Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2002 #21 Skrevet 31. mai 2002 Synes heller ikke 1000 kr er så voldsomt mye fra et nært vennepar. Men det avhenger vel litt igjen av hvilket miljø man vanker i . I vår vennekrets er det mange med høy utdanning og i gode stillinger. Ser her at det er mange ufaglærte eller i helsestillinger og da har man tross alt ikke samme økonomi.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2002 #22 Skrevet 31. mai 2002 Beklager, men reagerte bare litt på siste anonym med uttalelsene om økonomi. Mulig jeg overreagerer, men jeg synes ikke man skal blande inn dette med gode eller høye stillinger i denne diskusjonen akkurat. I mine øyne rakket du der litt ned på de som ikke tjener så mye, og det reagrte jeg bare litt på.
L@dy Skrevet 31. mai 2002 #23 Skrevet 31. mai 2002 Hvor mye en gir i gave får være opp til hver enkelt. Når jeg var forlover for min "beste venninne" så ga jeg og min samboer gavekort for 1000 kr. Da var vi jo to personer da. Hadde jeg ikke vært forlover så hadde det nok blitt mindre ja.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2002 #24 Skrevet 31. mai 2002 Anonym - synes du er litt hårsår ja. For det er et faktum at folk f. eks i helsevesenet eller som jobber i kassa på en matvarebutikk ikke har like god lønn som visse andre grupper i samfunnet! Og det var på ingen måte et forsøk på å rangere stillingene på annet vis enn i lønn. Selv har jeg en inntekt på nesten 550 000 i året, og min samboer tjener enda mer. Da er det klart vi også har bedre økonomi, og 1000 kr i et vennebryllup da er ikke så veldig voldsom gave.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2002 #25 Skrevet 31. mai 2002 Måtte bare!!! Min kommende mann og meg har til sammen en årlig inntekt på nærmere 800.000,- i året. Allikevel synes jeg det er VELDIG mye å forvente gaver på borti 1000,- pr. hode!!!! En ting er at foreldrene kanskje gir ganske mye, ja besteforeldre også. Men de fleste av våre venner er unge mennesker, nettopp ferdige med studiene, kanskje kjøpt seg bolig, bil el. og noen av dem har små barn. Selvom de da tjener 500.000 i året, så gir ikke det akkurat mye spillerom i den daglige økonomien!! Mange føler at de må gå til anskaffelse av nytt antrekk i forbindelse med bryllup, dette er ofte rimelig dyrt. Så skal gave og kanskje hotell komme i tillegg!!!! Nei jeg synes at man skal være glade for det man får, uavhengig av pris. Bare det at våre venner har muligheten til å komme synes jeg er bra, og hvis de da i tillegg kommer med noe personlig som de synes vi "fortjener" så bryr jeg meg midt på ryggen om hvor mye det koster, det er ikke derfor jeg gifter meg!
September 2002 Skrevet 31. mai 2002 #26 Skrevet 31. mai 2002 Jeg synes faktisk det er ganske trist å lese dette, jeg. Mange her inne snakker om at det er viktig at man gjør bryllupsdagen slik man ønsker det selv. Her har noen forsøkt å gjøre noe litt annerledes - og også presisert at det er en alternativ bryllupsfest. Forbrytelsen de har gjort er å be gjestene ta med litt annerledes og spennede mat, og ha et spleiselag. Og da reagerer alle her inne negativt. "Frekkeste de har opplevd" blablabla. Hvis dette er venner av dere, kan dere vel ta en telefon for å oppklare det dere er usikre på ? jeg ville anta at de IKKE forventer gaver i tillegg, det kunne de kanskje ha presisert bedre. Når det så gjelder mat: Når du skal ta med noe til et spleiselag til 140 personer tar du ikke med 140 porsjoner...litt av poenget er vel at om alle har med seg litt blir det mye tilsammen - og mye forskjellig. Østers er ikke så veldig dyrt, faktisk, og det er vel det minst arbeidskrevende du kan lage. Alt du trenger er is å legge dem på, frisk lime og en pepperkvern. Scampi kjøper du frosne på (250 kroner for en diger pose på CC Vest) tiner dem, og pensler med soya- eller chilisaus. Kransekake kjøper du hos bakeren. Javel, det er litt jobb - men jeg hadde gjort det med stor glede for mine venner. Og jeg hadde vært lei meg hvis jeg hadde hatt venner som er så negative, konservative og gamle i hodet som mange av dere som har svart på dette innlegget !
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2002 #27 Skrevet 31. mai 2002 Uenig med den siste her; sier som en foran meg: Lag et bryllup du har råd til å betale for selv. Gjester kan godt ta med en kake eller ligende, men det er grenser for hva man skal pålegge gjestene av arbeid faktisk.
meta Skrevet 31. mai 2002 #28 Skrevet 31. mai 2002 Jammen september2002 det er lett for deg å si som kan tilbrede sånt. Det tror jeg nemlig ikke det er mange andre enn deg som kan. Jeg hadde ikke reagert hvis jeg skulle ta med litt mat i et bryllup, men jeg hadde reagert hvis noen ba meg ta med østers og scampi. Det hadde jo vært greit hvis de som inviterer hadde spurt vedkommende om det var noe de var gode på sånn at de kunne ta det med!
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2002 #29 Skrevet 31. mai 2002 Jeg må si det at vi hadde aldri ordnet et bryllup vi selv ikke hadde hatt råd til å betale. En ting er å spørre noen av gjestene om de pent kunne lage en kake, men å kreve at man skal ha med seg mat og at man ikke en gang kan komme med forlsag selv til hva man kan ha med synes jeg ikke noe om. Greit hvis brudeparet hadde spurt om dere kunne hatt med noe fordi det er spleisefest, men ikke at dere MÅ ha med sånn og sånn. Synes akkurat det er vanvittig. Men nå kommer det også litt an på hvor nære venner dere er og om absolutt alle må ha med seg noe da. Hvis dere var noen av de få som ble spurt om å ha med noe er det jo greit nok om dere har svart ja, men man bør ikke bli pålagt noe heller synes jeg. Personlig hadde jeg aldri spurt noen av våre gjester (som jeg kanskje i utgangspunktet også var i tvil om jeg skulle be) om å ta meg seg såpass mye mat. Hadde selv gjort det for en nær venninne også, men hadde reagert på det om det var noen jeg ikke kjente så godt.
Charly Skrevet 31. mai 2002 #30 Skrevet 31. mai 2002 Jeg synes ikke det er mye å bruke 1000,- hvis man er invitert i middag. Trodde ærlig talt ikke man ble invitert i et bryllup, hvis ikke man betydde noe for brudeparet. Jeg og min kjære har gjennomsnittlig økonomi tror jeg. Får tilsammen 30000,- utbetalt i lønn og vi har 18000,- i rene bo utgifter. Allikevel kjøper jeg gave for 1000,- pr person altså 2000,- om vi blir invitert. Er man invitert til kaffe og bryllupsfest synes jeg 500,- pr person er passe. Det er da en stor begivenhet! Det er samme om vi må kjøpe noe nytt å ha på oss! Nå gifter vi oss til sommeren. Bruker 20000,- på selvereisen (uten lommepenger) ellers skal vi betale det vi skal ha på oss selv + ringer. Resten spleiser foreldrene våre på. Vi har laget ønskeliste med ting og tang til ulike priser. Folk får kjøpe det de har lyst til å gi og vi forventer ikke så og så mye fra den og den. MEN når det gjelder å invitere folk i et spleisebryllup - det er i mine øyne utrolig harry. Har man ikke anledning til å arrangere bryllup uten spleiselag, er det kanskje lurt å vente? Bare for å nevne det; men hvis vi blir invitert i fødselsdagsparty, hvor noen tar coverchange fordi de leier stedet og man skal ha med drikke selv - da kjøper jeg gave for å gi en oppmerksomhet. Altså under 100 - 500,- ettersom hvor god kontakt man har. Vet jeg at det er noe spesielt de trenger, kan jeg spandere litt ekstra.
Fakse Skrevet 31. mai 2002 #31 Skrevet 31. mai 2002 Makan til rotete diskusjon skal man lete lenge etter. Kan ikke alle de indignerte anonyme i det mindste lese innleggene skikkelig før de svarer? For det første, så er det ingen som engang har NEVNT å bruke 1000,- per hode på gave i denne sammen hengen. Det den anonyme som starta innlegget skrev, var at hun ikke syntes det var noe problem å bruke 1000,- på en gave til et vennepar når man var invitert på middag, se bare her: Vi legger gjerne i ca. 1000 kr. i gave til vennepar som gifter seg når vi er invitert til middag. Hun sier da ganske tydelig vi, så da mener hun sansynligvis seg selv og en mann/samboer. Altså 500,- pr. hode! I tillegg sier hun at hun ikke synes dette er mye å bruke på en gave. Men hun synes det er mye visst hun samtidig skal ta med seg all maten som er beskrevet, les bare her: Det jeg lurer på da: tror dere brudeparet vil forvente en like dyr gave allikevel? All maten er en stor kostnad i seg selv og ikke minst en god del jobb og utgifter. Og hun har fått svar mange ganger..... SELVFØLGELIG forventer ikke brudeparet gave i tillegg til maten, men dersom hun er usikker er det bare å spørre for å være sikker. Vidre må det være mulig å spørre brudeparet om å få ta med noe annet dersom man ikke vet hvordan man tilbereder det man har fått forespørsel om. Legg forøvrig merke til at hun har brukt ordet bestilling i gåseøyne. Dette tyder på at det neppe ble framført som en ordre fra brudeparet. Da er det lov til å si: "Nei, det kan jeg ikke lage, men jeg kan lage noe annet i stede". Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Dersom gjesten er villig til å bruke 500,- pr. hode i gave, så må det være mulig å bruke pengene på mat til festen i stede! Og legg vekk det hyklerske tullet med at man ikke forventer gaver, for i en annen tråd diskuteres det villt hvor det er best å legge ut ønskelisten! Hva skal man med den dersom man ikke forventer gaver? Iritert hilsen12
kristin S. Skrevet 31. mai 2002 #32 Skrevet 31. mai 2002 dette begynner å bli spennende..... jeg tror at det er like mange svar på dette som det er antall lesere, her...har ikke noe svar å gi, jeg, men jeg er sikker på at tanken bak det hele var god (brudeparet), bare at det er "uvanlig" og da gjerne gjør en gjestene usikker.spør bruden om det er noe annet du kan ta med deg i stedet, og finn ut hvor mye...det ordner seg!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå