Gå til innhold

For ung for cruise?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter og ser på reiser for vinteren og Karibien lokker! Cruise ser ut til å være en grei måte å få sett mye på kort tid, men jeg leser at gjennomsnittsalderen er 48 år. Med tanke på at en del barnefamilier drar på cruise, må vel det bety at andelen over 60 er rimelig høy? Vi har nettopp fylt 30 begge to.

Noen som har vært på cruise i Karibien som har erfaringer?

Ser på Celebrity cruises og synes de ser fine ut, men er veldig usikker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er på deres alder, og var på cruise i Karibien med Celebrity for et par år siden. Vi var veldig fornøyde, både med cruiseferie generelt og med Celebrity spesielt.

Flotte skip, nydelig mat med stort utvalg, og spennende aktiviteter. Celebrity er litt dyrere, men du får nå hva du betaler for, mener jeg.

Alderssammensetningen var variert - alt fra barnefamilier til pensjonister. Selv om vår aldersgruppe nok ikke var i flertall, plaget det oss ikke. Det var nok på vår alder til at vi ikke følte oss utenfor, og uansett var vi ikke der for å få nye venner. Men pratet jo masse med mange - amerikanere, og særlig på cruisetur, er utadvendte (om enn overfladiske) skapninger.

Anbefales! :)

Skrevet

Vi er heller ikke ute etter å treffe folk eller få nye venner, men jeg var kanskje mer bekymret for at atmosfære/underholdning osv. var mer tilpasset en annen generasjon. Jeg tenker at siden det bare blir bare oss to så er vi litt mer avhengig av det rundt oss enn om vi hadde vært del av en gjeng - da hadde det ikke spilt så stor rolle. Men det høres jo greit ut som du forteller, så da skal jeg se litt nærmere på det :)

Skrevet

Flere av mine jevnaldrende venner elsker cruise, jeg er 31, men det gjør også min far som er 59. Så da tenkte jeg at det var litt for alle liksom. Vi dro derfor på Nilencruise for to år siden. Nå er båtene på Nilencruise mye mindre enn de som er i Karibien, men utflukter og mat osv går jo ut i fra det samme prinsippet.

Og for oss fristet det ikke til gjentakelse, det var en fin tur, men å dele bord med fremmede til hvert eneste måltid(utenom evt roomservice) og dra på gruppeutflukter ble litt for mye charter/uselvstendig, og nå må vi bli venner med alle de andre på cruiset for min del.

Men jeg tror ikke det handler så mye om alder, handler mye mer om hva slags person man er og hvordan man liker å reise. Det er en fin måte og se mye på kort tid, men om det er noe for deg er et annet spørsmål.

Skrevet

Jeg og mamma skal på cruise neste år, og jeg er (snart) 22. Jeg tror ikke det bare er gamle folk der, og i så fall driter jeg i det! Har alltid hatt lyst å dra på cruise og vil ikke vente i 40 år på den muligheten!

Skrevet

Heisann, jeg er 25 og kjærsten 28, vi var på cruise i sommer i Karibien. Vi reiste med Royal Caribbiean, 10 dagers cruise til Bermuda, haiti, st martin og san juan - puerto rico. Vi hadde en helt fantastisk tur, aldersammensetningen var bra, og underholdningen var kjempefin! Det var noe for absolutt alle. Vi var heller ikke ute etter å bli kjent med noen, så vi spiste på noe som heter "my time dining" da reserverer man bord, og man slipper å spise på samme bord med ukjente. Jeg anbefaler sterkt Royal carribean, det var helt utrolig. Det frister veldig å reise på cruise igjen:)

Skrevet

Ja dette med å dele bord skjønte jeg først i dag! DET høres litt sært ut. Må sikre meg at de kan garantere tomannsbord eller "my time dining".. ikke fordi jeg er så redd for å dele bord med noen, men fordi du aldri vet hvem det blir.. ikke en sjanse jeg er villig til å ta ;)

Skrevet

Dere er absolutt ikke for gamle! Men hvilket rederi dere vil dra med, kommer helt an på hvor partymennesker dere er. Celebrity er nemlig veldig lite "party" og mer sofistikert stemning. Det er ikke så tøysete underholdning der, som ulike partyleker ("skattejakt", "newlyweds & nearly deads" osv), men du har mer eller mindre spennende foredrag, konserter og et par show. Konsertene kan være litt såså (etter min mening), men showene er på linje med hva de andre presterer. Og hvis du drar med ett av de tre skipene som har glassblåserstudio ombord, er det godt mulig du blir helt fascinert, du også! Vi fikk i hvertfall med oss hvert eneste show, fordi vi syns det var kjempespennende (for ordens skyld, vi er rundt 30 vi og).

Vi har reist med både RCL og NCL tidligere, men fallt virkelig for Celebrity og vil nok velge disse igjen. Reiste med Solstice, som er helt nydelig! At skipene har et "Solarium", et bade/avslapningsområde kun for voksne er også et STORT pluss. På cruise i Karibia vil det være en lavere gjennomsnittsalder enn feks i Middelhavet, som vi reiste i.

HVis dere går for Celebrity ville jeg vurdert å skjeie ut med en såkalt Aqua Class-lugar. Der får du blant annet flaskevann hver dag, og du har tilgang til et eget spaområde (som andre må betale for), men best av alt er det at du spiser i en egen restaurant, Blu. Her kan du komme når du vil (og du sitter med hvem du vil, alene hvis du vil det) og maten er, hands down, den beste jeg har spist noe sted. Maten var faktisk så fantastisk at vi aldri engang gadd å teste de andre spesialrestaurantene :fnise:

(Når det er sagt er det ikke så ille å dele bord med "fremmede". Man blir for kjent, og er kjemien helt pyton strekker betjeninga seg langt for å rydde opp i ting og sørge for at dere får mer passende bordkamerater)

God tur! :)

Anonym poster: dfe7780db27c1f6dbaebe0dd77b3ed7e

Skrevet

Takk for gode tips :)

Har sett på Aqua Class-lugar ja :Nikke: , evt. Concierge!

Det gjør meg ingenting at det er sofistikert og mindre party på Celebrity, jeg vil heller ha det elegant enn rølpete :)

Skrevet

Vi var på cruise i Karibien med RCCL (Oasis of the Seas) i sommer og jeg opplevde ikke det som et problem. Eller, det var ganske variabel alder på alle ombord, en god del barnefamilier, en god del eldre og en god del unge, som oss. :)

Trivdes som plommen i egget!

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg er 28 år og har vært på 7 cruise hitil...

Den beste feriemåten som finnes!!

Har aldri sett på alder som noen hindring, og synes det har vært grei spreding i alder egentlig,

Av de 3 selskapene jeg har testet foretrekker jeg RCCL, der er det ganske så ungdommelig, og mye aktiviteter. og mat og drinkene om bord er bare helt syyykt gode!!!

Så jeg vil absolutt anbefale deg å prøve ett cruise ja:)

Anonym poster: c479cbefc8b26f11a467ec7ac59ddc49

Skrevet

Takk for gode tips :)

Har sett på Aqua Class-lugar ja :Nikke: , evt. Concierge!

Det gjør meg ingenting at det er sofistikert og mindre party på Celebrity, jeg vil heller ha det elegant enn rølpete :)

Det er ofte ikke store prisforskjellen mellom AC og Concierge, og alt du får i en Concierge-lugar (det er egentlig ikke så mye ekstra) får du i AC også. Men som sagt, Blu-restauranten som kun er for AC-gjester er helt glimrende. Og skulle du få lyst til å teste hovedrestauranten så kan du også det.

Mens jeg likevel er inne på maten.. Celebrity har hjemmelaget is i buffeten, mange ulike typer. Bare å hente seg når som helst (så lenge det er åpent). Diverse smågodt deler de også ut der :fnise:

Men et råd: velg gjerne cruise etter reiserute, sånn at du får med deg de havnene du har lyst til å se :)

Skrevet

Jeg skjønte det etterhvert at du også får alt fra Concierge-class i Aqua-class :) Blu høres jo veldig bra ut, så må få til Aqua-class slik at vi kan prøve Blu!

