Gå til innhold

For et mareritt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 23 år som nettopp er ferdig utdannet. Jeg har fått meg en fastjobb som baserer seg på min utdannelse.

Det jeg har merket er at jeg føler ikke at jeg mestrer jobben like godt som jeg mestret pensum. Jeg føler at dette ligger som en diger klump i magen min.

Etter at jeg fikk denne jobben har jeg sovet kjempe dårlig og lite, begynt å få sår rundt neglene, mister hår, konstant hodepine og orker rett og slett ikke å gjøre annet enn å ligge i sofaen eller senga med en bok eller serie.

Jeg har også begynt å tisse oftere og sliter med å få i meg mat eller ha motivasjon nok til å lage mat.

Kan dette ha noe betydning i forhold til stresset på jobb eller er dette bare helt vanlige ting som kan skje med et menneske?

Anonym poster: 13dceb49433d07ef0d4e19784eea7659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Det er ikke så uvanlig at stress fører til dårlig søvn, og går utover kroppen på ulike måter, f.eks. ved at man mister mer hår og får vondt i hodet. Det er ikke så uvanlig at det er både stressende, slitsom og vanskelig å begynne i jobb som helt nyutdannet, og at en blir stresset og sliten.

At du følte at du mestret pensum bedre, er heller ikke så merkelig, du er sikkert mye mer vant til å gå på skole og jobbe med pensum, enn de praktiske arbeidsoppgavene du nå har tatt fatt på som nyutdanna. Det tar litt til å få erfaring, og det er gjerne erfaring vi trenger for å føle oss trygg på noe og oppleve at vi mestrer det ordentlig.

Jeg er i en lignenede situasjon som deg, har nettopp begynt å jobbe for fullt i en stilling som er relevant i forhold til utdannelsen min, og alt er helt nytt. Det er ikke akkurat det samme som å sitte å lese om hva jeg bør gjøre i ei pensumbok! Jeg trøster meg med at det blir lettere, og prøver å merke meg nøye alt det jeg syns jeg får til noenlunde bra, og ikke fokusere alt for mye på resten (utover å prøve å lære litt av alle feilene da).

Kanskje det også kan være en idé å oppsøke fastlegen for å ta blodprøver å sjekke at alt er som det skal være. F.eks. kan jernmangel føre til både hårtap, hodepine og slapphet.

Lykke til videre i jobben!

Anonym poster: 4e6b44d1ee7be952a6c03e542c9a83b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...