Gjest anonym Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Hvilke fyllingsmaterialer er sterkest, mao ligger nærmest emalje i varighet etc? Kan nevnes at det skal brukes i jekslene. Blir veldig takknemlig for gunstige svar!
Gjest navnelapp Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 Emalje er vel det som er utanpå tennene, så eg forstår ikkje heilt spørsmålet. Meiner du amalgan? Det blir vel ikkje brukt lenger? Er det ikkje berre komposittmateriale og keramiske materialer som blir brukt no til dags? Går spørsmålet ditt på kva som er best av desse to? Og kva er eit gunstig svar?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2012 #3 Skrevet 24. september 2012 Emalje er vel det som er utanpå tennene, så eg forstår ikkje heilt spørsmålet. Meiner du amalgan? Det blir vel ikkje brukt lenger? Er det ikkje berre komposittmateriale og keramiske materialer som blir brukt no til dags? Går spørsmålet ditt på kva som er best av desse to? Og kva er eit gunstig svar? Nettopp, emalje er utenpå tennene og kroppens sterkeste ´bein`, så spørsmålet er hvilken fylling er nærmest emalje i styrke? Vil helst slippe og skifte flere ganger... Er f.eks kompositt sterkt nok i jekslene? Har det kort levetid? Et gunstig svar er et svar som hjelper meg på vei
Bloodflowers Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Det er kompositt som er sterkest. Altså, jeg regner med at tannlegen vil legge den fyllingen som holder best. Du skal ikke kunne trenge å gi beskjed om at du vil ha det sterkeste fyllingsmaterialet. Amalgam er forbudt (med visse forbehold) og blir ikke brukt lenger. Kompositt er et plastmateriale. Du må regne med at den kan falle ut, spesielt hvis hullet du har er på tyggeflaten til jekselen. Men det kommer veldig an på. Noen må bytte etter et til to år, mens andre kanskje ikke trenger å bytte før etter ti år. Men du må ha det i bakhodet at den kan falle ut. Alt er veldig individuelt
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2012 #5 Skrevet 24. september 2012 Det er kompositt som er sterkest. Altså, jeg regner med at tannlegen vil legge den fyllingen som holder best. Du skal ikke kunne trenge å gi beskjed om at du vil ha det sterkeste fyllingsmaterialet. Amalgam er forbudt (med visse forbehold) og blir ikke brukt lenger. Kompositt er et plastmateriale. Du må regne med at den kan falle ut, spesielt hvis hullet du har er på tyggeflaten til jekselen. Men det kommer veldig an på. Noen må bytte etter et til to år, mens andre kanskje ikke trenger å bytte før etter ti år. Men du må ha det i bakhodet at den kan falle ut. Alt er veldig individuelt Tusen takk for svar! Må det slipes noe for og legge på kompositt, hvis man ikke har hull, men svak emalje?
Gjest anonym Skrevet 24. september 2012 #6 Skrevet 24. september 2012 Svak emalje var kanskje svakt sagt, slitt emalje er riktigere da det krever fylling for reparering. Er det tennene´kvalitet´ som avgjør hvor lenge fyllingen varer? eller er det jobben tannlegen gjør som er relevant? eller en kombinasjon kanskje?
Gjest navnelapp Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 Er det ikkje nærliggande å spørje tannlegen din om dette? H*n veit nok best kva som skal til for at dette skal fungere.
Gjest anonym Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Er det ikkje nærliggande å spørje tannlegen din om dette? H*n veit nok best kva som skal til for at dette skal fungere. Jo, men jeg ville bare forhøre meg om muligheter. Vil få det til og funke på best mulig måte. Ts.
Bloodflowers Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Det finnes jo flere ulike kompositt-typer som brukes til ulike formål Det kommer nok litt an på begge deler vil jeg tro Om tannlegen legger den bra nok, og hvilken type h*n bruker, også har det litt å si hvordan du tygger, men det får du jo ikke gjort så mye med. Bare tygg vanlig og prøv å lev som normalt Det vanlige som jeg har hørt er at det uansett tar iallefall et par år før noe skjer med fyllingen Men som sagt, dette kan man jo egentlig ikke vite før man sitter der og den er borte, hehe
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2012 #10 Skrevet 26. september 2012 Det finnes jo flere ulike kompositt-typer som brukes til ulike formål Det kommer nok litt an på begge deler vil jeg tro Om tannlegen legger den bra nok, og hvilken type h*n bruker, også har det litt å si hvordan du tygger, men det får du jo ikke gjort så mye med. Bare tygg vanlig og prøv å lev som normalt Det vanlige som jeg har hørt er at det uansett tar iallefall et par år før noe skjer med fyllingen Men som sagt, dette kan man jo egentlig ikke vite før man sitter der og den er borte, hehe Takk for svar Når du sier komposit til ulike formål, mener du at man evt. bruker sterkere i jekslene etc? Og når je først er inne på tema, vet du om det må slipes litt på tanna for og legge fyllingen på? eller kan man bare legge direkte på? Ts
Gjest navnelapp Skrevet 26. september 2012 #11 Skrevet 26. september 2012 Viss det er begynnande karies (tannråte) må det borast vekk først. Karies under ei fylling vil berre fortsette å bryte ned tanna, slik at holet er der men blir skjult. Det er ikkje noko å trakte etter. Du unngår ikkje boring ved å bruke kompositt. Ta ein valium og snakk med tannlegen din.
Bloodflowers Skrevet 26. september 2012 #12 Skrevet 26. september 2012 Det kan nok hende at du må slipe litt. Når du sliper skaper du en ru overflate, som gjør at kompositten festes (naturligvis sammen med et type lim) Ta å ring til tannlegen du, så får nok nok bedre svar enn her Hvis du har tannbehandlingsskrekk, kan du fortelle dette til tannlegen din, så h*n er klar over det og kan tilpasse behandlingen litt Kanskje forklare deg hva h*n gjør underveis, kanskje du kan ha med musikk som du kan høre på, eller hvis det er virkelig ille, kan du kanskje få beroligende som du kan ta før behandlingen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #13 Skrevet 26. september 2012 Karies under ei fylling vil berre fortsette å bryte ned tanna, slik at holet er der men blir skjult. Ikke nødvendigvis. Kariesutvikling under en fylling kan faktisk stagnere, da bakterier ikke slipper til (så lett). Når det er sagt, burde man selvsagt ha som mål å fjerne all karies før fylling legges! Anonym poster: fa3d8f9e876de739afad5d32e83fd6ea 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #14 Skrevet 26. september 2012 Takk for svar Når du sier komposit til ulike formål, mener du at man evt. bruker sterkere i jekslene etc? Og når je først er inne på tema, vet du om det må slipes litt på tanna for og legge fyllingen på? eller kan man bare legge direkte på? Ts Det aller sterkeste materialet er gull. Det er slitesterkt og har lang varighet; gullegeringer brytes praktisk talt ikke ned - og egner seg til jeksler. Siden gull er et glatt materiale samler det ikke plakk o.l. Det er et dyrt materiale, men det kan lønne seg om alternativet er å bytte fyllinger oftere. Når det gjelder komposittfyllinger kan slitasje bli et problem på spesielt belastede flater, særlig gjelder dette jekslene. God munnhygiene kan forlenge levetiden til plastfyllinger. Det blir brukt ulike komposittfyllinger etter hvilken tann som repareres; til jekslene brukes kompositter med mer fyllstoff, dette gjør dem mer slitesterke. Anonym poster: fa3d8f9e876de739afad5d32e83fd6ea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå