Gå til innhold

Tatoverer-tatovør?


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Tatovør heter det, ikke tatoverer. En tatovør tatoverer en person. Ikke en tatoverer tatoverer en person. :)

I mine ordbøker står ikke ordet tatovør. Derimot finner jeg jeg (en) tatoverer. Hvor har du din kunnskap fra, ettersom du påstår at det heter en tatovør og ikke en tatoverer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det heter jo (en) tatoverer i ordboka, men i og med at tatovør er såpass utbredt, også innafor domenet, så vil det kanskje ikke ta for lang tid før det kommer inn i ordboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

At et spesielt ord blir brukt, er ingen garanti for at det er korrekt :).

nei, men SÅ anal må det være farlig å være tror jeg. Når tatovør er det ordet som brukes av tatovørene, på folkemunne, i media og ellers, så vil jeg nå si at det er det riktige ordet selv om det ikke står i ordboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det heter jo (en) tatoverer i ordboka, men i og med at tatovør er såpass utbredt, også innafor domenet, så vil det kanskje ikke ta for lang tid før det kommer inn i ordboka?

Da kan vi kanskje gå utifra at "gravør" blir betydningen for en som gjør en dame gravid også, da? Og ikke bare en morsomhet? :fnise:

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Da kan vi kanskje gå utifra at "gravør" blir betydningen for en som gjør en dame gravid også, da? Og ikke bare en morsomhet? :fnise:

hvor mange kjenner du som bruker ordet gravør seriøst i dagligtalen sin for en som har gjort en dame gravid? Jeg kjenner ingen, så da er det nok ganske langt unna å bli et godkjent ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose

I mine ordbøker står ikke ordet tatovør. Derimot finner jeg jeg (en) tatoverer. Hvor har du din kunnskap fra, ettersom du påstår at det heter en tatovør og ikke en tatoverer?

Det er merkelig at det ikke står i ordbøker, ettersom tatovør er det som faktisk blir brukt (iallefall mest brukt). Søker man på tatovør på google, får man opp wikipedia side som forklarer hva en tatovør er og forskjellige anbefalinger av tatovører, samt nyheter og lignende angående tatovører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At et spesielt ord blir brukt, er ingen garanti for at det er korrekt :).

Øh, jo. Det at et spesielt ord blir brukt, er nettopp det som definerer det som korrekt. At akkurat dette ordet ikke har blitt tatt opp i ordbøkene ennå, er sikkert bare fordi at de som jobber med ordbøker ikke er helt oppdatert på tatoveringsterminologi. (Noe man for øvrig ikke kan anklage dem for.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ordet faller jo dessuten inn i et allerede eksisterende mønster i norsk: massere - massør, tatovere - tatovør, sufflere - sufflør, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...