Gå til innhold

Spørsmål vedrørende deportering.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en vennine, som har en annen kamerat, som ikke jeg kjenner så godt, men kan likevel ikke fordra han.

Denne jenta er naiv og godtroende, og har blitt lurt trill rundt av fyren, men hun er for blind til å se det. Han er opprinnelig fra USA, og ble nylig busta i Sverige og sendt hjem til USA. Han har vært på rømmen både i Norge og Sverige lenge, i maaaange måneder.

Jeg vil helst ikke se han igjen, fordi han har utnyttet henne, selvom hun ikke klarer å se det. Alle andre gjør det, uten å gå inn i detaljer om saken.

Hvor streng er straffen for det egentlig? Jeg vet at USA er et strengt land og jeg håper han får både fengsler og bøter. Vel, en del av meg ønsker det, men fordi hun er så glad i han, så ønsker jeg ikke at hun skal bli knust ved at han blir sittende.

Men realistisk sett, så må det vel gå mange før han i det hele tatt for lov til å komme tilbake til Norge, eller Sverige for den saks skyld?

Anonym poster: 923c7eeb41535f987df7c43f8914e9ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*bumpe* Anyone?

Skrevet (endret)

:klo:

Jeg skjønner ikke bæret av hva du lurer på. Spør du hvilken staff han får i USA for å ha utnyttet venninnen din?

Endret av The Kitten
Skrevet

Det spørs jo helt hva han har vært på rømmen for..

Gjest GetOverIt
Skrevet

Hvor lang er straffen for hva? Du må jo si hva han har gjort for noe.

Skrevet

Søren, det gikk litt fort når jeg skrev startinnlegget. Han har oppholdt seg ulovlig utenfor USA, altså i Norge og Sverige i x antall år

Skrevet

Søren, det gikk litt fort når jeg skrev startinnlegget. Han har oppholdt seg ulovlig utenfor USA, altså i Norge og Sverige i x antall år

Oppholdt seg ulovlig utenfor USA?

Så du mener at hvis jeg reiser ut fra Norge, oppholder meg ulovlig i f.eks USA, da skal jeg få fengselsstraff når jeg kommer tilbake? Er ikke slik det fungerer.

Anonym poster: 042c51216d5811a310cb74e07a594081

Skrevet (endret)

.

Endret av Evilposelos
Skrevet (endret)

Jeg fant dette:

Utvisningsinstituttets formål

Utvisning innebærer at utlendingen må forlate riket og at vedkommende får et innreiseforbud i kortere eller lengre tid. Det er således en inngripende reaksjon som ofte oppleves som strengere enn straff for en utlending som har oppholdt seg i Norge i lengre tid og kanskje har etablert familie her.

Til forskjell fra bortvisninginnebærer utvisning således at utlendingen i tillegg til å måtte forlate riket også får et forbud mot å nye innreiser i et kortere eller lengre tidsrom. Etter lovens § 71 er minstetidsrommet ett år. Innreiseforbudet kan i alvorlige tilfeller være varig. Vanligvis settes tidsrommet til to år. Dersom særskilte omstendigheter foreligger kan den utviste etter søknad få adgang til riket for kortvarige besøk, men som regel ikke før det er gått to år.

Schengen Informasjonssystemer (SIS)

Innmelding i Schengen Informasjonssystemer (SIS) finner sted ved vedtak om utvisning idet vedtaket innebærer et innreiseforbud i et nærmere fastsatt tidsrom. Etter Schengen-konvensjonen ble implementert i Norge i mars 2001 nektes dermed også utlendingen innreise til hele Schengen-territoriet dersom han ikke har oppholdstillatelse eller statsborgerskap i et annet Schengen-land.

Schengen-konvensjonen er ratifisert i norsk rett ved loven av 16. juli 1999 nr. 66 om Schengen Informasjonssystemer (SIS). Etter interne retningslinjer er det kun dersom utvisningen er begrunnet i straffbare forhold med en strafferamme på mer enn ett år, at de blir registrert i SIS. Det er ikke alle EØS-land som er Schengen-land. Listen over Schengen-land er inntatt i utlendingsforskriften. Romania og Bulgaria er ikke med i samarbeidet.

.

Endret av Evilposelos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...