Det som avgjør nå er reiserute. Vi ser på 14-dagers cruise, men det er kanskje litt risikabelt å være borte så lenge om vi skulle hate det? :fnise:

Har du noen favoritthavner å anbefale - evt. noen man glatt kan hoppe over?

Skrevet

Dere er ikke for unge. Vi hadde en fantastisk tur når vi var yngre enn dere!

Skrevet

Dere er ikke for unge. Vi hadde en fantastisk tur når vi var yngre enn dere!

Bra! :)

Gleder meg!

Skrevet

Jeg (21) og kjæresten (22) var på cruise i Karibien i sommer med RCCL (Oasis of the seas)! Alderssammensetningen var veldig spredt, og vi kom i kontakt med flere fra forskjellige aldersgrupper. Var en del barnefamilier der også, siden det var i skoleferien.

Anbefaler virkelig å dra på cruise! Beste ferien jeg noen sinne har hatt!

Skrevet

Absolutt ikke for unge :) Jeg og min kjære har reist med cruise forrige sommer og da var vi 25 og 31 år. Beste opplevelsen vi har hatt, og noe vi med glede gjentar. Alderen på cruiset vi reiste med varierte mye, men jeg var egentlig ikke så altfor opptatt av de andre folkene, så jeg la ikke noe særlig merke til dem uansett.

Vi reste med NCL, og kommer til å gjøre det neste gang og da freestyle passet oss perfekt. Vi er ikke så opptatte av luksus og det å spise med faste folk ved faste bord til faste tider. For oss var det supert å kunne spise hvor og når vi ville uten å måtte dresse oss opp i finstasen.

Vil man det, så har de egne restauranter hvor man betaler en fast sum for å spise en tre-retters feks :)

Anonym poster: 8f3a365198f55b551fc0637356ed9ddd

Skrevet

Absolutt ikke for unge :) Jeg og min kjære har reist med cruise forrige sommer og da var vi 25 og 31 år. Beste opplevelsen vi har hatt, og noe vi med glede gjentar. Alderen på cruiset vi reiste med varierte mye, men jeg var egentlig ikke så altfor opptatt av de andre folkene, så jeg la ikke noe særlig merke til dem uansett.

Vi reste med NCL, og kommer til å gjøre det neste gang og da freestyle passet oss perfekt. Vi er ikke så opptatte av luksus og det å spise med faste folk ved faste bord til faste tider. For oss var det supert å kunne spise hvor og når vi ville uten å måtte dresse oss opp i finstasen.

Vil man det, så har de egne restauranter hvor man betaler en fast sum for å spise en tre-retters feks :)

Anonym poster: 8f3a365198f55b551fc0637356ed9ddd

Ingen faste tider ved RCCL heller, bare for å si det, de har nemlig My Time Dining. ;) Og klart det passer for unge.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Det som avgjør nå er reiserute. Vi ser på 14-dagers cruise, men det er kanskje litt risikabelt å være borte så lenge om vi skulle hate det? :fnise:

Har du noen favoritthavner å anbefale - evt. noen man glatt kan hoppe over?

Vårt første cruise var 14 dager, og jeg var som deg litt skeptisk. Men det tok ikke mer enn en dag på selve cruiset før vi var sjeleglade for at vi hadde valgt nettopp to uker. Det høres lenge ut, men tiden kommer til å fly!

Vær heller ikke redd for at sjødager er kjedelige. Det skjer masse ombord, og det er deilig å kunne sove lenge (noen havner er man tidlig inne i og da er det en fordel å komme seg tidlig avgårde også) og late seg ved bassenget eller på balkongen sin (mens man hører bølgeskvulp)

Karibiske havner kan jeg dessverre ikke anbefale deg, vi har holdt oss til europeiske cruise foreløpig (men håper å teste karibisk snart).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...