Gå til innhold

psykomotorisk fysioterapeut - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sleit tidligere med ADD, depresjoner og angst, jeg har vært hos psykolog og har det endelig bra. Men siden jeg sleit tidligere over mange år (ca 30 år) så er kroppen ennå litt angst-aktig føler jeg, som at kroppen ennå er i angstmodus selv om psyken er bra. Hvis dere skjønner. 30 år med angst setter jo sine spor. Når man sliter med angst så sliter man med å slappe av og puste ordentlig, bekymrer seg mye +++ Jeg føler at kroppen min ennå sliter med å slappe av og jeg puster ikke ordentlig. Jeg vurderer å spørre legen min om en henvisning til en psykomotorisk fysioterapeut. Noen her som har erfaring med det? Vil det hjelpe meg trur dere? Selv om psyken er bra?

En annen ting som sikkert er et idiotisk spørsmål, kan det hende at oksygenopptaket mitt er litt dårlig fordi jeg ikke puster ordentlig? Jeg har innimellom blå-lilla lepper og skjønner ikke hvorfor. Blodtrykk og jernlager er ok. Når jeg sier at jeg ikke puster ordentlig så er det sånn at jeg innimellom holder pusten, helt ubevisst, når jeg er sliten eller stresset. Alle blir jo sliten og stresset selv om man ikke har angst. Jeg holdt pusten mye før når jeg hadde angst, så det er vel derfor jeg ennå gjør det. I tillegg så puster jeg ikke med magen, og å puste med magen er bra for å bli avslappet. Og jeg har korte og raske åndedrag. Føler at jeg puster helt feil, og at det er fordi kroppen har blitt programmert slik etter flere år med angst. I tillegg klarer jeg ikke å slappe av, selv om jeg sløver på sofaen så er kroppen i stressmodus, men jeg er ikke hyper eller rastløs.

Jeg har selvsagt ennå ADD men tar Ritalin så føler at jeg er kvitt ADD selv om den ennå er der. Jeg syns ikke at jeg blir giret av Ritalin, og bruker bare 30 mg per dag. Å bruke Ritalin har faktisk vært med på å bli kvitt angsten, da mye av angsten kom av 100 tanker i hodet på en gang. Jeg har bare brukt Ritalin i ca ett år. Men så er jo ADHD/ADD litt angst-aktig med tanke på frustrasjonene man får av å ha 100 tanker i hodet på en gang, og man bekymrer seg mye mer med ADHD/ADD enn det personer uten diagnosen gjør.

Nå har jeg bablet mye men ønsker å høre folks erfaringer med psykom. fysioterapeut, hvordan var behandlingen? Kan du utdype hva den gikk ut på? Fikk dere behandling lenge? Hjalp det? Hjalp det ikke?Takk for svar :blomst:

(I tilfelle noen vil pirke på at jeg skriver ADD, så ja jeg vet at det nå er korrekt å kalle det "ADHD hovedsaklig uoppmerksom type", men mange bruker ennå ordet ADD og det er kortere å skrive. Jeg har sett at mange har reagert på dette i flere innlegg her inne.)

Anonym poster: bc3608f6263e3c9554daf3773d5e1950

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd psykomotorisk fysioterapi, men jeg synes det var utrolig vanskelig og klarte bare en time (jeg har PTSD). Jeg har hørt om mange som har hatt veldig god nytte av slik behandling, så jeg vil absolutt anbefale deg å prøve! Siden det er angst du sliter med vil du sikkert ikke få de samme reaksjonene som jeg fikk på behandlingen.

Anonym poster: 36743d344b60716c1b98f2858079c98e

Skrevet

Hva var det som var vanskelig?

Skrevet

Jeg blir utrolig trigget av alt som har med kropp å gjøre, så å måtte forholde meg til min egen kropp og tenke at den i det hele tatt eksisterte var rett og slett for tøft.

Anonym poster: 36743d344b60716c1b98f2858079c98e

Skrevet

Hmm, ok :) Noen andre sine erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...