Gå til innhold

Livmorhalskreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen for et halvt års tid siden, og tok cellerpøve. Der var det endringer. Nå er det et halvt år siden og jeg skal inn for å ta ny prøve for å se om det har utviklet seg til det negative.

Jeg er veldig redd, og jeg har mye problemer i livet mitt. Hadde jeg fått påvist livmorhalskreft hadde det virkelig vært prikken på i'en.

Er det dødelig og hvordan funker egentlig dette? Jeg er bare tjue år gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge du sjekker deg regelmessig så er det ikke nødvendigvis dødelig. jeg har selv hatt celleforandring i mange år og dette er ikke uvanlig. og det er sjelden det utvikler seg så tror du bare kan ta det med ro :)

Skrevet

Celleforandringer kan forsvinne av seg selv. Faktisk så er det det som vanligvis skjer! Særlig når man er ung har kroppen en utrolig evne til å reparere seg selv, og kan til og med reparere grove celleforandringer! Det er derfor det ikke er anbefalt å ta jevnlig celleprøve før man er 25 - fordi veldig mange unge jenter har lette til grove forandringer som faktisk forsvinner helt av seg selv (og fordi veldig mange jenter i denne aldersgruppen har HPV, viruset som kan føre til livmorhalskreft, og denne infeksjonen går også vanligvis over av seg selv). Dersom det nå skulle vise seg at du har celleforandringer fremdeles, vil gynekologen din vurdere om det bør foretas en konisering av deg. Det er en enkel operasjon som fjerner noe av livmortappen (som stikker litt ut nedenfor livmorhalsåpningen), og det betyr fremdeles ikke at du har kreft. Grove celleforandringer er fremdeles forstadiet til kreft. Etter en slik operasjon vil de aller fleste oppleve at de aldri får celleforandringer igjen - og heller ikke kreft. :) Prøv å ikke grue deg altfor mye mens du venter på svaret, det går sikkert veldig fint - og uansett vil ikke svaret på den prøven innebære en "dødsdom" eller en "alvorlig-sykdomsdom". Lykke til :) :)

Skrevet

En venninne av meg fikk påvist celleforandringer for noen år siden, og siden hun ble helt på tuppa leste jeg meg litt opp på emnet. Det jeg fant ut, og kunne berolige henne med, er at fra man finner celleforandringer til det eventuelt utvikler seg til kreft går det mange år, ofte rundt 10. Og grunnen til at man sjekker for celleforandringer er jo for at man skal kunne gjøre noe med det før det utvikler seg til kreft. Og det er ikke engang sikker at celleforandringen utvikler seg til kreft i det hele tatt. Med andre ord kan du ta det helt med ro, for det som eventuelt kunne utviklet seg til noe skummelt hos deg er jo oppdaget lenge før det er noen fare :)

Anonym poster: 1b45c18664e69a1850ffcf4b6d1f6314

Skrevet

Det er såpass uvanlig at det utvikler seg til noe alvorlig hos såpass unge kvinner at enkelte land har det som generell anbefaling å ikke rutineteste før en viss alder. Alle får celleendringer nå og da, stort sett er det bare et av naturens luner.

Skrevet

Det er såpass uvanlig at det utvikler seg til noe alvorlig hos såpass unge kvinner at enkelte land har det som generell anbefaling å ikke rutineteste før en viss alder. Alle får celleendringer nå og da, stort sett er det bare et av naturens luner.

Jepp, de aller fleste land faktisk. Her til lands praktiseres 25års regelen (man får faktisk ikke utført HPV-analyse før denne alderen heller). I Tyskland er det vel 24 år tror jeg, de fleste landene ligger et sted på midten av tjuetallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...