdenskrigene og den kalde krigen, og spørsmålet mitt var hva som skilte den ene fra den andre.

Læreren min spurte hvorfor våpen gjorde krigen verre ved første verdenskrig men hindret den fra å eskalere ved den kalde krigen. Det er å problematiser det ytterligere.

Å gjøre greie for vil bare si at du forteller om. Hva er det som skiller de ulike dialektene? Da kan du b.la. ta for deg e og a-endiger men slike ting står ganske greit i læreboka eventuelt på nettet.

Å presentere tekstene i lys av konteksten. Da er det bare til å fortelle hva som skjedde rundt forfatteren i tiden teksten ble skrevet, og hvordan det er tydelig i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, du har ikke begynt å lese? Den historiske og litteraturhistoriske konteksten handler kort sagt om hva som skjedde i samfunnet ellers. Litteratur oppstår ikke i et historisk vakuum, og bærer preg av det som skjer ellers. Litteraturhistorie skal vel være forståelig.

Målmerker er .. eh. Det vi "skiller" dialektene på. Du skal kunne en drøss med målmerker. Hvilken lærebok bruker du?

Hei! jeg bruker Grip teksten vg3 Endret av Fuzie92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...