AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #1 Skrevet 23. september 2012 Jenta mi får undervisning i eget klasserom 5 timer ukentlig. Hovedsaklig i mattematikk. Ilag med de andre svakeste elevene. Lærerne sier at det ikke er så viktig at det eleven i denne gruppen (hun)lærer gir noen mening men , det viktigste at eleven motiveres og opplever mestring. Nå vil de at hun ikke skal ha karakterer for som de sier, "Hun er så svak , at vi kan ikke akkurat gi lekekarakterer heller." Hun er utplassert på en bedrift 4 timer i uken. Hun går siste året på grunnskolen og har klart for seg hva hun vil bli, men teorien er som sagt helt på bunn. De første 6 årene ble lærevanskene hennes ignorert av lærerne, dvs det ble sagt at hun ikke lå etter på noe vis, ergo ble hun ikke innsøkt til pptjenesten før i 7. klasse og det var en sterk rapport å lese om hvor dårlig alt sto til, Hvorfor har ingen sett henne før? Frykter nå at hun blir kasteball over på videregående uten noe helhetlig tankegang. Hvordan kan vi formulere vår protest best. Vi har vært på banen før, sterkt men jeg føler de bare lurer oss og dekker seg bak at hun ikke skal presses.Tror det store , etterslepet, i seks skoleår, da hun bare satt der uten å bli sett er årsak til hennes vansker idag. Så sitter hun igjen med ingenting.Hilsen oppgitt mor Anonym poster: d1e0fdee6969b81cc753e517c54385da
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #2 Skrevet 23. september 2012 Og hvorfor er det først nå siste året, ETTER vi har klagd, at hun får denne undervisningen? Hvordan vet vi at undervisningen er faglig forsvarlig? Synes argumentene er merkelige. Anonym poster: d1e0fdee6969b81cc753e517c54385da
AnonymBruker Skrevet 23. september 2012 #3 Skrevet 23. september 2012 Har jenta di en sakkyndig vudering som anbefaler at hun får spesialundervisning tilsvarende det opplegget hun får? Og har hun et enkeltvedtak som sier noe om hva hun skal ha av spesialundervisning? I såfall må du finne ut om den spesialundervisningen hun får er i tråd med sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Er det ikke det, må du be om at det sporenstreks blir det. Du kan klage på enkeltvedtaket, hvis du mener det ikke er i tråd med sakkyndig vurdering, eller du mener jenta di ikke får en forsvarlig opplæring. Hvis du vurderer å klage, ville jeg kanskje kontaktet fylkesmannen med en gang, siden du har liten tid. (jeg forstår det dithen at jenta di går i 10. klasse?). Hvorfor er hun på bedrift 6 timer i uken? Hva er læringsmålene hennes for denne utplasseringen? Har PP-tjenesten anbefalt dette i en sakkyndig vurdering? Har rektor fattet et enkeltvedtak om at hun skal utplasseres? Og hva er begrunnelsen for det? Klarer de ikke å legge til rette for læringen hennes på skolen? Jeg ville nok som forelder engasjert meg i det faktum at hun fratas opplæring i 6 timer i uken. Og dette med karakterer; Det er dere foreldre som må søke om fritak fra vurdering. Var jeg deg ville jeg satt meg godt inn i hvordan dette fungerer og hva det vil si for datteren din om hun fritas fra vurdering i enkelte fag. Så lurer jeg på hva de mener med at de ikke kan gi henne lekekarakterer, selvsagt skal de ikke det?? Hun skal da vurderes etter måloppnåelse i kompetansemålene på lik linje med alle andre. Og ut fra det du forteller ligger det i kortene at hun ikke får gode karakterer... Kan jeg spørre hva hun har lyst til å bli/utdanne seg som? Har dere vurdert mulighet for inntak på særskilt prioritert programfag som en mulighet for henne? Jeg syns dere bør be om et møte med skole og PPT, kanskje også PPT for videregående, slik at dere kan begynne å tenke på neste skoleår, og få råd vedrørende dette med karakterfritak, og i forhold til hvilke muligheter hun har på videregående opplæring i forhold til det hun har lyst til å bli (kanskje hun kan ta vgs over 5 år, få delkompetanse, etc) Jenta di trenger at dere samarbeider og at dere er i forkant, og da er det viktig at også PPT for fylket kan være med på å gi råd for veien videre og valgene dere er nødt til å gjøre nå, som kan få konsekvenser for senere. Lykke til da! Anonym poster: 734e0083417ac474f39c37988963092b 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Jeg var litt i samme situasjon som din datter. Jeg var også så heldig at jeg fikk ha utplasering i bedrift 1 dag i uken, og det storkoste jeg meg med, og motivasjonen min økte. Siden jeg lå ganske langt etter faglig, ble det bestemt at jeg skulle søke Vgs på særskilt grunnlag. Da fikk jeg anlediing til å ta grunnkurs over 2 år. Første året hadde jeg da 2 dager utplassering og kun almenfagene. Hadde også 6 alenetimer med faglærer som hjalp meg. Jeg har aldri angret på dette, og vgs er de beste årene jeg har hatt i skolesammenheng! Og jeg bestod med glans og fikk det fagbrevet jeg ønsket meg. Lykke til, og håper hun får det hjelpen hun trenger:) Anonym poster: 4a7517089ddc299ea1a7ad8bcc084431
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå