AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Har så vanvittig mye luft i magen at det går utover konsentrasjon og skole. Det har vært ekstra slitsomt siste halve året. Ofte når jeg er på skolen og ikke får sluppet ut luften skikkelig blir det skikkelig luftig og vondt i magen. Kommer høye pinlige rumlelyder fra magen, og det har hendt at jeg har droppet forelesning pga dette. Håper det er noe som kan hjelpe meg å bli kvitt dette siden det går litt utover livskvaliteten og jeg helst ikke vil på skolen eller finne på ting med venner fordi jeg fort får vondt i magen og luftproblemer. Noen gode råd? Anonym poster: 0d2a5301152f80f9b87a616739af3526
Dricka Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Kan det være noe du spiser? Jeg blir sånn om jeg spiser gjærbakst
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Du spiser noe du ikke tåler. Anonym poster: 2dec2166156889cb41cc4923dbbcb4b1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Jeg vet det blir ekstra gale når jeg spiser f.eks. boller. Men får ofte vondt i magen og luft selv på dager der jeg ikke spiser f.eks. gjærbakst. Noen tips til hva det kan være jeg er allergisk mot? Går det an å ta f.eks. blodprøver hos legen for å finne ut av noe? Det funker ikke å prøve å kutte ut ting. For føler det er nesten uansett hva jeg spiser eller kutter ut! Anonym poster: 0d2a5301152f80f9b87a616739af3526
Dricka Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 De kommer sikkert til å gi deg den berømte diagnosen: irritabel tarm.. Sliter du litt med psyken?
økonomistudenten Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 De kommer sikkert til å gi deg den berømte diagnosen: irritabel tarm.. Sliter du litt med psyken? Sliter ikke med psyken nei!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 Jeg fikk samme problem da jeg var 20-21 og kjemner meg veldig igjen i det du skriver TS. Jeg hoppet over forelesninger og brukte mye tid og krefter på å bekymre meg. Dro til legen og fikk undersøkelser gjennomført (røntgen av tarmene, allergitester etc) men uten resultat. Da kaller legen det IBS, Irritable Bowl Syndrom. I dag, ti år senere har jeg ikke plager med dette, om det er noen trøst, har vært symptomfri i mange år. Så hva skyldes dette? Jeg er ingen fagperson men tror stress definitivt var en medvirkende faktor. I retrospekt ser jeg at jeg ikke var nøye nok på det jeg spiste; jeg kunne f.eks spise et stort måltid for nærme sengetid slik at fordøyelsen ikke ble optimal, jeg drakk brus (særlig light brus er døden), og spiste godteri og sukkerfrie tabletter. Hva har endret seg i ditt liv siden du fokk plagene? Kosthold, livsstil, stressnivå? Trening og yoga, meditasjon vil hjelpe det medå senke stressnivået ditt. Jeg ver ikke hva du har prøvd men du burde kutte ut "klassisk" triggermat fra kosten (f.eks melk, sukker, sukkerfrie produkter) og spis mindre måltider mer jevnlig heller enn få og store måltider. Du bør også få i deg produkter som inneholder probiotiske bakteroer, melkesyrebakterier, som hjelper bakteriefloraen i magen. Visse yoghurttyper har dette, ellers kan du kjøpe acidophilus-tabletter i helsekostbutikk (dette er dyrt i Norge..), det er konsentrert og effektivt. Og dette høres kanskje rart ut men prøv å slippe ut luften mellom forelesninger, hvis du er på do kan du prompe relativt lydløst om du skiller skinkene litt m hånda. Eller gå en tur litt for deg selv, rumlingen kommer som du sikkert vet av luft som er "fanget" i tarmen. Og ikke la dette plage deg for mye!!! Du tenker mer på dette enn de rundt deg, folk er mye mer "tilgivende" enn man tror. Anonym poster: 3ded417cdf76e4fd51607f142b860a41
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå