Gå til innhold

Hvem får skyldden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag kom jeg kjørende mot en rundkjøring og ser at det kommer en bil fra min venstre side som vil nå rundkjøringen før meg. Jeg ser imidlertid også at vedkommende blinker til høyre, altså inn veien jeg kommer fra og velger derfor å kjøre videre uten å stoppe. Da viser det seg at bilen slett ikke hadde tenkt å svinge til høyre, men kjøre videre rett fram, Jeg bråbremser heldigvis i tide mens bilen suser forbi, tuter og sjåføren sender meg et stygt blikk.

I ettertid lurer jeg på hva som hadde skjedd om vi hadde kjørt i hverandre. Jeg hadde jo i utgangspunktet vikeplikt, men når den andre bilen indikerer at han skal svinge til høyre er det jo fri bane. Det er likevel bare ord mot ord om han blinket eller ikke, og jeg kunne risikert at han blånektet. Hva ville skjedd?

Anonym poster: 24d96fd1a859337bcbce3031cdd1cd36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstod dessverre ikke hva du mente, kanskje noen andre smarte mennesker greier å tolke forklaringen din bedre.

Eller du kan prøve ut dine Paint skills og lage et bilde av situasjonen du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, mannen min blir alltid så oppgitt for at jeg bremser ned litt selv om bilen som jeg kunne fått vikeplikt for ser ut til å blinke seg ut før jeg kommer inn. Men jeg tør liksom ikke stole helt på at de faktisk skal svinge, særlig hvis farten eller plasseringen er litt uklar.

Anonym poster: fdb87fbe68c4102030750a80ec346170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk noe jeg også lurer på. Hvis det hadde vært kameraer i rundkjøringen så du kunne bevist at han blinket, er jeg rimelig sikker på at han selv ville fått skylden, men det kan jo, som du sier, bli ord mot ord hvis han nekter. Du gjør jo rett i å kjøre hvis han blinker til høyre, for da kan jo du med rimelighet forvente at han skal ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at dersom dere hadde kræsjet hadde dette vært din feil siden du hadde vikeplikt. Det er jo ikke påbudt å bruke blinklys, eller forbudt å bruke dem feil.

Jeg skjønner likevel frustrasjonen din, det er SÅ mange som ikke kan å kjøre rundkjøring! De legger seg feil, de blinker ikke når de skal, det er jo helt umulig å stole på at folk skal dit det ser ut som de skal, ut i fra plassering og blinklys. Her jeg bor har vi en del rundkjøringer, men det er små, slik at det ikke er merket opp flere filer inn i rundkjøringen, eller i selve rundkjøringen. Det virker som om folk enten ikke vet hvordan de skal kjøre rundkjøring, eller rett og slett bare driter i å gi best mulig signal til de andre bilistene om hvor de skal.

Anonym poster: d67f038fa6f44706def5be773ca99180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; man kan jo sammenligne dette med et vanlig veikryss. Dersom du skal kjøre ut på en vei og har vikeplikt, det kommer en bil som du da må stoppe for og denne bilen blinker seg inn til den veien du står på, da vil jo de fleste kjøre da de regner med at vedkommende skal svinge av veien. Dersom vedkommende ikke svinger av, til tross for blinklys, du kjører ut i veien og dere kræsjer så har jo du brutt vikeplikten din..?

Ja til påbudt signalisering....

Anonym poster: d67f038fa6f44706def5be773ca99180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...