Gå til innhold

likestilling øker skilsmisserisiko

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver du å være likeverdig med partneren din?

vel,da er det større sjanse for at forholdet tar slutt i Følge dagbladet og NOVA.

"Det vanligste i norske hjem er nemlig at kvinnen gjør mer husarbeid enn mannen. Hele 7 av 10 kvinner gjør mer eller mest husarbeid i parforhold."

De fleste kvinner jeg kjenner er nok mer renslige og opptatt av husarbeid enn det menn er,og hvis det er sånn det er så syns jeg at dette er helt ok,man bestemmer da selv,men, er det fare for at partneren forlater deg hvis du gir han litt av ansvaret?

"1 av 10 kvinner har vurdert å gjøre slutt på forholdet siste år. Den overordnede tendensen er at jo mer av husarbeidet man selv gjør, dess vanligere er det å ha vurdert å gjøre slutt på forholdet, ifølge rapporten."

nope,her var det feil likvel, kvinner vil virkelig ikke gjøre ALT selv.

Her syns jeg at menn fremstår sytende. Hvis de gjør mer husarbeid, så vil de ikke være gift lengre. Er du over 18 og har fått lov av staten å gifte deg så håper jeg virkelig at du er i stand til å lage mat og rydde etter deg uten å klage over det, eventuelt kan du glemme ekteskap og bare bo hjemme i 20-30 år til!

Jeg syns dette blir helt feil,og velger å ta rapporeten med en klype salt.

Når jeg var ung,var kjønnsrollene der,men kvinnen måtte også jobbe. Så min mor jobbet i 8 timer, kom hjem,ryddet til sent på kvelden og laget middag, så ryddet ho etter middagen, så vasket ho litt, så sov ho.

Faren min kom hjem etter 8 timer på jobb,sov,våknet,fikk middag og så på tv.

Kan trygt si at dette ødla forholdet mellom mine foreldre.

Anonym poster: 9e4369e2c28eeec43d318cea19cf3023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er interessant er jo hvorfor kvinner gjør mer husarbeid enn menn? Kvinner jobber mer deltid, ergo har de mer tid hjemme; er det ikke da naturlig å tro at gjennomsnittsmannen som kommer hjem etter gjennomsnittlig 8 timer føler for å gjøre litt mindre husarbeid enn gjennomsnittskvinnen som har tilbrakt litt mer tid hjemme?

Og så kommer jo selve definisjonen på husarbeid da; er det kun matlaging, vasking og barnestell, eller inkluderer det bilstell, hage, hus og hytte?

Artikkelen er piss, servert av en sensasjonskåt drittavis. Ferdig diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyh...?artid=10046299

Jeg synes det var en veldig interessant artikkel. Men den reiser jo flere nye spørsmål enn den besvarer. Hvis det er slik som det skrives at

**Når mannen gjør like mye husarbeid som kvinnen er sannsynligheten for å bli skilt over de neste fire årene 50 prosent høyere enn når kvinner på tradisjonelt vis gjør mest.

**Når mannen gjør mer husarbeid enn kvinnen, er det 78 prosent større risiko for skilsmisse enn når kvinnen gjør mest.

...må man jo spørre seg hvorfor det er slik, og det ville vært svært interessant å sett statistikk på om det i større grad er menn som tar initiativ til skilsmisse i disse tilfellene, eller om det fortsatt er kvinnen som vil ut (slik det jo er for skilsmisser generelt).

Hvis det er menn som tar initiativ kan det jo tyde på at menn ikke finner seg så godt til rette i likestilte forhold, mens det må være helt andre grunner som ligger bak om det fortsatt er kvinnene som i de fleste tilfeller ønsker separasjon. En mulighet kunne i så fall være at de kvinner som inngår i parforhold der mannen gjør 50% eller mer av husarbeidet i utgangspunktet er de mest "feministisk" orienterte (Cuntzilla & co vil sikkert hevde at slike kvinner ikke er ekte feminister, bare kvinnesjåvinister, men de vil i hvert fall kalle seg selv feminister) og derfor mer negative til mannen, mer fokusert på problemer og påståtte mangler ved mannen, slik at de ikke er fornøyd selv om mannen tar 50% eller mer av husarbeidet. Altså litt parallelt til det jeg pekte på å tråden

Partnerdrap og norske menn

http://forum.kvinneg...0#entry11569656

Når det nå viser seg at det hele baseres på misforståelser og sekundære kilder som viser til hverandre er det jo også interessant, men da som eksempel på vår nordiske kulturs aggressive nedrakking av den nordiske mannen, et eksempel på hvordan den likestilte nordiske manns bidrag til likestillingen miskjennes og forties, motviljen mot å gi den nordiske mannen kreditt for den utvikling han har gjennomgått.

Den nordiske mannen må for all del ikke tro han er bedre å leve med enn sine franske, italienske eller spanske brødre. Om nordiske kvinner uttaler seg om nordiske menn er det ofte snarere for å beklage seg over at vi etter sigende ikke skal være like lidenskapelige og varmblodige som menn fra andre land. Dette er faktisk ganske interessant, for det sier litt om hva nordiske menn har igjen for likestillingen vi har vært med på.

Les hva jeg skrev i råden Den likestilte norske mannens misunnelsesverdige situasjon:

http://forum.kvinneg...howtopic=642302

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Jeg synes det var en veldig interessant artikkel. Men den reiser jo flere nye spørsmål enn den besvarer. Hvis det er slik som det skrives at

**Når mannen gjør like mye husarbeid som kvinnen er sannsynligheten for å bli skilt over de neste fire årene 50 prosent høyere enn når kvinner på tradisjonelt vis gjør mest.

**Når mannen gjør mer husarbeid enn kvinnen, er det 78 prosent større risiko for skilsmisse enn når kvinnen gjør mest.

...må man jo spørre seg hvorfor det er slik, og det ville vært svært interessant å sett statistikk på om det i større grad er menn som tar initiativ til skilsmisse i disse tilfellene, eller om det fortsatt er kvinnen som vil ut (slik det jo er for skilsmisser generelt).

Hvis det er menn som tar initiativ kan det jo tyde på at menn ikke finner seg så godt til rette i likestilte forhold, mens det må være helt andre grunner som ligger bak om det fortsatt er kvinnene som i de fleste tilfeller ønsker separasjon. En mulighet kunne i så fall være at de kvinner som inngår i parforhold der mannen gjør 50% eller mer av husarbeidet i utgangspunktet er de mest "feministisk" orienterte (Cuntzilla & co vil sikkert hevde at slike kvinner ikke er ekte feminister, bare kvinnesjåvinister, men de vil i hvert fall kalle seg selv feminister) og derfor mer negative til mannen, mer fokusert på problemer og påståtte mangler ved mannen, slik at de ikke er fornøyd selv om mannen tar 50% eller mer av husarbeidet. Altså litt parallelt til det jeg pekte på å tråden

Når det nå viser seg at det hele baseres på misforståelser og sekundære kilder som viser til hverandre er det jo også interessant, men da som eksempel på vår nordiske kulturs aggressive nedrakking av den nordiske mannen, et eksempel på hvordan den likestilte nordiske manns bidrag til likestillingen miskjennes og forties, motviljen mot å gi den nordiske mannen kreditt for den utvikling han har gjennomgått.

Den nordiske mannen må for all del ikke tro han er bedre å leve med enn sine franske, italienske eller spanske brødre. Om nordiske kvinner uttaler seg om nordiske menn er det ofte snarere for å beklage seg over at vi etter sigende ikke skal være like lidenskapelige og varmblodige som menn fra andre land. Dette er faktisk ganske interessant, for det sier litt om hva nordiske menn har igjen for likestillingen vi har vært med på.

Les hva jeg skrev i råden Den likestilte norske mannens misunnelsesverdige situasjon:

Les en av kommentarene under. Det er åpenbart at statistikken er feil. Den ligger ganske høyt opp med 67 likes eller noe.

Endret av Filleproletiet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ær ju relativt "sent" ute med jæmstælldheten i vældigt många saker och jag tror att detta kan vara en av orsakerna till det hær.

I Sverige har vi redan før flera, flera, flera år sedan varit igenom något liknande och nu kommer Norge efter med flera regler/lover och ett bættre anpassat samhælle før jæmnstælldhet.

Det ær fortfarande lite "konstigt" hær i Norge och varken mannen eller kvinnan vet helt hur de ska reagera med deras "nya" roller. Sedan så ær sværmor/mor också fortfarande i det gamla tankesættet att kvinnan faktiskt skall gøra allt.

Om ett par år så blir det bættre men just nu så måste de stackars norrmæn men vældigt gammaldagsa morsor læra sig något helt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant spørsmål i denne sammenheng er:

- Har "den nordiske mannen" vært initiativtaker i likestillingskampen, eller er det mer slik at han har blitt utsatt for et massivt press og i realiteten ikke hatt noe valg?

(Menn)esker som blir presset inn i noe, mister en stor del av livslysten og gleden ved det de gjør.

Så om "den nordiske mannen" helst skulle ønske at kvinnen tok en større andel av den harde jobbingen hjemme, mens han skjeler misunnelig til sine sydligere mannsfeller som fortsatt får middagen servert, får slappe av og deretter legge seg mens konen etter en lang arbeidsdag henter barn, lager middag, serverer, vasker opp, kommer med avisen, ammer skrikhalsen, får barna i seng, setter over klesvasken, henger opp den forrige for deretter å vakle i seng. Mens han tenker: "Den som hadde hatt det som disse mannfolkene". Ja, da er det kanskje ikke rart han er misfornøyd, sur og mindre fyrrig i sengen?

Det hele fordi en stor del av verden fortsatt har "mor arbeider mens far leser avisen" som et reelt tilvalg.

Menn som har innlemmet det å fordele arbeidsbelastningen likt som en del av sitt verdigrunnlag, vil derimot møte opp med en helt annen spirit. For ham er ikke skjev arbeidsbelastning et spørsmål om "likestilling", men om moral og det å være en aktiv bidragsyter - og han gjør det med glede. DENNE mannen har, i motsetning til sleipingen som bidrar fordi han ikke har noe "valg", både sin varmblodighet og fyrrighet i behold.

Så uavhengig av hvem som til slutt tar initiativet til disse skilsmissene - enten det er mannen som ønsker seg et latere liv, eller det er kvinnen som er lei den tause klagingen over hans nye rolle - så tror jeg det handler mye mer om mannens holdning til arbeidfordeling ("likestilling") enn om likestillingen i seg selv.

Endret av Flair
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les en av kommentarene under. Det er åpenbart at statistikken er feil. Den ligger ganske høyt opp med 67 likes eller noe.

Jeg går ut fra at det var denne her du sikter til:

(Sitat)

Stønn..hvor lett det er å gjøre noe stort ut av noe så lite ved hjelp av litt upresis rapportering av statistikk. Her kommer en kort leksjon i tolkning av denne typen analyse.

Her rapporteres det følgende:

"Når mannen gjør like mye husarbeid som kvinnen er sannsynligheten for å bli skilt over de neste fire årene 50 prosent høyere enn når kvinner på tradisjonelt vis gjør mest."

"Når mannen gjør mer husarbeid enn kvinnen er denne sannsynlighet 78 prosent så høy som når kvinnen gjør mest."

Begge disse utsagnene er svært misvisende. Tallene i rapporten viser at prosentandelen som blir skilt innen fire år er hennholdsvis 3.1 prosent der kvinner gjør mest, 4.6 der det er likt og 5.4 der mannen gjør mest. Når en ikke kontrollerer for andre variabler kan dette tolkes direkte som sannsynlighet. Dvs. at sannsynligheten for å bli skilt er hennholdsvis 3.1 prosent der kvinner gjør mest, 4.6 der det er likt og 5.4 der mannen gjør mest.

I prosent vil det altså si at sannsynligheten er ca 1.5 prosent høyere for å bli skilt dersom arbeidet er likt fordelt sammenlignet med forhold der kvinner gjør mest.

Grunnen til dette er at de 50 prosentene det refereres til her ikke er sannsynlighet, men derimot prosentvis endring i oddsen for å bli skilt i forhold hvor arbeidet fordeles likt sammenlignet med forhold hvor kvinnen arbeider mest.I dette tilfellet kan dette tolkes som forholdet mellom sannsynlighetene (selv om det er litt mer komplisert enn som så). Du kan tenke deg at en 50 prosents endring oddsent vil si at en skal gange den lavesteverdien med 1,5. Siden den laveste sannsynligheten her er 3,1 blir regnestykket 3,1 * 1.5= 4.7. 4.7 er sannsynligheten for å bli skilt om du fordeler arbeidet likt. Det vil si at de 50 prosentene det refereres til her er den relative forskjellen mellom de to tallene. 4.7 er 50 prosent høyere en 3.1. .

Poenget er da at forskjellen egentlig er latterlig liten mellom de to gruppene (såvidt statistisk signfikant,med nesten 8000 personer) og at en litt upresis bruk av statistikk får den til å høres kjempestor ut. Den er faktisk så liten at det knapt fortjener å bli nevnt.

P.S For en gangs skyld skal jeg frifinne journalisten fra feiltolkningne da det er feil rapportert i rapporten.

Jeg forstår hva kommentatoren vil frem til, men jeg tror ikke det er så mange som leser det som at sannsynligheten for å bli skilt er 50 % hvis mannen gjør husarbeid og 78 % hvis mannen gjør mer husarbeid enn kvinnen, det står jo veldig klart at dette er sannsynligheten relativ til sannsynligheten for skilsmisse i tilfeller der kvinnen gjør mest husarbeid. Og de fleste av oss er vel klar over at de fleste ekteskap holder noen år, så at sannsynligheten for at ekteskapet skal ryke i løpet av de første fem år ikke er veldig høy burde ikke komme som en overraskelse på så mange.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ær ju relativt "sent" ute med jæmstælldheten i vældigt många saker och jag tror att detta kan vara en av orsakerna till det hær.

I Sverige har vi redan før flera, flera, flera år sedan varit igenom något liknande och nu kommer Norge efter med flera regler/lover och ett bættre anpassat samhælle før jæmnstælldhet.

Det ær fortfarande lite "konstigt" hær i Norge och varken mannen eller kvinnan vet helt hur de ska reagera med deras "nya" roller. Sedan så ær sværmor/mor också fortfarande i det gamla tankesættet att kvinnan faktiskt skall gøra allt.

Om ett par år så blir det bættre men just nu så måste de stackars norrmæn men vældigt gammaldagsa morsor læra sig något helt nytt.

Hva sikter du egentlig til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant spørsmål i denne sammenheng er:

- Har "den nordiske mannen" vært initiativtaker i likestillingskampen, eller er det mer slik at han har blitt utsatt for et massivt press og i realiteten ikke hatt noe valg?

(Menn)esker som blir presset inn i noe, mister en stor del av livslysten og gleden ved det de gjør.

Så om "den nordiske mannen" helst skulle ønske at kvinnen tok en større andel av den harde jobbingen hjemme, mens han skjeler misunnelig til sine sydligere mannsfeller som fortsatt får middagen servert, får slappe av og deretter legge seg mens konen etter en lang arbeidsdag henter barn, lager middag, serverer, vasker opp, kommer med avisen, ammer skrikhalsen, får barna i seng, setter over klesvasken, henger opp den forrige for deretter å vakle i seng. Mens han tenker: "Den som hadde hatt det som disse mannfolkene". Ja, da er det kanskje ikke rart han er misfornøyd, sur og mindre fyrrig i sengen?

Det hele fordi en stor del av verden fortsatt har "mor arbeider mens far leser avisen" som et reelt tilvalg.

Menn som har innlemmet det å fordele arbeidsbelastningen likt som en del av sitt verdigrunnlag, vil derimot møte opp med en helt annen spirit. For ham er ikke skjev arbeidsbelastning et spørsmål om "likestilling", men om moral og det å være en aktiv bidragsyter - og han gjør det med glede. DENNE mannen har, i motsetning til sleipingen som bidrar fordi han ikke har noe "valg", både sin varmblodighet og fyrrighet i behold.

Så uavhengig av hvem som til slutt tar initiativet til disse skilsmissene - enten det er mannen som ønsker seg et latere liv, eller det er kvinnen som er lei den tause klagingen over hans nye rolle - så tror jeg det handler mye mer om mannens holdning til arbeidfordeling ("likestilling") enn om likestillingen i seg selv.

Jeg tror de nordiske kvinners krav om å få hele æren for likestillingen og deres tendens til å svartmale mannen og frata ham hans del av æren for at de nordiske kvinner har kommet dit de er, nettopp bidrar til at en del unge menn opplever samfunnet som kvinnestyrt, likestillingen som et rent kvinnedominert prosjekt, og mannen som maktesløs og avmaskulinisert.

De som forsøker å fremstille det som at den nordiske mannen ikke har vært bedre enn menn i middelhavslandene eller i islamdominerte land og at det bare er de nordiske kvinnenes overlegne styrke sammenliknet med kvinner lenger sør kombinert med de nordiske menns tøffelegenskaper og svakhet som ligger bak likestillingen her i nord, bidrar selvsagt til et klima der de nordiske menn heller ikke finner noen stolthet i sin likestilte kultur, i den grad vi læres at dette bare skyldes de nordiske kvinnens eksepsjonelle styrke og de nordiske menns svakhet (sammenliknet med menn fra mindre likestilte kulturer) er det jo ikke så rart om enkelte nordiske menn etter hvert stiller seg lite entusiastiske til likestillingen.

Enten de unge mennene biter på denne bløffen og tror at likestillingen i nord ene og alene skyldes at kvinnene i nord er så mye sterkere enn kvinner andre steder, eller man ser at dette er bløff, men forstår at det er en utakknemlig jobb å være mann og likevel for likestilling, at nordiske kvinner er eksperter på å frata menn som samarbeider med dem all ære og kreditt for det de har bidratt med og skal ha det til at kvinner alltid uten unntak har kjempet frem sine rettigheter på egenhånd, med en samlet mannsbefolkning mot seg.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jævla sværmor pleier å si "Nå må du jo stryke skjorte hans"

"Jammen det klarer han fint selv hvis han vill det", svarer jeg.

"Haha, å lille venn. Du vet jo at han ikke klarer det".

Jeg til sværmor "Åå, nå har jeg laget mat i over en uke. Endelig skall herr X lage mat ikveld".

"Jasså skall han det? Det er jo ikke mere rett at du skall lage maten du, du er jo mye flinkere i det. Han klarer jo knappt å koke egg".

"Vet du hva herr X fikk gjort i helgen? :) Han male hele bordet og det ble kjempe fint!".

"Jasså, det tror jeg ikke noe på. Han kan jo ikke sånt han."

"Hvorfor tror du at herr X ikke kan lage mat? Fikk han ikke lage mat med dere når han var liten? Både jeg og mine brødre pleide å lage mat sammen med mamma og pappa en dag i uke minst"

"Jeg prøvde en gang men han gjorde bare feil så da var det jo ikke noe mening med det"

Welcome to my world of 2012! Jeg er dessuten OVERTYGAD om at det er slike mammor som ødelegger. Min stakkars samboere får jo hele tiden høre at han ikke "kan" og "klarer", ikke rart at han aldrig førr har giddet å prøve da! Suck.....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sikter du egentlig til her?

Tex så hade vi ett par år (vet inte exakt hur många år) føre regulerat lagarna nær det gællde mamma/pappa ledighet...

Nu vet jag inte jætte mycket men ett par i familjen ær vældigt inne i sådana hær frågor och dærfør så vet jag lite grann om den jæmførelsen mellan Norge och Sverige i vissa av frågorna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

At noko varierer i same takt betyr ikkje at det er kvarandres årsak. Det er ikkje den like arbeidsfordelinga som forårsakar skilsmissene. Det er stor skilnad på dei familiane der mor gjer det meste, og dei familiene der oppgåvene er likt fordelt både ideologisk, verdimessig og når det gjeld livssyn. Familier der mor gjer det meste er sannsynlegvis meir tradisjonelle heilt generelt, og vil dermed i større grad "holde ut" fordi dei meiner det er rett. FAmilier der oppgåvene er fordelt likt er meir moderne, opne for endringar og ubundne av konvensjonar. Dei legg kanskje større vekt på personleg lukke enn på tradisjonelle verdiar, og har dermed lettare for å bryte ut av eit ekteskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex så hade vi ett par år (vet inte exakt hur många år) føre regulerat lagarna nær det gællde mamma/pappa ledighet...

Nu vet jag inte jætte mycket men ett par i familjen ær vældigt inne i sådana hær frågor och dærfør så vet jag lite grann om den jæmførelsen mellan Norge och Sverige i vissa av frågorna...

Mener du virkelig at Norge ligger etter når det gjelder likestilling, og begrunner det med at noen du kjenner sier at Sverige regulerte lovene om foreldrepermisjon noen år tidligere enn Norge? (Hva nå enn disse reguleringene besto av, det skriver du jo ingenting om) :klo:

Både Sverige og Norge er to av verdens aller mest likestilte land, faktisk har Norge vært ørlite grann over Sverige på den årlige likestillingsindeksen til World Economic Forum de siste fire årene. Jeg vil tro at en lignende undersøkelse i Sverige hadde gitt relativt identiske resultater.

Du har tydeligvis vært veldig uheldig med din svigermor, men det finnes sikkert noen sånne dinosaurer gjemt bort i de svenske skoger også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig med Alt Godt. Her er det mange bias. Jeg synes undersøkelsen dekker disse i alt for liten grad.

Par som er likestile hjemme har andre karakteristika enn de som ikke er det. Jeg og mannen for eksempel. Vi jobber like mye, reiser mye og tjener omtrent like mye. Jeg trur par der man er likestilte utenfor hjemmet også er likestilte i hjemmet. Skilsmissestatistikken blant de som har vår utdannelse og yrke er 80% (!!!). Det er ikke fordi vi er likestilte hjemme, men fordi vi har utrolig krevende dager utenfor hjemmet.

Jeg er også veldig enig i det som skrives som verdisyn. Ulikt syn på menn og kvinner henger gjerne sammen med syn på ekteskapet. Tradisjonelle, og til dels religiøse, verdisyn.

I det hele tatt synes jeg dette er en undersøkelse media har kastet seg ukritisk over i dag, og som egentlig ikke forteller noe om årsakssammenhenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn personlige teori er at kvinner i forhodl der det er 50/50 deleing eller enda høyere andel lagt på mannen er kvinner som er uhyre vanskelige å tilfrdsstille. De blir aldri fornøyde, klager og syter og så stikker de. Jeg ville gjerne sett statestikken for de som fant seg en ny partner hvordan forskjellen er mellom menn og kvinner i andelen andregangs skilte. Jeg tror mennene lærer og finner seg ei mer jovial kvinne, mens damene fortsetter i sitt feministiske kjefte og smelle prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn personlige teori er at kvinner i forhodl der det er 50/50 deleing eller enda høyere andel lagt på mannen er kvinner som er uhyre vanskelige å tilfrdsstille. De blir aldri fornøyde, klager og syter og så stikker de. Jeg ville gjerne sett statestikken for de som fant seg en ny partner hvordan forskjellen er mellom menn og kvinner i andelen andregangs skilte. Jeg tror mennene lærer og finner seg ei mer jovial kvinne, mens damene fortsetter i sitt feministiske kjefte og smelle prosjekt.

Så ingen syting og klaging = urettferdig fordeling, med andre ord?

Jee-zes, jeg har ikke lyst til å syte og klage. Jeg har heller ikke lyst til å være i et forhold der det forventes at jeg, fordi jeg er kvinne, skal ha en større total arbeidsbelastning enn min mann.

Så hva faen mener du vi skal gjøre?

Tenkte å svare CuckOld senere, men du gir jo en grei bekreftelse her da...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gorgonzola

For å holde meg i den tabloide verden (har ikke tid til dypere argumentasjon):

Jo mer like(stilte) vi blir jo fortere går vi lei av hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jee-zes, jeg har ikke lyst til å syte og klage. Jeg har heller ikke lyst til å være i et forhold der det forventes at jeg, fordi jeg er kvinne, skal ha en større total arbeidsbelastning enn min mann.

Slik jeg ser det, er hovedproblemet at mange (IKKE ALLE) kvinner henger seg opp i tall. Det skal være 50-50. PUNKTUM, evt. en skjev fordeling, men da i favør kvinnen (dvs. at hun har mindre andel på hjemmebane). 60-40 er altså ok, så lenge det er mannen som har 60.

Jeg mener en hver familie har rett til å bestemme hva de selv vil.

Jeg mener en hver familie som er FORNØYD OG TILFREDS med sin fordeling av husarbeid skal respekteres, og jeg mener også at de ikke gjør noe som helst galt.

Jeg mener media skal slutte å bry seg om privatlivet til folk flest. Hva folk gjør innenfor husets 4 vegger er deres sak, og ingen andres, ikke sine egne foreldres en gang.

Jeg tror de aller aller fleste familiene i dag har en grei fordeling, hvor fordelingen neppe er 50-50, men nogenlunde jevnt fordelt. Så leser man i media at i følge likestillingen er det kun 50-50 som er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

ENIG!
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

....Par som er likestile hjemme har andre karakteristika enn de som ikke er det. Jeg og mannen for eksempel. Vi jobber like mye, reiser mye og tjener omtrent like mye. Jeg trur par der man er likestilte utenfor hjemmet også er likestilte i hjemmet. Skilsmissestatistikken blant de som har vår utdannelse og yrke er 80% (!!!). Det er ikke fordi vi er likestilte hjemme, men fordi vi har utrolig krevende dager utenfor hjemmet.

Betyr det at (par) forhold der likestillingen er gjennomført både i ord og handling ikke er liv laga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...