Gå til innhold

Asperger Utredning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har vært til Asperger utredning? Hva slags tester måtte du i såfall ta?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært til utredning. Har blant annet tatt RAADS-R (link: http://www.helse-nord.no/getfile.php/UNN-Internett/Enhet/Rehabilitering/ASH/Bilder%20-%20ASH/RADDS-R%20norsk%20versjon%201.0%20250112.pdf). Resten av utredningen bestod av samtaler både med meg og med mine foreldre, for å avklare hvordan jeg var som barn.

Anonym poster: 1d7adbc9f5aef3a91602e77488b0c3ed

Skrevet

Min utredning besto av en innleggelse hvor de skulle observere hvordan jeg fungerte, i tillegg til noen nevropsykologiske tester, bl.a. WAIS (evnetest). Mens andre bare går til samtaler uten tester eller innleggelser. Det er stor variasjon i hvordan utredningen gjøres.

Anonym poster: c7eaa4359b73751abdf7e5e5af4bae29

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg hadde ingen tester (bare utfylling av standard skjema med likert-skala), ingen involvering av foreldre eller innleggelse (hørtes uvanlig ut). Tok 3 oppmøter + en skrivedag for psykologen. Hadde også med utskrift av pasienthistorie fra mine yngre dager i BUP.

Skrevet

Jeg har vært til utredning. Har blant annet tatt RAADS-R (link: http://www.helse-nor... 1.0 250112.pdf). Resten av utredningen bestod av samtaler både med meg og med mine foreldre, for å avklare hvordan jeg var som barn.

Jeg må legge til at jeg var innlagt da disse samtalene foregikk, men de var hos en psykolog og miljøpersonalet virket ikke involvert i prosessen. Jeg vet ikke om det var meningen at de ikke skulle være involvert, eller om de bare gjorde en dårlig jobb.

Skrevet

Hos hvilke klinikker/sykehus var dere innlagt/testet?

Hvem har ekspertisen innen dette her i Norge?

Kunne også vært interessant å høre hvilke endringer i livet det å teste seg medførte.

Skrevet

Det er best å bli utredet hos habiliteringstjenesten. I psykiatrien varierer det veldig om de kan noe om asperger. Så der er det lettere å bli feildiagnostisert er min erfaring.

Anonym poster: c7eaa4359b73751abdf7e5e5af4bae29

Skrevet

Jeg var innlagt på et DPS, på en vanlig åpen sengepost.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hvem har ekspertisen innen dette her i Norge?

Kunne også vært interessant å høre hvilke endringer i livet det å teste seg medførte.

Privatpraktiserende psykolog med ekspertise innenfor Asperger. Jeg ville ikke stå 2 måneder i kommunal kø for å riskikere å komme til en enda noen som knapt vet hva det er for noe (feildiagnostisert hos BUP og PPT tidligere).

For litt generelt pjatt kan du se her http://norwayaspie.blogspot.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...