Gjest Miho Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 (endret) Er så lei av å ha mageproblemer. Hva kan jeg kutte ut av matvarer for å se om jeg blir bedre? Tenkte å kutte ut alt av kornprodukter (kanskje ikke ris?) og meieriprodukter, er dette lurt? Er det noe mer jeg bør kutte ut? eller, hva kan jeg trygt spise, mat som de fleste tåler bra? Endret 26. september 2012 av Miho
Skjønningen Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 (endret) Jeg også har mageproblemer. Ligg unna melprodukter og ellers mye karbohydrater, det er det som oftest forårsaker problemene. Meieriproduktene er nok neppe årsaken, kjenner ingen som har blitt bedre av å kutte ut dem. Korn er ikke ille, men ligg unna alt fint mel, pasta og ris. Endret 26. september 2012 av Grønnogskjønn
Gjest Miho Skrevet 26. september 2012 #3 Skrevet 26. september 2012 Jeg tror ikke jeg tåler korn/mel, bortsett fra havre og ris som jeg er usikker på om jeg tåler eller ikke. Pasta spiser jeg ikke lengre, synes ikke det er noe godt uansett. Men blir vanskelig å gi opp risen, jeg spiser opptil 1/2 dl til middag flere ganger i uken.
Gjest Miho Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 (endret) Det er hvertfall noe jeg har spist i dag som jeg ikke tåler helt bra. Jeg har spist: - Frokost: Halv pakke bacon og 1 egg stekt i kokosolje, te og kosttilskudd - Middag: Svinekjøtt og grønnsaker (brokkoli, paprika, vannkastanjer, mais) i wok med sånn ferdig søt chilisaus og fullkornris - Etter middag: 3 havrekjeks Sibas (egentlig mer hvete enn havre i dem) Så jeg har ikke fått i meg noe melk/laktose som jeg vet. Kjeksene inneholder ikke melk/laktose heller. Har vært dårlig i magen i hele dag men det ble verre etter middag. Så kan ha vært de kjeksene? Men jeg var jo litt dårlig etter frokost og. Er sånn her hele tiden og er så lei av det Endret 26. september 2012 av Miho
Skjønningen Skrevet 26. september 2012 #5 Skrevet 26. september 2012 (endret) Jeg tror ikke jeg tåler korn/mel, bortsett fra havre og ris som jeg er usikker på om jeg tåler eller ikke. Pasta spiser jeg ikke lengre, synes ikke det er noe godt uansett. Men blir vanskelig å gi opp risen, jeg spiser opptil 1/2 dl til middag flere ganger i uken. Hvis du spiser ris ofte så kan jo det forklare nettopp hvorfor du fremdeles har problemer selv om du har kuttet ut pasta og fint mel. Jeg ble bedre av å kutte ut risen. Hvis du liker blomkål så kan du prøve å lage blomkålris i stedet for og se om det faller i smak. Til det med kjeksene; ja, det kan være årsaken. Mais er heller ikke bra, forresten. Så det kan også være en årsak til problemene. Endret 26. september 2012 av Grønnogskjønn
Gjest Miho Skrevet 26. september 2012 #6 Skrevet 26. september 2012 Hvis du spiser ris ofte så kan jo det forklare nettopp hvorfor du fremdeles har problemer selv om du har kuttet ut pasta og fint mel. Jeg ble bedre av å kutte ut risen. Hvis du liker blomkål så kan du prøve å lage blomkålris i stedet for og se om det faller i smak. Til det med kjeksene; ja, det kan være årsaken. Mais er heller ikke bra, forresten. Så det kan også være en årsak til problemene. Kanskje jeg skal prøve å kutte ut risen og. Jeg liker ikke blomkål så godt dessverre. Og hvis jeg spiser et måltid med bare proteiner, fett og grønnsaker blir jeg ofte veldig kvalm. Føler jeg trenger litt karbohydrater. Jeg skal ikke spise kjeks og hvetemel på en stund heller. Spiste minimalt av den maisen, men er også maisstivelse i wok-sausen så jeg. Skal holde meg unna det også. Men siden jeg var dårlig siden frokost lurer jeg på om jeg ikke tåler egg også.
Skjønningen Skrevet 26. september 2012 #7 Skrevet 26. september 2012 Kanskje jeg skal prøve å kutte ut risen og. Jeg liker ikke blomkål så godt dessverre. Og hvis jeg spiser et måltid med bare proteiner, fett og grønnsaker blir jeg ofte veldig kvalm. Føler jeg trenger litt karbohydrater. Jeg skal ikke spise kjeks og hvetemel på en stund heller. Spiste minimalt av den maisen, men er også maisstivelse i wok-sausen så jeg. Skal holde meg unna det også. Men siden jeg var dårlig siden frokost lurer jeg på om jeg ikke tåler egg også. Hvis du ikke er helt vant med kokosoljen kan den også være grunn til at du har vondt i magen. Er visst de som reagerer på den. Hvis det er veldig mye du er usikker på så burde du kanskje få kartlagt om du har en intoleranse for noe hos legen. Hvis du kutter ut veldig mye samtidig og blir bedre så er det vanskelig å vite nøyaktig hva som gjorde det bedre, og det er dumt å holde seg unna ALT om det ikke er nødvendig.
Gjest Miho Skrevet 26. september 2012 #8 Skrevet 26. september 2012 Hvis du ikke er helt vant med kokosoljen kan den også være grunn til at du har vondt i magen. Er visst de som reagerer på den. Hvis det er veldig mye du er usikker på så burde du kanskje få kartlagt om du har en intoleranse for noe hos legen. Hvis du kutter ut veldig mye samtidig og blir bedre så er det vanskelig å vite nøyaktig hva som gjorde det bedre, og det er dumt å holde seg unna ALT om det ikke er nødvendig. Er like dårlig med som uten kokosoljen, så tror ikke det er den. Føler ikke det er noe poeng å dra til legen, så jeg prøver heller å kutte ut matvarer på egenhånd litt mer. Men jeg tenkte å spise så basic som mulig og håpe jeg blir bra, og så innføre de enkelte matvarene og se om jeg reagerer
Anehan Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Det kan være veldig vanskelig å prøve seg frem på egenhånd da du kan reagere på ting opptil 72 timer etter inntak. Dvs, si at det er melkeprodukter du reagerer på. Du drikker et glass melk til kveldsmat en tirsdag, så kan det forårsake det vonde i magen på torsdag selv om ikke du har fått i deg dette den dagen du får vondt i magen. Et annet tips til deg. Det er flere typer mat som du ikke kan få testet om du er allergisk mot når du ikke får det tilført over en lengre periode. Og ved en gluten allergi så har du krav på en del penger i støtte pågrunn av fordyret kosthold. Da kan det være veldig kjedelig å måtte spise mat som du vet vil gjøre deg syk bare for å få stilt rett diagnose. Jeg har slitt med samme, og skulle ønske noen sa det til meg før jeg kuttet ut gluten og melk :-) Lykke til - håper du finner ut hva som plager deg, for det er forferdelig tungt og ha det sånn. :-)
Gjest Miho Skrevet 27. september 2012 #10 Skrevet 27. september 2012 (endret) Det kan være veldig vanskelig å prøve seg frem på egenhånd da du kan reagere på ting opptil 72 timer etter inntak. Dvs, si at det er melkeprodukter du reagerer på. Du drikker et glass melk til kveldsmat en tirsdag, så kan det forårsake det vonde i magen på torsdag selv om ikke du har fått i deg dette den dagen du får vondt i magen. Et annet tips til deg. Det er flere typer mat som du ikke kan få testet om du er allergisk mot når du ikke får det tilført over en lengre periode. Og ved en gluten allergi så har du krav på en del penger i støtte pågrunn av fordyret kosthold. Da kan det være veldig kjedelig å måtte spise mat som du vet vil gjøre deg syk bare for å få stilt rett diagnose. Jeg har slitt med samme, og skulle ønske noen sa det til meg før jeg kuttet ut gluten og melk :-) Lykke til - håper du finner ut hva som plager deg, for det er forferdelig tungt og ha det sånn. :-) Ja jeg vet det, men magen min hindrer meg i å gjøre ting nå så jeg vil bare få det bedre asap. Så kan jeg heller ta noen uker fri og spise det jeg ikke tåler før tester. Har ikke fått i meg laktose eller melk på noen dager nå, men fortsatt ikke bra i magen, så tror kanskje det er noe annet jeg ikke tåler. Likevel stemmer symptomene mine best med det jeg leser om laktoseintoleranse. Endret 27. september 2012 av Miho
Gjest Miho Skrevet 30. september 2012 #11 Skrevet 30. september 2012 Tror dere melkesyre-bakterier/probiotika kan hjelpe? Leste at noen med IBS ble bedre av det. Hvilken type skal jeg i så fall kjøpe?
Anehan Skrevet 30. september 2012 #12 Skrevet 30. september 2012 Ja jeg vet det, men magen min hindrer meg i å gjøre ting nå så jeg vil bare få det bedre asap. Så kan jeg heller ta noen uker fri og spise det jeg ikke tåler før tester. Har ikke fått i meg laktose eller melk på noen dager nå, men fortsatt ikke bra i magen, så tror kanskje det er noe annet jeg ikke tåler. Likevel stemmer symptomene mine best med det jeg leser om laktoseintoleranse. Ikke godt å si. Har få kloke ord til deg, annet enn lykke til, og håper du finner fort ut hva det er!:-) Skjønner hvordan du har det i forhold til at det hindrer deg. Jeg har hatt det sånn i 6 åt nå.
Gjest *Maja* Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 Om det er irritabel tarm så reagerer jeg iallefall på følgende: Bær Frukt(utenom ananas) Grønnsaker(utenom tomat) Hvetemel Løk/hvitløk Gjær Xylitol og andre sukkerfrie ting(utenom aspartam) Laktose Potet Tåler godt Ryvita knekkebrød( de er helt uten gjær), skinkepålegg(ikke krydrede da de ofte har løk, paprika etc). Rent kjøtt, ris, nøtter, oljer, soyamelk, kokosmelk, egg, sjømat.
Gjest Miho Skrevet 1. oktober 2012 #14 Skrevet 1. oktober 2012 Ikke godt å si. Har få kloke ord til deg, annet enn lykke til, og håper du finner fort ut hva det er!:-) Skjønner hvordan du har det i forhold til at det hindrer deg. Jeg har hatt det sånn i 6 åt nå. Takk Er helt forferdelig å ha mage-problemer. Jeg vet ikke når det startet til meg, har vært litt problemer i mange år, men det har vært verst det siste året nå. Om det er irritabel tarm så reagerer jeg iallefall på følgende: Bær Frukt(utenom ananas) Grønnsaker(utenom tomat) Hvetemel Løk/hvitløk Gjær Xylitol og andre sukkerfrie ting(utenom aspartam) Laktose Potet Tåler godt Ryvita knekkebrød( de er helt uten gjær), skinkepålegg(ikke krydrede da de ofte har løk, paprika etc). Rent kjøtt, ris, nøtter, oljer, soyamelk, kokosmelk, egg, sjømat. Er mye av det du lister opp som jeg er ganske sikker på at jeg ikke tåler og. Men er vanskelig å vite akkurat hva det er når jeg spiser et måltid med flere ingredienser. Har lest om low-fodmap dietten nå, og har tenkt å prøve det, må bare lese litt mer om det og planlegge først. Man skal helst gå på den i 6-8 uker før man introduserer matvarer, og så finner man visstnok ut hva man tåler og ikke tåler. Hadde vært fantastisk om det fungerte og jeg ble kvitt plagene.
Gjest Miho Skrevet 3. oktober 2012 #15 Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Lurer på om det kan hjelpe på magen og fordøyelsen å ha mer rutiner? Jeg spiser veldig uregelmessig nå, og beveger meg ikke så mye om dagene. Har tenkt å: - Begynne å stå opp og legge meg til samme tid hver dag - Spise regelmessige måltider hver 3./4. time - Gå tur ute minst 30 min hver dag, i tillegg til 30 min trening 4-5 dager i uken Kan det hjelpe, uten at jeg endrer kostholdet mye? Vil det i så fall hjelpe bare litt, eller mye? Endret 3. oktober 2012 av Miho
Athene Skrevet 3. oktober 2012 #16 Skrevet 3. oktober 2012 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men ser at du tar kosttilskudd. Jeg blir veldig dårlig dersom jeg får i meg jern, og reagerer også på enkelte andre tilskudd.
ninuska_ Skrevet 3. oktober 2012 #17 Skrevet 3. oktober 2012 Det er kjempeenkelt og raskt å ta en blodprøve hos legen. Da kan du få svar på hva du reagerer på. Før jeg begynte på gluten- og laktosefri diett, så visste jeg ikke hvor mye som faktisk inneholdt f.eks hvete. Det tar litt tid å lese seg opp på det. Jeg visste f.eks ikke at havre, som i utgangspunktet er trygt, kunne være forurenset. Ei heller at soya var fy-fy. Man prøver og feiler, og plutselig føler man seg tipp-topp! Ellers så merker jeg forskjell i magesmerter og mageproblemer når det er melk versus mel. Hvis jeg får i meg melk, da går det et kvarters tid, så blir magen urolig, mens om jeg får i meg mel, da blir jeg oppblåst som en ballong, og jeg får magekramper, så jeg må ligge i fosterstilling. Endring av leggetider og regelmessighet vil ikke hjelpe, vil jeg tro, hvis det er noe du har intoleranse for. Her er det eneste som har hjulpet å spise råvarer - og lage alt fra bunn
Gjest Allergikeren Skrevet 3. oktober 2012 #18 Skrevet 3. oktober 2012 Det er kjempeenkelt og raskt å ta en blodprøve hos legen. Da kan du få svar på hva du reagerer på. Forutsatt at riktig resultat vises på blodprøvene, selvfølgelig. I familien min er vi fem som reagerer på gluten, men det er bare en som har fått positivt utslag på blodprøven, og dermed får støtte til fordyret kosthold som følge av cøliaki. Vi andre må betale av egen lomme fordi hverken blodprøver eller gastroskopi viser noe som helst. Det skader jo fortsatt ikke å ta en blodprøve eller to, for all del! Jeg bare sier at det kan være man reagerer selv om blodprøvene ikke viser det. Fastlegen til en slektning av meg sa det veldig godt for en del år siden: "Blir du bedre av å kutte ut gluten, så har du cøliaki, selv om prøvene er negative." Ei heller at soya var fy-fy. Hvorfor er soya fy-fy? Soyasaus vet jeg er fy, siden den ofte inneholder hvetemel, men soyaolje eller soyamelk da? Ellers stemmer jeg i det ninuska_ sier; det er utrolig mye som inneholder enten hvete eller laktose eller begge deler. Leverpostei, soyasaus, en del typer kjøttpålegg, maizenna ... Laktose finner du også i matvarenavn som myse/mysepulver, skummetmelkpulver, helmelkspulver etc etc. I tillegg er lactosemonohydrat et veldig vanlig hjelpestoff i mange tabletter, så sjekk for eksempel paracet og p-piller også(innholdet står i pakningsvedlegget, samt på felleskatalogen.no). Nå er det bare noen milligram det er snakk om, men ofte er det lurt å kutte ting helt ut, og da bør man også inkludere de få mg det er i tabletter. Hvis du klarer å kutte ut mange matvarer samtidig, for deretter å prøve ut en og en matvare i gangen, kan det være greit hvis det er flere ting du reagerer på. En annen måte er å fjerne en og en ting i gangen fra kostholdet, det er denne metoden jeg har begynt på nå. (Tåler ikke gluten og laktose fra før, nå skal jeg prøve å kutte helt ut alt som er av kumelk.) Angående det å bedre rutinene, kan det hjelpe litt, men jeg tror ikke det vil kurere hele greia. Jeg også får vondt i magen hvis det går for mange timer mellom måltidene, men det varer ikke lenger enn de dagene jeg slurver med maten. Så hvis jeg var slurvete i går, men er flink i dag, vil jeg ikke merke noe i dag. Og det virker som at mageproblemene dine stikker litt dypere enn "bare" slurving med måltider. Lykke til, i alle fall!
Gjest Ano Skrevet 3. oktober 2012 #19 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg har også slitt med store mageproblemer nå i overkant av to år. Jeg har prøvd blodprøver utallige ganger, hver gang får jeg tilbake at jeg tåler alt. Jeg har vært med kamera ned i magen, jeg har hatt kamera opp i tarmen, røntgen og ultralyd flere ganger. De klarer ikke finne ut hva jeg feiler. Til vanlig får jeg så vondt at jeg begynner å gråte ett halvt minutt etter jeg har svelget noe mat, noe som er en utrolig stor hemmelse i et sosialt liv. Det har gått hardt utover psyken min, og også min samboers psyke. Alle avtaler som blir lagt må avlyses med 90% sikkerhet, da jeg er utslitt fysisk og psykisk av å ikke kunne spise mat som et normalt menneske. Det som har gjort det bedre for min del, er å kutte ut alt av stivelse. Jeg spiser ikke lengre hvetemel, pasta, ris eller potet. Holder meg unna alt som inneholder sukker, men "skeier" ut i helgene med litt sukker. Dette betaler jeg selvfølgelig for med ekstreme magesmerter, men jeg mener at det skal det være verdt. Man må kunne leve litt også, selv om jeg er klar over konsekvensene. Det som hjelper meg når smertene slår inn som verst, er faktisk å gå i nedoverbakke og ta meg en sigarett. Jeg røyker ikke til vanlig, å prøve en sigarett var ett av mine desperate forsøk for å få smerten til å avta, og det gjorde det for meg. Bare i fem minutter, men av og til så trenger jeg en liten pause, om så bare noen minutter. Tramadol har sluttet å virke for meg. Jeg kan ikke spise ute lengre, uten unntak. Jeg har en "diett" bestående av yoghurt uten sukker, bringebær, div. salatartikler og havregrøt. Uten unntak. Det er ikke meningen å være negativ og "håpløs". Jeg vil bare fortelle at det er flere her ute, som ikke får den hjelpen de trenger. Du må rett og slett bare prøve (og feile) for å finne ut hva magen din takler og ikke. Jeg kan for eksempel spise yoghurt helt uten problem en morgen, så morgenen etterpå må jeg kaste opp 15 sekunder etter jeg har spist en skje. To dager senere kan jeg spise akkurat det samme uten problem. Helt uberegnelig. Kutt ut litt og litt. Det er desverre mitt eneste råd til en i samme situasjon. Finn ut på egenhånd, tall og ord på et papir forteller svært lite om den faktiske situasjonen din.
Mixelite Skrevet 3. oktober 2012 #20 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg også har mageproblemer. Ligg unna melprodukter og ellers mye karbohydrater, det er det som oftest forårsaker problemene. Meieriproduktene er nok neppe årsaken, kjenner ingen som har blitt bedre av å kutte ut dem. Korn er ikke ille, men ligg unna alt fint mel, pasta og ris. Jeg kjenner mange som har blitt bedre av å kutte ut meieriprodukter. Å stille diagnose på grunnlag av dem man kjenner er kanskje ikke så holdbart? Trådstarter: Selv om det er fristende å kutte ut på egenhånd, så ville jeg ikke gjort det før du har tatt alle tilgjengelige tester. Ok, du tror at du kan kutte ut diett noen uker og spise deg syk igjen for å ta evt. tester, men tro du meg; Det er ikke så enkelt når du står midt oppi det hvis du har fått kjenne på hvordan det er å være frisk. Det kan bli en måned eller to med elende for å få tatt en prøve som viser riktig resultat. Når alle tester er tatt, og om ingenting ble påvist; Kanskje du kan bruke eliminasjonsmetoden for å prøve å finne ut hva du reagerer på? Før nøyaktig dagbok med klokkeslett over når du spiser og når magen reagerer. Kanskje vil det etter hvert stå frem en sammenheng mellom noe du spiser og magens reaksjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå