AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Jeg måtte nettopp bytte fastlege, siden jeg har flytta til en annen by for å studere. Jeg har fått resept på p-piller skrevet ut av min tidligere fastlege uten å ha avtale - bare plukke opp resepten på legekontoret. Må jeg ha møte med min nye lege for å få utskrevet resept? Jeg har det så ekstremt travelt, og liker veldig dårlig å møte leger. Har også lite lyst til å betale for å kun gå inn til legen og si at jeg trenger resept. Anonym poster: 97ecbe02d14094ea7e9d48effd76f87b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Hvis du har fått oversendt journalen din fra det forrige legekontoret skal alt ligge til rette for å få resept uten å møte opp. Ring kontoret og spør. Mange legekontor har mulighet for å bestille resepter og timer over sms og mail. Sjekk om legekontoret ditt har den muligheten. Anonym poster: d82b2eb7a5ca3770dea18102d18dc025 1
Missandei Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Min erfaring er at de gjerne ønsker å ta en prat, få målt blodtrykk og slikt når det er ny fastlege. Om du har fått resept tilsendt over en lang periode, er det kanskje greit å få målt blodtrykk og sjekket opp litt? Det skal man vel helst gjøre noenlunde jevnlig om man går på hormonprevensjon? 2
Wednesday Skrevet 25. september 2012 #4 Skrevet 25. september 2012 Jeg måtte nettopp bytte fastlege, siden jeg har flytta til en annen by for å studere. Jeg har fått resept på p-piller skrevet ut av min tidligere fastlege uten å ha avtale - bare plukke opp resepten på legekontoret. Må jeg ha møte med min nye lege for å få utskrevet resept? Jeg har det så ekstremt travelt, og liker veldig dårlig å møte leger. Har også lite lyst til å betale for å kun gå inn til legen og si at jeg trenger resept. Anonym poster: 97ecbe02d14094ea7e9d48effd76f87b det burde holde at du ringer det nye legekontoret og forklarer at denne har du brukt lenge. så kan du helt sikkert bare komme innom og plukke opp en resept i skranken :-)
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #5 Skrevet 25. september 2012 Jeg byttet fastlege, og hadde gått på p-piller i mange år før det. Jeg møtte henne to ganger, vi snakket aldri om p-pillebruk, og likevel var det ingen problem for meg å bestille en ny resept på p-piller over nett fra henne. Hun fikk ikke tilsendt journal fra min forrige fastlege. Anonym poster: 6ccbc0220a5218c9b5f348fa9e8a33a5
CoffeeCup Skrevet 25. september 2012 #6 Skrevet 25. september 2012 Jeg tipper det varierer litt med hvor streng legen er. Men syns allikevel at det er litt drøyt at man bare kan ringe og si at man skal ha resept på det og det uten at legen har hatt noe som helst samtale eller undersøkelse, samt ikke noe journal som tilsier at du har brukt preparatet før! Det er jo en grunn til at det er reseptbelagt, man skal ikke bare kunne gå ut å kjøpe preparatet uten undersøkelse/legekonsultasjon!
Wednesday Skrevet 25. september 2012 #7 Skrevet 25. september 2012 Jeg tipper det varierer litt med hvor streng legen er. Men syns allikevel at det er litt drøyt at man bare kan ringe og si at man skal ha resept på det og det uten at legen har hatt noe som helst samtale eller undersøkelse, samt ikke noe journal som tilsier at du har brukt preparatet før! Det er jo en grunn til at det er reseptbelagt, man skal ikke bare kunne gå ut å kjøpe preparatet uten undersøkelse/legekonsultasjon! de fleste leger frykter konsekvensen av å ikke dele ut p-pille-resepter på denne måten, derfor gjør de aller fleste det. 1
Rosalie Skrevet 25. september 2012 #8 Skrevet 25. september 2012 Min fastlege deler ikke ut hormonprevensjon uten at man er inn til en årlig kontroll av blodtrykk, "puppekontroll" og en generell samtale. Så travelt at man rekker et legebesøk i året er det da vel ingen som har det.
CoffeeCup Skrevet 25. september 2012 #9 Skrevet 25. september 2012 de fleste leger frykter konsekvensen av å ikke dele ut p-pille-resepter på denne måten, derfor gjør de aller fleste det. En annen konsekvens av å gi ut p-piller er at andre prevansjonsmidler som kondom ikke blir brukt. Altså det eneste prevansjonsmiddelet som beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer og som er det enkleste å få tak i. Vet ikke hva som er verst jeg. Graviditet eller i verste fall HIV. Enkelte bør ikke bruke hormonpreparater av diverse årsaker, som sagt, det er en grunn til at det er reseptbelagt.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #10 Skrevet 25. september 2012 Hvordan får dere reseptene deres forresten? Har hørt at det skal bli mulig å få de elektronisk tilsendt apoteket med tiden. Det er vel mulig å få det fakset dit, men da koster det penger. Samme med å få det i posten? Og å hente det i skranken koster vel 20-30 kroner eller noe. Det med å gå med på å gi ut resept gjennom en telefonsamtale er vel en vurderingssak. Om det er snakk om noen som har gått på samme p-pillen over lengre tid ser jeg ikke helt problemet. Kjenner også ei som får resept på øyedråper siden legen vet det er et tilbakevennende problem som trengs behandling. Anonym poster: 97ecbe02d14094ea7e9d48effd76f87b
missdior Skrevet 25. september 2012 #11 Skrevet 25. september 2012 jeg lurer også på det samme! har også flyttet til ny by, og dermed ny fastlege. er fattig student, så vil ikke bruke 200-300 kroner på å treffe legen min, sånn at han kan gi med resept på p-piller.... har gått på de samme p-pillene i mange år nå, og har aldri hatt noen problemer. ringe til legekontoret altså, eller må man innom? teite system
Wednesday Skrevet 26. september 2012 #12 Skrevet 26. september 2012 En annen konsekvens av å gi ut p-piller er at andre prevansjonsmidler som kondom ikke blir brukt. Altså det eneste prevansjonsmiddelet som beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer og som er det enkleste å få tak i. Vet ikke hva som er verst jeg. Graviditet eller i verste fall HIV. Enkelte bør ikke bruke hormonpreparater av diverse årsaker, som sagt, det er en grunn til at det er reseptbelagt. altså, jeg sier bare hvordan leger tenker
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #13 Skrevet 27. september 2012 *dytt* tar gjerne imot flere erfaringer Anonym poster: 97ecbe02d14094ea7e9d48effd76f87b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå